طرح جامع مدیریت تالاب آق گل نهایی می شود/تدوین طرح مدیریت جامع تالاب چم شور به زودی آغاز می شود

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان محسن جعفری نژاد در نشست مجازی با اعضای سازمان های مردم نهاد محیط زیستی استان بیان کرد: مدیریت تالاب ها جوانب گوناگونی دارد که در طرح مدیریت جامع تالاب آق گل همه این جوانب در نظر گرفته می شود.


جعفری نژاد ادامه داد: ظرفیت های طبیعی زیادی در استان همدان وجود دارد و در عین حال وسعت مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست در همدان محدود و حدود ۳ درصد است و این موضوع حساسیت حفظ زیستگاه های استان را افزایش می دهد.


وی گفت: در مجموع حدود ۱.۳ % از سطح استان حفاظت شده و ۴.۱۰ درصد نیز مناطق شکار ممنوع را شامل می شود و مناطقی از استان برای ارتقای سطح مدیریت پیشنهاد شده که با موانع گوناگونی مواجه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در ادامه بیان کرد: ارتقای غار سراب به اثر طبیعی ملی، ارتقای کوهستان الوند به منطقه حفاظت شده، و ارتقای منطقه حفاظت شده خانگرمز به پناهگاه حیات وحش در دستور کار شورای عالی محیط زیست قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در کنار توسعه معادن، شهرنشینی و کشاورزی باید مسئله حفاظت از زیستگاه ها را در استان همدان مورد توجه جدی قرار داد و این موضوع را در برنامه های آمایشی توسعه ای استان لحاظ کرد تا زیستگاه ها بیش از این با چالش رو به رو نشوند.

جعفری نژاد در ادامه این جلسه با بیان اینکه ۱۶ صدم درصد استان همدان با مساحت ۳ هزار و ۱۴۵ هکتار را تالاب تشکیل داده است، گفت: تالاب ها از عوامل کلیدی در وقوع یا کنترل پدیده‌هایی مثل گرد و غبار، سیل، گرمایش کره زمین، گسترش آفات، بیماری ها و مسائل بهداشتی به شمار می‌روند و  جایگاه بسیار مهمی در حیات انسان دارند.

وی اظهار کرد: در استان همدان۷ تالاب داریم که تالاب های آقگل، شیرین سو، آبشینه و اکباتان به عنوان منطقه شکار ممنوع شناخته شده اند و تالاب های چم شور و پیرسلمان اسدآباد و سد کلان ملایر نیز در رده بندی تالاب ها قرار می گیرند و از گونه های شاخص کنار تالابی همدان می توان به سنجاب زمینی، مار آبی و انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی اشاره کرد.

وی بیان کرد: رویکرد مدیریت سنتی تالاب ها مقطعی، کوتاه مدت، فاقد برنامه مدون و منسوخ شده است و در مدیریت جامع تالاب ها باید به همه ابعاد موضوع از جمله جوامع محلی توجه کرد تا نتیجه حاصل شود.

وی با بیان اینکه عوامل متعددی احیا و حفظ تالاب های استان را با چالش مواجه کرده است افزود: چرای بی رویه دام در مراتع اطراف تالاب، مزاحمت های انسانی ، تبدیل اراضی تالابی به اراضی زراعی، شکار غیر مجاز، اجرای طرح های گردشگری، وسعت کم زیستگاه ها از جمله چالش های تالاب های استان همدان است.

وی گفت: در چشم اندازی طرح مدیریت جامع تالاب آق گل، این تالاب با اکوسیستم پایدار و واجد کارکردهای اکولوژیکی ، هیدرولوژیکی و هیدروژئولوژیکی با جنبه های تاریخی، اقتصادی و گردشگری با محوریت و مدیریت جامعه محلی دیده شده است که هدف این طرح ایجاد مدیریت یکپارچه زیست بومی در حوزه آبریز تالاب آقگل و تامین معیشت جوامع محلی و حفظ احیای تالاب است.

وی در پایان خبر داد: تدوین طرح مدیریت تالاب چم شور اسدآباد بعد از نهایی شدن طرح مدیریت جامع تالاب آقگل توسط دبیرخانه مدیریت زیست بومی تالاب های استان همدان آغاز خواهد شد و در تدوین این طرح نیز ارگان های حفاظت محیط زیست، آب منطقه ای، جهادکشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری،منابع طبیعی و آبخیزداری و جوامع محلی حضور فعال خواهند داشت.

وی ابراز امیدواری کرد با مشارکت جوامع محلی بتوانیم زیستگاه ها و تالاب ها را برای آیندگان حفظ و احیا کنیم.

در ادامه این نشست که به صورت وبینار برگزار شد، اعضای سازمان های مردم نهاد استان همدان به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.


لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات