روح جستجوگری در حوزه‌های ادبی و فرهنگی احیاء می‌شود

روح جستجوگری در حوزه‌های ادبی و فرهنگی احیاء می‌شود

به گزارش شهریار، جایزه ملی کتاب سال تبریز در بهار سال آتی به همت شهرداری تبریز برگزار می گردد. به همین مناسبت گفتگوی کوتاهی داشتیم با دکتر مشتاق مهر؛ استاد پیشکسوت ادبیات فارسی و عضو هیات داوران این جشنواره که با زحمات فراوان در برگزاری این رویداد در حال فعالیت هستند.

این گفتگو را تقدیم شما همشهریان گرامی و دوست داران کتاب می کنیم

۱.برگزاری پنجمین جایزه ملی کتاب سال تبریز را چگونه ارزیابی می کنید؟

بعد از هفت سال تعلیق، اقدام مسئولان فرهنگی شهر به برگزاری مجدد این جایزه، مغتنم است و امیدوارم بعد از این، بدون تعلیق استمرار پیدا کند و اهل قلم اطمینان کنند که با کوچک ترین تغییری در فضای مدیریتی و سیاسی کشور اینگونه حرکت های علمی، فرهنگی و اجتماعی دستخوش سلایق مسئولان نمی شود و همه بدان به مثابه یکی از ارکان حیات و سرزندگی اجتماعی و فرهنگی نگاه می کنند و در بقای آن می کوشند.

۲.وضعیت ارسال آثار و استقبال اهالی قلم تا کنون چگونه بوده است؟

با توجه به اینکه زمان زیادی از فراخوان عمومی نمی گذرد، دبیرخانه هنوز منتظر است آثار بیشتری دریافت کند. البته در کنار دریافت آثاری که نویسندگان و ناشران می فرستند، می توان با جستجویی در فهرست ها و آرشیوها به آثار بیشتری و کامل تری دست یافت و آنها را نیز در صورت رضایت پدیدآورندگان در جشنواره شرکت داد.

۳. برگزاری چنین برنامه هایی چه تاثیری بررتوسعه فرهنگی کشور و بالا رفتن سرانه مطالعه دارد؟

کاملا طبیعی است که وقتی نویسنده ای احساس کند که در شهر یا کشور، مرجعی وجود دارد که بعد از انتشار آثار به ارزیابی منصفانه محتوای علمی و اهمیت فرهنگی و ادبی آن اقدام می کند و با اعطای جایزه به بهترین آنها  زحماتشان را قدر می نهد، تشویق می شوند و بیشتر و دقیق تر کار می کنند و جامعه نیز از تنوع و پیشرفتی که به تبع اینگونه تشویق ها، در حوزه نشر پیدا می شود، استقبال می کند و کتابخوانی نیز توسعه می یابد.

۴. آیا شهر تبریز توانائی برگزاری مستمر و سالانه چنین برنامه هایی را دارد و پیشنهاد شما در جهت برگزاری برنامه های مشابه چیست؟

شهر تبریز با توجه به جایگاه تاریخی و سابقه درخشان خود در حوزه های فکری و فرهنگی، ظرفیت و شایستگی دارد حتی سالی دوبار از این جشنواره ها برگزار کند؛ به شرطی که روح امید و پویایی و سرزندگی را در جامعه احیا کنیم و آن را از بی اعتنایی و خمودگی و انفعال در بیاوریم و مخصوصا جوان ها را به کار و تلاش و جستجوگری در حوزه های هنری، ادبی، فرهنگی و اجتماعی تشویق کنیم و آنان را به آینده کشور و رو به تعالی و بهبود بودن اوضاع اجتماعی و فرهنگی امیدوار سازیم.

۵. شهرداری تبریز نهاد برگزار کننده این رویداد است . شما این حرکت شهرداری را چگونه ارزیابی میفرمائید و چه پیشنهاد و انتقادی در این زمینه دارید؟
شهرداری شهرهای بزرگ در همه کشورهای جهان، در کنار فعالیت های متعارف در زمینه پاکیزگی و آراستگی و زیبایی شهرها، برای پرکردن مفیدتر اوقات فراغت شهروندان و تغذیه فکری و فرهنگی آنان، فرهنگسراها، هنرسراها، ورزشگاه ها، کارگاه های آموزشی، کتابخانه ها و مراکز هنری و انتشاراتی متنوع برای مخاطبانی در سطوح مختلف ایجاد یا برگزار می کنند و از این طریق، وظیفه خود را نسبت به پاکیزگی جسمی و روحی و عاطفی شهروندان نیز ادا می کنند. متاسفانه در کشور ما، شهرداری ها آنقدر گرفتار کارهای بدیهی و وظایف پایه خود هستند که مجالی برای اینگونه فعالیت های اساسی و حیاتی پیدا نمی کنند و یا حتی آنها را خارج از حوزه وظایف خود تصور می کنند و رغبتی به کار در آن زمینه نشان نمی دهند. البته در عین حال، باید این نوع کارها را از  جنبه نمایشی و فرمایشی و تجملاتی درآورد و بدان به چشم یکی از نیازها و حقوق اساسی شهروندان و وظایف مدیران شهری نگریست و گروه ها و سلایق بیشتری از مردم را در فرایند  برگزاری آن مشارکت داد.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری تبریز

    منبع خبر

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز

    شهرداری تبریز یک شهرداری در شهر تبریز می باشد

      نظرات