اجرای ۱۵۰ پروژه شاخص و ویژه با اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد تومان در شیراز

اجرای ۱۵۰ پروژه شاخص و ویژه با اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد تومان در شیراز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، حیدر اسکندرپور امروز شنبه چهارم بهمن ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: رویکرد ما افزایش حضور شهروندان در فضای شهر و افزایش نشاط و سرزندگی ساکنین مناطق مختلف شیراز است و در این پروژه های شاخص و مهم علاوه بر پروژه های ترافیکی همچون تقاطعات شامل فضاهای شهری، پارک ها، پیاده راه ها، بوستان های ورزش و سلامت و ... در کلیه مناطق یازده گانه می شود.
وی با بیان اینکه شهرداری شیراز در حال اجرای ۲۵۰۰ پروژه اصلی و فرعی در سطح مناطق یازده گانه است، روی ریل اجرای پروژه های عمرانی هستیم و شرایط خوبی را داریم، تاکید کرد: به خاطر شهر شیراز و مردم شیراز بعضی دعواهای جناحی و سیاسی را نباید انجام داد. باید در نقد نگاه کنیم که آیا به نفع مردم حرف می زنیم یا به ضرر مردم. به عنوان مثال هم اکنون پروژه های مجموعه سینمایی جوان، فرهنگسرای معلولین، زمین استاندارد ورزشی و ایجاد فضای شهری در اطراف میدان کوزه گری در حال اجراست اما منتقدین نگاهشان فقط به سنگفرش ارم بود که اعتبار آن از بسیاری از پروژه های در حال اجرا در مناطق جنوبی شهر کمتر است.
شهرداری شیراز ضمن اشاره به اینکه در ایران تنها یک باغ ارم وجود دارد که هر گردشگر داخلی و خارجی که به شیراز سفر می کند از این مجموعه تاریخی بازدید می کند، اضافه کرد: بحث ما این است که آیا ما کماکان باید ظرفیت‌های گردشگری شیراز را همان در حد و اندازه و شاخص قبلی نگه داریم یا فرصت‌های دیگری هم خلق شود؟
اسکندرپور با تاکید بر اینکه باید ظرفیت های گردشگری شیراز را ارتقا دهیم و فرصت های جدیدی را متناسب با اقتضائات روز برای شهر فراهم کنیم، گفت: در این راستا پروژه بهسازی اطراف حافظیه، پروژه بهسازی و محوطه سازی اطراف سعدیه با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان، سنگفرش خیابان ارم با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان و بهسازی محور زندیه و سنگفرش خیابان های منتهی به ارگ کریمخان در دست انجام است. این آثار گردشگری در ایران و جهان یکتا هستند و باید به آنها توجه ویژه شود.
شهردار شیراز با طرح سئوالی مبنی بر اینکه چرا از ما در خصوص ارقام پروژه‌های دیگر که بعضا ۱۰ برابر این پروژه است نمی‌پرسند؟ اما برای این پروژه در یک روز شش مدیر را فرا می‌خوانند؟ اضافه کرد: چرا نباید در منطقه یک شهرداری شیراز پروژه‌ای اجرا کنیم؟ حال آنکه بخش اعظمی از درآمد شهرداری مربوط به این منطقه است. طبق نظرسنجی انجام شده حدود ۷۳ درصد از شهروندان موافق اجرای پروژه سنگفرش ارم هستند.
وی یکی از دلایل مهمی که بافت تاریخی و میانی شیراز دچار فرسودگی شده را پرهیز از هزینه‌ در این بافت طی ۲ تا ۳ دهه گذشته دانست و افزود: طی سه دهه گذشته در بافت میانی شیراز و در سال‌هایی بخش‌هایی از نقاط شمالی شهر هزینه‌ نشده است و به علت وجود این نگاه بود که فقط باید در مناطق محروم پروژه احرا شود. در صورتیکه معتقدم درآمد مناطق باید متناسب با ظرفیتشان هزینه شود. منطقه یک و شش شهرداری شیراز بیشترین درآمد را دارند و حق مردم است که چند پروژه فاخر در این مناطق اجرایی شود.
اسکندرپور با اشاره به اجرای ۱۱ پروژه پارک‌ ورزش و سلامت در مناطق یازده گانه گفت: این ۱۱ پروژه در بهار ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسند و مسیر دوچرخه، پیاده روی و زمین‌های ورزشی مختلف در این پارک‌ها طراحی شده است.
شهردار شیراز با اشاره به اجرای ۳۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری در سطح شهر تا پایان سال گفت: متاسفانه برخی انگار هیچ نکته مثبتی در ایجاد مسیر دوچرخه سواری نمی‌بینند و با دید انتقادی به آن می‌نگرند و فراموش می‌کنند که شهر در ۵۰ سال گذشته اصلا برای دوچرخه مهیا نبوده و معبرهای موجود هم به اندازه کافی عریض نیست که بتوانیم مسیر دوچرخه سواری ایجاد کنیم، بلکه با خط کشی و علائم باید این مهم را توسعه دهیم و هم اکنون الزام ایجاد مسیر دوچرخه در تمام مناطق دیده شده است.
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته و از حدود۲۵ سال پیش تاکنون، شهرداران وقت تلاش خوبی برای دفع آب‌های سطحی از سطح شهر انجام داده‌اند، اضافه کرد: طی دو سال گذشته ۳۲۵ کیلومتر لوله گذاری و ۱۶۰ کیلومتر از لوله گذاری شهر نیز بهسازی شده اند.
اسکندرپور با بیان اینکه باید سیر تغییر کاربری باغ‌های شیراز در ۲۰ سال گذشته را بررسی کرد، عنوان کرد:  افتخار می کنم که در ۳ سال گذشته نسبت به سال‌های پیشین، کمترین میزان تغییر کاربری باغات را انجام داده ایم و در گروه یک باغات قصردشت حتی یک مترمربع تغییر کاربری انجام نشده است. به هیچ عنوان معتقد نیستم باغات را تغییر کاربری دهیم و با پول آن پل بسازیم بلکه نگاه و رویکرد ما حفظ باغات به عنوان سرمایه ها و ریه های شهر شیراز است.
وی خاطرنشان کرد: در قانون اجازه داده شده که با درآمد حاصل از تغییر کاربری باغ‌های گروه ۵، شهرداری باغ‌های گروه یک را تملک کند. اجازه هزینه کرد حوزه استحفاظی باغ‌ها در جای دیگری نداریم و صرفا باید برای تملک هزینه شود. البته باغچه‌هایی در سطح شهر وجود دارد که ربطی به حوزه استحفاظی باغ‌ها ندارند.
شهردار شیراز اضافه کرد: یکی از راه‌های بررسی منصفانه، مقایسه تعداد جلسات کمیسیون ماده ۵ در سه سال گذشته با تعداد جلسات این کمیسیون در سه دهه قبل است؛ نگاه به تغییر کاربری‌ها را می‌توان از تعداد جلسات این کمیسیون که متولی مجوز تغییر کاربری‌ست، متوجه شد.تقاضاهای زیادی برای تغییر کاربری اراضی و باغ‌ها به شهرداری ارائه می‌شود اما مجموعه مدیریت شهری با بیش از ۷۰ درصد آنها مخالفت کرده و حتی این تقاضاها را در کمیسیون ماده ۵ مطرح نمی کند.
او با بیان اینکه بسیاری از پروژه‌ها به مرحله انعقاد و مبادله قرارداد هم رسیده اما به واسطه افزایش شدید قیمت‌ها، پیمانکار از اجرای آن انصراف داده است، گفت: قبلا می‌توانستیم با روش تهاتر کار کنیم اما امروز برای پیمانکار مقدور نیست و این موضوع شرایط ما را برای اجرای پروژه‌ها سخت کرده است. اگر می خواستیم به همان میزان ظرفیت بودجه ۹۶ بودجه ۱۴۰۰ را ارائه دهیم باید تا ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه امسال تنظیم می‌شد.
مهندس اسکندرپور با اشاره به پروژه های نورپردازی سطح شهر افزود: در اردیبهشت سال جاری ۳۲ برآورد برای اجرای پروژه نورپردازی در سطح شهر داشتیم که تغییرات قیمتی معادلات را بهم زد و پیمانکاران از این مناقصه ها استقبال نکردند. به همین علت پروژه های نورپردازی سطح شهر با تاخیر و از مهرماه با یکصد میلیارد تومان اعتبار آغاز به کار کردند. در دهه فجر اغلب این پروژه ها همچون نورپردازی تقاطع شهدای کشن، پل کابلی ولی‌عصر «عج»، بولوار مدرس به عنوان بولوار تشریفاتی شهر شیراز و ... به بهره برداری می رسند.
شهردار شیراز با اعلام اینکه بهسازی و کاشت فضای سبز در دستور کار شهرداری قرار دارد، گفت: در این راستا نیازمندی معابر اصلی و فرعی و بوستان ها بررسی شد و سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری با همکاری شهرداری های مناطق یازده گانه اقدام به درختکاری و گلکاری در مناطق مختلف می کنند و این موضوع در روز شیراز و مقارن با نیمه اردیبهشت به خوبی خود را نشان می دهد.
وی خبر داد: برنامه مجموعه شهرداری شیراز برای نوروز این است که شهر با نورپردازی، گل آرایی و زیباسازی به ویژه در مناطق یک، سه و هشت که مراکز گردشگری در آنها واقع شده، شاداب و سرزنده باشد تا از رخوت حاصل از ماه ها درگیری با ویروس کرونا و تاثیر آن بر روحیه شهروندان کاسته شود.
اسکندرپور همچنین با توجه به در پیش رو بودن دهه فجر اضافه کرد: از مهمترین پروژه هایی که در آینده نزدیک افتتاح می شود می توان به چپگرد صدرا با اجرای نورپردازی و فضای سبز، بوستان سایه در جنوب شیراز و بولوار رسول اعظم (ص) با امکاناتی همچون آبشار و دریاچه مصنوعی، زیپ لاین، کارگاه صخره نوردی، چهار هکتار فضای سبز و ...، پنج پارک محله ای در محدوده شهرداری منطقه ۱۰، پروژه های نورپردازی، سه پروژه در منطقه ۳ و پنج پروژه در منطقه ۶ شیراز اشاره کرد.
شهردار شیراز در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر سالم سازی سیستم شهرداری گفت: راه حل برون رفت از عدم شفافیت در شهرداری و سالم سازی این مجموعه، استقرار شهرداری الکترونیک و به حداقل رساندن نقش افراد در سیستم است تا شهروندان خدمت مورد نیاز خود را الکترونیک دریافت کنند. هم اکنون با استقرار شهرداری الکترونیک، پاسخ استعلام آپارتمان های مسکونی که ۵۶ درصد از مراجعات به شهرداری را شامل می شود به صورت اینترنتی و در مدت زمان ۲ تا ۴۸ ساعت ارائه می شود. شفافیت، سلامت اداری و افزایش سرعت پاسخگویی به درخواست های شهروندان از مزایای استقرار شهرداری الکترونیک است.
وی در مورد سرانجام طرح سی پی ( پارک حاشیه‌ای) با بیان اینکه این طرح خوب بود اما بد اجرا شد، گفت: این طرح می‌توانست یک ظرفیت باشد اما عوایدی نصیب شهرداری نشد؛ اکنون هم کمیته‌ای را مامور بررسی این قرارداد کردیم، دو اصلاحیه خورد اما همچنان منتج به نتیجه نشده است. طی آخرین دستورهای اعلامی، حقوق شهرداری طی دو سال گذشته باید احصاء و دریافت شود و اگر پیمانکار متناسب با شرایط ما با شهرداری توافق نکند؛ این قرارداد ملغی خواهد شد.
شهردار شیراز همچنین خطاب به برخی منتقدین و در پاسخ به انتشار خبری مبنی بر سفر تعدادی از مدیران خدمات شهری شهرداری شیراز به جزیره کیش، گفت: اجازه دهیم که نقدها منصفانه مطرح شود و مراقبت کنیم که در این عرصه حریم‌ها را شکسته و پرده‌ها دریده نشود. در تمام دستگاه‌ها سفر داخلی و خارجی وجود دارد.
اسکندرپور اضافه کرد: معاونین خدمات شهری شهرداری شیراز در شش ماه اول شیوع کرونا حتی یک روز هم تعطیل نبوده‌اند. حتی ۵ روز اول ایام نوروز هیچ یک از این افراد با خانواده‌هایشان نبودند. از نظر بنده به عنوان شهردار، انجام یک مسافرت تفریحی در چارچوب اختیارات بودجه‌ای و ردیف اعتباری انجام شده که این روال هم مربوط به الان نیست که طی سالیان متمادی انجام شده است و امار سفر پرسنل در دوره های پیشین نیز موجود است.
وی در خصوص حاشیه های ایجاد شده برای یکی از مدیران شهرداری گفت: وی از کارگران نمونه و با تجربه شهرداری شیراز بود که با تجربه ۳۰ سال کار در حوزه ها و مناطق مختلف شهرداری در سمت های مرتبط همچون مسئول امور شهر و تخلفات پله به پله ارتقا یافته بود و طبق قانون نیز شرایط احراز این عنوان شغلی را داشت.
لینک اصل خبر در سایت شهرداری شیراز

    منبع خبر

    شهرداری شیراز

    شهرداری شیراز یک شهرداری در شهر شیراز می باشد

      نظرات