مورد مشکوک آنفولانزای فوق حاد پرندگان در همدان دیده نشد

مورد مشکوک آنفولانزای فوق حاد پرندگان در همدان دیده نشد

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان در این بازدید مشترک تالاب آبشینه مورد پایش مدیران کل دو دستگاه قرار گرفت و نمونه مشکوکی در این زمینه دیده نشد. همچنین سایر زیستگاه های تالابی استان در سایر شهرستان ها نیز مورد پایش مشترک روسا و کارشناسان ادارات شهرستانی محیط زیست و دامپزشکی قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در روند پایش تالاب آبشینه بیان کرد: محدوده ۳ کیلومتری زیستگاه های تالابی برای پایش بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان مورد پایش قرار می گیرد.

محسن جعفری نژاد بسطامی افزود: موارد احتمالی مشکوک به بیماری های مشترک حیات وحش و انسان در این پایش ها بررسی شده و اقدامات مقتضی در این خصوص انجام می شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری مورد قطعی مبنی بر ابتلای حیات وحش و پرندگان مهاجر حاضر در زیستگاه های آبی استان به بیماری های آنفولانزای فوق حاد و کرونا دیده نشده است افزود: در صورت مشاهده موارد مشکوک، مرغداری ها در محدوده ۳ کیلومتری زیستگاه ها نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: هر سال پایش بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در طول فصل پاییز تا اواخر زمستان به صورت ویژه در دستور کار قرار می گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان نیز بیان کرد: کنترل و جلوگیری از انتشار ویروس بیماری در منطقه در گرو تشخیص سریع این بیماری در اولین کانون است لذا  انجام دیده وری و پایش پرندگان وحشی در تالاب‌ها و روستا‌ها و واحد‌های صنعتی پرورش طیور موجود در اطراف این مکان‌ها توسط تیم‌های مشترک و یا انفرادی ادارات دامپزشکی و حفاظت محیط زیست می‌تواند در تشخیص سریع و به موقع این بیماری مثمر ثمر باشد.

محمودرضا رسولی یاداور شد: عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان مهاجر انتقال می‌یابد و پرندگان آلوده به ویروس در طول مسیر مهاجرت خود می‌توانند محیط و سایر پرندگان وحشی غیر مهاجر را آلوده کنند و از این طریق بیماری را به ماکیان روستایی انتقال دهند.

در این بازدید هماهنگی های لازم به منظور تداوم بازدیدهای مشترک زیستگاه ها توسط ادارات حفاظت محیط زیست و دامپزشکی انجام شد.

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از تمامی مردم استان می خواهد از نزدیک شدن و دست زدن به پرندگان تلف شده اهلی یا وحشی و همچنین شکار پرندگان مهاجر خودداری کنند و هرگونه تلفات پرندگان در حیات وحش و طیور بومی را با سامانه های تلفنی ۱۵۱۲ و ۱۵۴۰ در میان بگذارند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات