از کیفیت‌بخشی استقبال از بهار تا تاکید ویژه در  ...

از کیفیت‌بخشی استقبال از بهار تا تاکید ویژه در ...

از کیفیت‌بخشی استقبال از بهار تا تاکید ویژه در بحث فرهنگ شهروندی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، احسان اصولی، ناطق پیش از دستور یکصد و هجدهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد بود؛ متن نطق وی به شرح ذیل است:

یکی از پرچالش ترین حوزه های کاری نه تنها در مدیریت شهری بلکه در کل جامعه و در تمام جوامع انسانی که همواره مورد بحث و گفتگو و مباحثه بوده مباحث فرهنگی و اجتماعی است.

تنوع و تکثر و گوناگونی موارد در این حوزه همواره فضایی را مهیا کرده که مباحث حوزه‌های اجتماعی پر بحث و چالش باشد. ما نیز در مجموعه مدیریت شهری، شورای اسلامی و شهرداری مشهد از این اصل مستثنا نبوده و یکی از پربحث ترین حوزه های کاری ما نیز حوزه فرهنگی و اجتماعی است که به عدد افراد و اشخاص در مورد آن دیدگاه و سلیقه وجود دارد.

آنچه در شورای اسلامی شهر مشهد مبنای کاری ما قرار دارد سند مکتوبی است که بر اساس دیدگاه‌ها و سلایق اعضا و نظرات ایشان در دوره انتخابات، برنامه های اعلام شده و بحث‌های کارشناسی در هنگام تنظیم سند به تصویب رسیده و آن سند تبدیل به معیار عملکرد ما شده است.

در برنامه عملیاتی ۹۷ تا ۱۴۰۰ مدیریت شهری مشهد ۶ مضمون به عنوان راهبردهای اساسی معرفی شد که سومین مورد از این مضامین بحث شهر امید و قابلیت زندگی مطلوب است.

در بخش اهداف مواردی چون ارتقاء آگاهی و پایبندی شهروندان نسبت به حقوق شهروندی و مسئولیت اجتماعی در حیطه اختیارات مدیریت شهری، انسجام و نشاط اجتماعی، کاهش نابرابری ها و آسیب های اجتماعی در محدوده وظایف مدیریت شهری، افزایش زمینه‌های جذب و ماندگاری زائر و گردشگر به عنوان میثاق و اهداف راهبردی مدیریت شهری در حوزه فرهنگی و اجتماعی بوده است.

بر مبنای همین اهداف نیز برنامه ها، مصوبات و اقدامات مدیریت شهری به انجام رسیده.

شهرداری نیز در حوزه اجرای این مصوبات در همین راستا به اجرای برنامه‌ها و اقدامات مورد نظر پرداخته است.

بخشی از برنامه‌ها و اقدامات منحصر به فرد مدیریت شهری در حوزه اجرا و در زمینه فرهنگی و اجتماعی به شرح زیر است:

اقدامات منحصربه‌فرد فرهنگی و هنری:

پیش از دوره مدیریت پنجم رویداد استقبال از بهار با انواع برنامه‌های فرهنگی و هنری و برجسته سازی در این موضوع در آستانه نوروز به انجام می‌رسید که از دوره سوم شورا آغاز و سال به سال تقویت شده بود. در این دوره این میراث ارزشمند به جامانده از ادوار گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و با نگاه تکمیلی و ارتقادهنده سه اقدام اساسی پایه‌گذاری شد؛ اول تنوع بخشی به رشته های هنری از جمله تئاتر خیابانی، نقاشی های دیواری و…

دوم تاکید بر ارتقاء کیفی آثار ارائه شده به نحوی که واجد تعریف و شاخص های آثار هنری باشد و بتوان از آنها به عنوان آثار هنری با ارزش یاد کرد.

بحث سوم نیز تبدیل جشنواره خانه بهار به یک رویداد فرهنگی هنری رسمی که در تمام نقاط کشور و یا سایر کشورها مورد استقبال هنرمندان قرار گیرد.

موضوع دیگری که مورد توجه خاص قرار گرفت توجه به تامین و ایجاد المان های ثابت در شهر مشهد بود. از آنجا که شهر مشهد یکی از فقیرترین کلان‌شهرهای کشور در حوزه المانهای ثابت بود با راه اندازی سمپوزیوم مجسمه سازی زیر مجموعه جشنواره خانه بهار امروز به جایی رسیده‌ایم که انواع تندیس ها و سردیس ها به مناسبت‌های مختلف در شهر اجرا و نصب می‌شود.

راهبرد نشاط افزایی:

در این راستا برنامه های متنوعی متناسب با مناسبت‌های مختلف به اجرا درآمد.

حذف نام های تکراری از معابر:

به عنوان یکی از معضلات شهر از دیگر برنامه های کمیسیون بود و با تصویب این موضوع مقرر شد در ۹۰ معبر که دارای ۳۰ نام تکراری بودند با اصلاحات لازم شرایط اصلاح شود و و این موارد تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

اما موضوع مورد بحث در حوزه فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی آن بود که مجموعه اقدامات و برنامه هایی که توسط شهرداری انجام می‌شود از نظر ذاتی در حوزه وظایف و اختیارات سازمانهای دیگری است. لذا بر آن شدیم که مأموریت اصلی مدیریت شهری را در حوزه فرهنگی و اجتماعی تعیین کنیم.

از نظر ما ذاتی ترین و ضروری ترین ماموریتی که در حوزه فرهنگی می توان برای مدیریت شهری تعریف کرد بحث آموزش فرهنگ شهروندی است.

لذا در این راستا اقدامات و فعالیت‌های مبنایی را در شهر پایه گذاری کردیم که نه در ادوار گذشته در شهر مشهد و نه در سایر کلانشهرهای کشور سابقه‌ای برای این موضوع وجود ندارد.

در همین راستا دو پروژه رعایت حق تقدم عابر پیاده و تفکیک زباله از مبدا بر مبنای تغییر رفتار شهروندان تعیین و به اجرا درآمده و تمام ساختار شهرداری برای اجرای این دو پروژه بسیج شد که نتایج و اثرات بسیار ارزشمندی را به همراه داشته است.

در حوزه اجتماعی نیز مشارکت دادن مردم در محلات یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های مدیریت شهری مشهد بوده است. در این خصوص با برنامه های متعدد شهروندان و شوراهای اجتماعی در این دوره تقویت شده و امروز در مدیریت شهری در محلات در حال نقش آفرینی هستند.

در این خصوص ما سه گام اساسی را مدنظر داشتیم، تدوین آیین‌نامه شوراهای اجتماعی به عنوان سندی که ارتباط بین شورا و شوراهای اجتماعی و در واقع بین ما و مردم را به درستی تعریف کند که زمان بسیاری صرف آن شد و کار بسیار ارزشمندی شکل گرفت. برگزاری مجامع داوطلبی در ۱۷۰ محله و برگزیدن منتخبین مردم در شوراهای اجتماعی محلات و در نهایت اثربخشی و اثرگذاری شورای اجتماعی محلات در رویدادهای شهر که در این رابطه تبصره تخصیص ۵ درصد از بودجه های عمرانی به مصوبات شورای اجتماعی محلات که در دوره گذشته شورا تصویب شده بود در این دوره در قالب طرح محله ما اجرایی شد.

همچنین در بودجه سال ۹۹ تبصره ای را به بودجه افزودیم تا بر مبنای مطالبه شهروندان و شوراهای اجتماعی، پنج درصد از اعتبارات حوزه فرهنگی نیز به مصوبات شورای اجتماعی محلات اختصاص یافت.

از این رو مشارکت مردم در محلات به شکل مبنایی تقویت شد.

موضوعاتی مانند ساماندهی به کودکان کار، معتادان متجاهر، ایجاد گرمخانه ها، تقویت و به‌کارگیری سمن ها و گروه های مردمی و موضوعاتی از این دست نیز در برنامه اجرای ما قرار داشت.

نظر عمومی شورای شهر مشهد بر آن است که هیچ پدیده و رویدادی نشاط افزاتر و مشارکت جویانه‌تر از حوزه ورزش و فعالیت های تربیت بدنی در شهر نمی‌توان سراغ داشت. از این رو در حوزه های ورزشی اقدامات بسیار ارزشمندی شکل گرفت.

یکی از سیاست‌های کلان ما ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در قالب اجرای پروژه‌های عمرانی برای نقش‌دهی به مردم بوده است؛ بر همین اساس اعتبارات فرهنگی حوزه عمرانی از ۳۱ میلیارد تومان در سال ۹۶ به۲۴۶ میلیارد تومان در سال ۹۹ ویژه پروژه‌های عمرانی حوزه فرهنگی ارتقا یافته است.

این به معنی آمادگی ما برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های فعالیت‌های فرهنگی در شهر است. به عنوان نمونه پردیس تئاتر مشهد از جمله زیرساخت‌های بزرگ فرهنگی در مقیاس کشوری که در حال اجرا می باشد و بر طبق برنامه تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

تمام این موارد حاصل نگاه حاکم بر بدنه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد است مبنی بر تعامل و دوری از هرگونه تنش و پرهیز از تاکید بر تعارض و تناقض و افتراق هایی که در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌تواند وجود داشته باشد.

وقتی که مدیریت شهری این تعارضات را در حوزه‌های فرهنگی تقویت نکرده و بر آنها پای فشاری نکرد، تفاوت های دیدگاهی خود را مبنای برقراری تعامل قرار نداد، نتیجه آن بود که سایر حوزه‌های مدیریت شهری نیز از این حوزه بهره مند گردند.

جذب ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبارات و یا تهاتر ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی ها و مطالبات در مدیریت شهری حاصل تقویت همین نگاه تعاملی و پرهیز از تعارضات بوده است.

البته در این خصوص تمام ارکان مدیریتی و تاثیر گذار در شهر مشارکت داشته و بی انصافی است که بگوییم تنها مدیریت شهری در این خصوص تاثیر گذار بوده است.

تاثیرگذاری حوزه فرهنگی بر ارکان مدیریت شهری نیز از نکات بارز در این باب به شمار می‌رود. به عنوان مثال امروز اگر قرار است در حوزه شهرسازی طرح تفصیلی برای شهر مطالعه شود موضوعات فرهنگی اجتماعی نیز در این خصوص مد نظر قرار می‌گیرد.

هرچند این موضوع در شرح وظایف مشاوران تعریف نشده اما در مدیریت شهری به این موضوع پرداخته می شود.

امروز موضوع مطالعات فرهنگی و اجتماعی و پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی در طرح‌های عمرانی مورد تاکید قرار می‌گیرد و یا در حوزه های حمل و نقل، خدمات شهری اقتصاد و… حوزه‌های فرهنگی توانسته خود را گسترش دهد که سبب ایجاد فضایی مطلوب شده است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات