کاهش آسیب‌ های اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب پذیر در شیوع بیماری کرونا

کاهش آسیب‌ های اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب پذیر در شیوع بیماری کرونا

کاهش آسیب‌ های اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب پذیر در شیوع بیماری کرونا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، رضا دانایی در برنامه رادیویی شهربهشت با اشاره به برنامه‌ های سازمان در راستای کاهش آسیب‌ های اجتماعی، اظهار کرد: ۵ طرح در سال جاری با عناوین سایبان امید، سایبان مهر، محله امید، راه‌اندازی گرمخانه و اجرای طرح توانمندسازی سازمان ‌های مردم‌ نهاد در سازمان انجام شده است.
وی با اشاره به طرح سایبان امید و تاکید بر راه‌اندازی بیش از ۸۲۰ کارگاه توانمندسازی اقشار آسیب‌ دیده در سطح محلات، افزود: این طرح با هدف ارتقاء مهارت های اجتماعی شهروندان در سطح محلات مختلف برگزار شده است و کنترل خشم، افزایش عزت‌ مندی، ارتباط موثر، فرزند پروری و ... از جمله سرفصل‌ های آموزشی در اجرای این طرح به شمار می‌ آید.
معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد بیان کرد: طرح سایبان امید با تاکید بر محلات حاشیه شهر و همچنین مراکز نگهداری از اقشار آسیب‌ دیده مانند کانون‌ های اصلاح و تربیت، مراکز قرنطینه کودکان کار و ... در سال های ۹۸ و ۹۹ برگزار شده است.
دانایی در خصوص طرح سایبان مهر، تصریح کرد: این طرح با هدف شناسایی کودکان کار و تلاش برای خروج آن ها از چرخه کار با مشارکت دستگاه ‌های مختلف نظیر دادگستری و اداره کل بهزیستی اجرا شده است که در آن توانمندسازی و حمایت از خانواده کودکان کار شناسایی شده در اولویت اهداف آن قرار دارد.
سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در خصوص طرح محله امید، تاکید کرد: این طرح نیز به منظور شناخت، بررسی و ارائه راهکار برای کاهش مسائل اجتماعی در سطح محلات در حال اجرا است و مشارکت مردم محله در شناخت آسیب های موجود، همکاری آن ها در طراحی و اجرای اقدامات اجتماعی و استفاده از ظرفیت های موجود در محله‌ ها برای کاهش آسیب‌ های اجتماعی از نقاط قوت این طرح است.
استفاده ۱۰ هزار نفر از زمان راه ‌اندازی گرم خانه های
دانایی با بیان اینکه از زمان راه ‌اندازی گرمخانه ‌ها تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر شب از خدمات آن ها استفاده کرده‌ اند، ادامه داد: همزمان با رشد روز افزون پدیده کارتن ‌خوابی و افزایش تعداد شهروندان بی‌ خانمان، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد اقدام به راه ‌اندازی هشت گرمخانه به صورت ثابت و دو گرمخانه به صورت سیار کرده است که تامین سرپناه شبانه، ارائه خدمات پرستاری، غربالگری پزشکی و ارجاع موارد حاد درمان به مراکز پزشکی، پذیرایی با شام و صبحانه از مراجعین، دادن لباس مناسب به مراجعین گرمخانه و ... را عهده ‌دار هستند.
وی در خصوص گرمخانه‌ های سیار نیز، خاطرنشان کرد: با حضور این مدل گرمخانه ‌ها در مکان تجمع افراد بی ‌خانمان خدماتی نظیر ارائه وعده غذای گرم، ارائه خدمات پرستاری و توزیع لباس گرم در این مکان‌ ها ارائه می ‌شود.
معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با شاره به اجرای طرح توانمندسازی سازمان‌های مردم‌ نهاد، عنوان کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور توانمندسازی اعضای سمن ها در قالب این طرح اجرا شده است که هدف از آن افزایش اثربخشی فعالیت سمن‌ ها در زمینه کاهش آسیب‌ های اجتماعی بوده است.
دانایی در خصوص برنامه ‌های ویژه در دوران شیوع بیماری کرونا، اضافه کرد: تهیه و توزیع حدود ۸۶ هزار پک بهداشتی ویژه حاشیه شهر، تهیه ۷۶۱ هزار ماسک و سه هزار بروشور برای کارگران مشاغل پر خطر برخی از اقدامات این سازمان در این زمینه است.
وی اظهار کرد: همچنین نصب بیش از ۹۴ هزار پوستر آموزشی در مکان ها و معابر عمومی، توزیع بیش از ۷۰ هزار تراکت و بروشور در خصوص پیشگیری از بیماری کرونا و نصب بیش از ۹ هزار بنر آموزشی در خصوص پیشگیری از بیماری کرونا در محلات کم برخوردار از دیگر اقدامات در راستای مقابله با شیوع ویروس کووید ۱۹ است.
معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: مشارکت بیش از ۹ هزار نفر از اعضای شوراهای اجتماعی محلات و بیش از هزار و ۶۰۰ سازمان‌ مردم نهاد، کانون محلی، مسجد و هیئت در ضدعفونی مراکز حمایت از اقشار آسیب‌ دیده و فضاهای عمومی، ضدعفونی معابر ۱۶۲ محله به تعداد ۱۱ هزار مرتبه و توزیع اقلام بهداشتی در مراکز حمایتی مانند کانون اصلاح و تربیت، مراکز بهزیستی، مرکز قرنطینه کودکان و ... از دیگر فعالیت‌ های این سازمان است.
دانایی ادامه داد: توزیع بیش از ۴۲۳ هزار غذای گرم در حاشیه شهر توسط شوراهای اجتماعی محلات و خیرین بین بیش از ۱۰۵ هزار خانواده در حاشیه شهر، تقدیر از پزشکان و پرستاران با ارسال ۱۵۰ بسته شکلات، گل و متن تشکر از دیگر اقدامات در روزهای شیوع کرونا در شهر است.
وی افزود: در راستای مقابله با بیماری کرونا در سال جاری تامین و توزیع بیش از ۱۴۰ هزار بسته موادغذایی بین خانواده های نیازمند در مناطق کم برخوردار، تهیه و توزیع بیش از ۴ هزار پک لواز‌التحریر بین دانش ‌آموزان مدارس حاشیه، برگزاری بیش از ۱۳۳ پویش مردمی ویژه کرونا و توزیع ۱۰۰ عدد بن کارت ۳ میلیون ریالی بین کارگران شاغل در کارگاه‌های تفکیک ضایعات انجام شده است.
سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به برگزاری پویش "چراغی برافروز" در راستای مقابله با بیماری‌ کرونا، عنوان کرد: این طرح با هدف جمع ‌آوری کمک‌ های مردمی برای شهروندان ساکن در مناطق کم‌ برخوردار با همکاری موسسه نیکوکاری میزبان خورشید برگزار شده است که در راستای آن به ۱۰ هزار خانوار معرفی شده از سوی اداره آموزش و پرورش بسته معیشتی اهدا شده است.
دانایی خاطرنشان کرد: اجرای طرح فاصله ‌گذاری اجتماعی در کف خیابان و فروشگاه ‌ها، اجرای برنامه‌ های قرآنی محله‌ محور« مرحمی بر سوگ تو» با هدف خوانش گروهی مجازی قرآن به یاد مدافعان سلامت اجرای طرح محله به محله مهر با شناسایی ۸۳ هزار خانواده از دیگر اقدامات این سازمان است.
وی تاکید کرد: از دیگر اقدامات این سازمان در راستای مقابله با شیوع بیماری کرونا ساخت کلیپ طنز با موضوع در خانه می‌ مانیم، راه ‌اندازی کمپین مراقب هم باشیم، برگزاری کارگاه‌ های مجازی پیشگیری از شیوع کرونا و تولید محتوای گرافیکی روزانه با رویکرد ایجاد پیام ‌های بهداشتی از دیگر اقدامات در راستای مقابله با شیوع بیماری کرونا است.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات