برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و البرز تصویب شد

برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و البرز تصویب شد

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "بنفشه زهرایی" در بیست و سومین جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی که نهم اسفند ماه 99 به ریاست وزیر نیرو و با حضور نمایندگان سازمان‌ها، وزارتخانه‌های عضو کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی، استانداران، مدیران شرکت‌های آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان‌ها برگزار شد، با بیان اینکه در بخش اول جلسه به بررسی برنامه‌ سازگاری با کم آبی استان اردبیل پرداخته شد، اظهار کرد: برنامه این استان پیش از این در پنجاه و هشتمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ نهم دی ماه 1399 مطرح و پس از اعمال اصلاحات پیشنهادی کلیه دستگاه‌ها، در جلسه بیست و سوم کارگروه ملی مورد بررسی قرار گرفت.
وی اضافه کرد: مطابق با برنامه‌های ارائه شده توسط دستگاه‌های وظیفه‌مند در استان، در فاز اول برنامه سازگاری با کم آبی استان صرفه‌جویی به‌میزان 50.45 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی و 132.65 میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی و در مجموع 183.1 میلیون مترمکعب تا افق 1405 پیش‌بینی شده است.
مدیرکل دفتر مديريت مصرف و ارتقاي بهره‌وري آب و آبفای وزارت نیرو  ادامه داد: در کاهش برداشت از منابع آب سطحی استان سهم بخش شرب 1.1 میلیون مترمکعب، بخش فضای سبز 3.5 میلیون مترمکعب و بخش کشاورزی 128.05 میلیون مترمکعب است. کلیه کاهش برداشت از منابع زیرزمینی به‌میزان 50.45 میلیون مترمکعب نیز برای بخش کشاورزی برنامه‌ریزی شده است.
وی یاد آور شد: کاهش مصارف مورد انتظاردر مصارف بخش کشاورزی در اثر اقدامات مشترک سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای استان حاصل خواهد شد. همچنین با استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز به اصلاح مصرف آب به میزان 1.5 میلیون مترمکعب کمک خواهد شد.
زهرایی خاطرنشان کرد: در دستور کار جلسه دوم، برنامه سازگاری با کم آبی استان آذربایجان غربی ارائه و مورد اظهارنظر قرار گرفت. کليات اين برنامه در شصت و یکمین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم آبی مورخ هفتم بهمن‌ماه 99 بررسي و تصويب شده بود.
وی افزود: بر اساس اين برنامه تا پايان برنامه هفتم توسعه، صرفه‌جويي 249.95 ميليون مترمکعبي از منابع آب استان آذربايجان غربي انجام خواهد شد که 134.05 ميليون مترمکعب آن از منابع آب زيرزميني و 115.9 ميليون مترمکعب آن از منابع آب سطحي خواهد بود.
دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تصریح کرد: با اجراي برنامه ارائه شده، شرکت آب منطقه‌اي و سازمان جهاد کشاورزي به ترتيب صرفه‌جويي‌هاي 92.75 و 74 ميليون مترمکعبي از منابع آب زيرزميني انجام خواهند داد که 35.8 ميليون مترمکعب از اين ميزان را به صورت مشترک انجام خواهند داد. همچنین شرکت آب و فاضلاب و شرکت شهرک‌هاي صنعتي به‌ترتيب صرفه‌جويي‌هاي 2.5 و 0.6 ميليون مترمکعبي را از منابع آب زيرزميني انجام خواهند داد. سازمان جهاد کشاورزي،‌ شرکت آب و فاضلاب و شهرداري اروميه نيز در اين برنامه به ترتيب 114، 1.7 و 0.2 ميليون مترمکعب از منابع آب سطحي صرفه‌جويي خواهند کرد.
وی یا آور شد: در بخش سوم و پاياني اين جلسه، برنامه سازگاري با کم آبي استان البرز ارائه شد که برنامه این استان پیش از این در شصت و دومین جلسه کمیته تخصصی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی مورخ چهارم بهمن ماه 99 مورد بررسی قرار گرفته بود و پس از بازنگری برنامه براساس نظرات طرح شده در جلسه کمیته تخصصی، در جلسه بیست و سوم کارگروه ملی طرح شد.
زهرایی اضافه کرد: با اجرای برنامه‌ سازگاری با کم آبی استان البرز، در پایان برنامه هفتم توسعه 135.5 ميليون مترمکعب در برداشت آب از منابع زيرزميني استان صرفه‌جويي خواهد شد که از اين ميزان 111.3 ميليون مترمکعب در اثر اقدامات مشترک شرکت آب منطقه اي و سازمان جهاد کشاورزی استان حاصل خواهد شد.
مدیرکل دفتر مديريت مصرف و ارتقاي بهره‌وري آب و آبفای وزارت نیرو ادامه داد: همچنين طبق برنامه سازگاری با کم آبی مصوب شده، شرکت‌ آب و فاضلاب، سازمان صنعت، معدن، تجارت و شرکت شهرک‌هاي صنعتي و شهرداری‌های استان متعهد به کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی به ترتيب به میزان 12، 5.6 و  6. ميليون مترمکعب شدند. طی این برنامه 61.4 میلیون مترمکعب نیز اصلاح مصرف آب از طریق تصفیه فاضلاب، استفاده مجدد از پساب و جداسازی آب فضای سبز از شبکه شرب شهری انجام خواهد شد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات