رقابت انسان و حیات وحش به دلیل محدودیت منابع است/ سمن ها معین زیست محیطی شوند

رقابت انسان و حیات وحش به دلیل محدودیت منابع است/ سمن ها معین زیست محیطی شوند

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی با اشاره به اینکه حیات وحش دارای ارزش های زیست محیطی، ژنتیکی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، آموزشی،فرهنگی، تفریحی و زیبایی شناسی بوده و در توسعه پایدار و رفاه انسان نقش محوری دارد گفت: تعارض بین انسان و حیات وحش همیشه وجود داشته و ناشی از وجود منابع مشترک و ایجاد رقابت بر سر منابع محدود است.

وی با اشاره به شعار روز جهانی حیات وحش که در سال ۲۰۲۱ به موضوع "جنگل ها و معیشت : پایداری مردم و سیاره زمین" اختصاص یافته است گفت: معیشت مردم موضوعی مجزا از اکوسیستم نیست اما آنچه مهم است اینکه خدمات گیری از بوم سازگان باید مبتنی بر اصل پایداری و توجه عمیق به توسعه پایدار  باشد که در غیر این صورت پایداری جوامع و سیاره زمین دچار چالش جدی خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه کارکردهای  عرصه های طبیعی استان در تامین نیازمندیهای انسانی آشکار  بوده و بسیاری از منافع حیات وحش نیز با توسعه دانش بشری کشف و مورد استفاده قرار خواهد گرفت تصریح کرد : باید پذیرفت که در واقع عرصه های طبیعی بستر زندگی و حامی اصلی تداوم حیات انسانی به شمار می روند.

همتی بر ضرورت مدیریت و کاهش تعارضات بین توسعه و حیات وحش  اشاره کرد و افزود: جلب مشارکت های مردمی در حفاظت حیات وحش بویژه  بهره مندی از ظرفتیهای سازمانهای مردم نهاد و فعالان حقوق حیوانات می تواند برای ایجاد پویایی و پایداری گونه های جانوری کشور و حفظ زیستگاه های طبیعی بازوی توانمندی باشد.

وی همچنین افزود: قابلیت های سازمانهای مردم نهاد می تواند این تشکل ها را  فراتر از نقش حاضر و به عنوان معین زیست محیطی در برنامه های حفاظت از زیستگاههای حیات وحش در کنار متولیان حفاظت محیط زیست قرار دهد که برنامه هایی برای نحوه پیاده سازی این طرح دردستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات