قدردان تنوع زیستی ایران باشیم / ۱۳ اسفند، روز جهانی حیات وحش

قدردان تنوع زیستی ایران باشیم / ۱۳ اسفند، روز جهانی حیات وحش

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، کیومرث کلانتری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی با تاکید بر اینکه ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و شرایط اقلیمی خاص از تنوع زیستی بسیار ارزشمندی برخوردار بوده و ما باید قدردان این موهبت های شگفت انگیز الهی باشیم، به پیام جهانی روز حیات وحش اشاره کرد و گفت:

بر اساس پیشنهاد ارائه شده در شانزدهمین نشست متعاهدین کنوانسیون منع تجارت جهانی گونه های در معرض خطر انقراض (سایتیس) در سال ۲۰۱۳ به سازمان ملل متحد، این سازمان طی نشست عمومی خود در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳، روز سوم ماه مارس (۱۳ اسفند) مصادف با تاریخ پذیرش کنوانسیون سایتیس در سال ۱۹۷۳ را به عنوان روز جهانی حیات وحش معرفی کرده است.  این روز هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین وقایع سالیانه جهانی درخصوص حیات وحش تبدیل شده است.

برای گرامیداشت  روز جهانی حیات وحش در سال ۲۰۲۱ ، شعار

"جنگلها و معیشت ها : پایداری مردم و سیاره زمین"
"Forests and Livelihoods: Sustaining People and Planet
برگزیده شده است تا بر  نقش محوری جنگل ها ، گونه های جنگلی و خدمات اکوسیستم ها در پایداری معیشت صدها میلیون نفر در سراسر جهان به ویژه جوامع بومی و محلی که ارتباط تاریخی با مناطق جنگلی و حاشیه جنگل ها دارند تاکید کند. این شعار  همسو با  اهداف ۱ ، ۱۲، ۱۳ و ۱۵  توسعه  پایدار و تعهدات گسترده این اهداف  در مورد کاهش فقر ، تضمین استفاده پایدار از منابع و همچنین حفاظت از حیات بر روی خشکی است.

بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان در مناطق جنگلی و یا در مجاورت آن زندگی می کنند و برای امرار معاش و تامین اساسی ترین نیازهای خود از جمله غذا ، سرپناه ، انرژی و دارو بر خدمات مختلف اکوسیستمی جنگل و گونه های جنگلی ،  متکی هستند.

مردم بومی و جوامع محلی در صف جلو رابطه همزیستی بین انسان ، جنگل ، گونه های حیات وحش ساکن جنگل و خدمات اکوسیستم آن هستند. تقریباً ۲۸ درصد از سطح زمین در حال حاضر توسط مردم بومی  مدیریت می شودکه برخی از سالم ترین جنگل های کره زمین از لحاظ بوم شناختی در آن قرار دارد. این مناطق نه تنها در رفاه اقتصادی و شخصی ، بلکه در هویت فرهنگی آنها نیز مهم است.

جنگل ها و گونه های جنگلی و معیشت وابسته به آنها، در حال حاضر در تلاقی بحران های متعدد کره زمین که در حال حاضر با آن روبرو هستیم  قرار گرفته است، از تغییرات آب و هوا گرفته  ، تا  از دست دادن تنوع زیستی و  اثرات بهداشتی ، اجتماعی و اقتصادی بیماری همه گیر کوید ۱۹.

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و شرایط اقلیمی خاص از تنوع زیستی بسیار ارزشمندی برخوردار بوده و ما باید قدردان این موهبت های شگفت انگیز الهی باشیم.

جنگل های ایران حدود ۸ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص می دهند . از این میان می توان به جنگل های منحصر بفرد هیرکانی  با قدمت ۲۵ تا ۵۰   میلیون سالهاشاره کرد که از گنجینه های گرانبهای ملی و بین المللی هستند و در تیرماه سال ۱۳۹۸ به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.  همچنین جنگل های زیبای زاگرس، جنگل های شگفت آور حرا و جنگل های ارزشمند ارسباران که خدمات اکوسیستمی  و چشم انداز های بی نظیر شان را  از ما دریغ نمی دارند.

ما وظیفه داریم با مشارکت مردم همیشه همراه به حفاظت از این عرصه ها بپردازیم و تمام تلاش خود را در افزایش تاب آوری این مناطق ارزشمند  وگونه های حیات وحش وابسته به آنها به کارگیریم.

تا به امروز مساحت ۱۹.۹۷  هکتار،   معادل ۱۱.۵۹ درصد از وسعت کشور توسط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مناطق چهارگانه تحت مدیریت تعیین شده است.  این مناطق که شامل ۳۲ پارک ملی، ۵۴ پناهگاه حیات وحش، ۱۸۳ منطقه حفاظت شده و ۴۰ اثر طبیعی ملی هستند توسط سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت و حفاظت می شود.  از میان این ۳۰۹ منطقه ، تعداد ۷۰ منطقه دارای رویشگاه های جنگلی با تراکم های مختلف هستند که ۲۰ % عرصه های مناطق چهارگانه را به خود اختصاص می دهند.

روز جهانی حیات وحش در تاریخ ۳ مارس ۲۰۲۱ ، با گرامیداشت معیشت مبتنی بر جنگل  به دنبال ترویج مدل ها و شیوه هایی از مدیریت جنگل  و حیات وحش است که هم منافع انسان و هم حفاظت طولانی مدت از جنگل ها ، گونه های جنگلی( اعم ازجانوران وگیاهان) و اکوسیستم های آنها را تامین کند  وهمینطور ترویج ارزش دانش و شیوه های سنتی که به ایجاد یک رابطه پایدارتر با این سیستم های حیاتی طبیعی کمک می کنند.

این روز فرصتی مغتنم جهت ارتقای آگاهی در خصوص اهمیت گونه های مختلف حیات وحش، زیستگاه های آن ها  و عوامل تهدید این گونه ها است. ضمن تبریک این روز به دوستداران طبیعت و حیات وحش، امیدواریم با آگاهی هرچه بیشتر مردم و مسئولین،  مشارکت های مردمی در امر حفاظت، ارتقا شیوه های مدیریت و دستیابی به مدیریت بهینه، به زیستگاه ها و گونه هایی هر چه پایدارتر دست یابیم تا نسل های آتی نیز از این میراث گرانبها بهره مند شوند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات