محمد حسن عاقل منش عضو شورای اسلامی شهر رشت؛ بهره گیری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد در توسعه فضای سبز

محمد حسن عاقل منش عضو شورای اسلامی شهر رشت؛ بهره گیری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد در توسعه فضای سبز

محمد حسن عاقل منش عضو شورای اسلامی شهر رشت؛ بهره گیری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد در توسعه فضای سبز
.
ظرفیت تشکلهای غیردولتی و سازمانهای مردم نهاد و بهره گیری از توانمندیهای آنها، مقوله یی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت محمد حسن عاقل منش با اشاره به در پیش بودن "روز درختکاری" و "هفته منابع طبیعی" با بیان این نکته خواستار بهره گیری از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد، در زمینه توسعه فضای سبز شهر رشت و استان گیلان شد.
عضو شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر اینکه هر یک تشکلهای غیردولتی در زمینه های گوناگون کاری و فعالیت خود، توانمندی ویژه و درخور ارزش دارند که کمتر به آن توجه شده است، گفت: یکی از کارکردهای سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی می تواند فرهنگسازی در زمینه توسعه فضای سبز و تشویق و ترغیب افراد جامعه به کاشت نهال و همچنین حفاظت از درختان جنگلها و منابع طبیعی باشد.
وی به نمونه موفق در این زمینه نیز اشاره کرد و گفت: موسسه مردم‌ نهاد زیست محیطی سبزکاران با سابقه 20 سال فعالیت در زمینه حفاظت از محیط زیست توانسته است 91 هکتار زمین از اداره کل منابع طبیعی استان گیلان، در شهرستان سیاهکل نزدیک روستای لیشک به امانت بگیرد و از آن در راستای ترویج فرهنگ نهالکاری استفاده کند.
عاقل منش خاطر نشان کرد: این موسسه زیست محیطی قصد دارد قطعه جنگل یاد شده را به کمک گیلانیان و دوستداران طبیعت دوباره بازسازی و احیا کند و برای زنده کردن این قطعه جنگل قرار است نهالهای مختلف در این زمین کاشته شوند و کل محوطه محصور شده و تا پنجسال از نهالهای کاشته شده به خوبی مراقبت و نگهداری گردد.
وی ادامه داد: موسسه سبزکاران به عنوان نمونه موفق از فعالیت زیست محیطی یک تشکل غیردولتی قصد دارد این نهالها را به نام افراد مختلف که به وسیله هر یک از افراد جامعه خریداری می گردد مثلاً برای فرزندان،‌ نوه ها، مادر، پدر یا حتی یک خاطره و... بکارد و برای نهالها به همان‌ نام شناسنامه صادر کند و به خوبی از آنها نگهداری شود تا در خاک ریشه دار شوند و پوشش جنگلی منطقه احیا گردد.
محمدحسن عاقل منش با تاکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی در آموزه های دینی ما هم ریشه یی عمیق و پایه یی محکم دارد، گفت: باید تلاش کنیم فرهنگ نهالکاری نه تنها در هفته منابع طبیعی بلکه در همه طول سال در جامعه ترویج شود.
وی این را هم اضافه کرد که توسعه و ترویج کاشت نهال، درخت و گیاهان را باید از خردسالی به کودکان آموزش داد و توجه آنها را به این موضوع مهم جلب کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به نقش مهم آموزش و پرورش، اولیا و معلمان به این موضوع، خواستار گنجانیدن مباحثی در زمینه درختکاری در مواد درسی و نگارش انشا و ... شد.
نکته یی دیگر که این عضو شورای اسلامی شهر رشت به آن تاکید کرد، استفاده از گیاهان بومی منطقه برای نهالکاری در رشت بود و در این زمینه تاکید نمود که متاسفانه در طول سالهای گذشته گیاهان غیربومی که ممکن است حتی با اکوسیستم منطقه گیلان و رشت سازگار نباشند، کاشته شده اند.
وی خاطر نشان کرد: برای احیای منابع طبیعی گیلان پیشنهاد می کنم از گیاهان مثمر و غیرمثمر بومی منطقه همچون نارنج و انبه و درختانی همچون نارون، توسکا، انجیلی، بلندمازو، پلت، زبان گنجشک و... استفاده شود تا به نحوی کار به سمتی پیش برود که از سوزنی برگهای غیربومی گیلان و رشت کمتر بهره گیری شود.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر رشت

    منبع خبر

    شورای شهر رشت

    شورای شهر رشت یک شورای شهر در شهر رشت می باشد

      نظرات