252 شهر و روستا در خراسان رضوی سال آینده با تنش آب شرب مواجه می‌شوند

252 شهر و روستا در خراسان رضوی سال آینده با تنش آب شرب مواجه می‌شوند

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "سید ابراهیم علوی" با اشاره به خدمت رسانی این شرکت به 76 شهر و دو هزار و 260 روستا با سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت اعلام کرد: برای مقابله با این چالش و گذر موفقیت آمیز از تابستان 1400 اقدام به تهیه چندین پروژه تامین آب شده است.

وی این پروژه‌ها را شامل حفر 70 حلقه چاه با اجرای 150 کیلومتر خط انتقال و ساخت 27 هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب ذکر کرد و گفت: اجرای این تعداد پروژه نیازمند سه هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار است که بخشی از آن از منابع داخلی و مابقی از محل اعتبارات ماده 56 تامین خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفای شهری و روستایی که با هدف رفع مشکلات آب شرب روستاها از ابتدای سال جاری در خراسان رضوی عملیاتی شد، خاطرنشان کرد: در این مدت شرایط تامین آب هزار روستا بهبود یافت و از وضعیت بهتری برخوردار شدند و 9 میلیون متر مکعب آب شرب شهری هم در اختیار روستائیان قرار گرفت.

وی تامین آب را امری پایدار و از وظایف اصلی آبفا دانست و افزود: وظیفه شهروندان و روستائیان هم مدیریت مصرف آب است.

علوی افزود: سرانه مصرف آب در روستاها به ازای هر نفر 120 تا 130 لیتر و در شهرها 180 تا 190 لیتر در شبانه روز است که برای تمام مصارف از جمله شرب، شستو، بهداشت و آبیاری فضای سبز لحاظ شده است و چنانچه درهمین حد مصرف شود مشکل خاصی ایجاد نخواهد شد.

وی هشدار داد: در صورت مصرف آب شرب برای آبیاری صیفی‌جات و باغچه با متخلفان برخورد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی همچنین یکی از چالش‌های بخش آب استان را فرسودگی شبکه‌های توزیع اعلام کرد و گفت: از 30 هزار کیلومتر شبکه توزیع آب در استان 15 هزار کیلومتر بالای 30 سال قدمت داشته و نیاز به اصلاح دارد و این در حالی است که سالانه تنها 4 درصد این شبکه بازسازی می‌شود.

علوی یادآور شد: این میزان شبکه فرسوده باعث هدر رفت و بروز پدیده آب بدون درآمد به میزان 31 درصد می شود که نیمی از آن از دسترس خارج شده و هدر می‌رود.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات