کاشت بیش از ۴۰۰ هزار درخت در کمربند سبز مشهد/ رونمایی از دو رویداد  ...

کاشت بیش از ۴۰۰ هزار درخت در کمربند سبز مشهد/ رونمایی از دو رویداد ...

کاشت بیش از ۴۰۰ هزار درخت در کمربند سبز مشهد/ رونمایی از دو رویداد «باغ خاطره» و «باغ زندگی» به مناسبت روز درختکاری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، احمدرضا سلامی در آیین رونمایی از مجموعه «باغ زندگی» و «باغ خاطره» که با حضور محمدرضا کلایی شهردار مشهد، مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد و شهناز زمارم عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر مشهد و جمعی از مسئولان شهری و استانی برگزارش شده بود، اظهار کرد: ۱۵ اسفند در تقویم ما به نام روز درختکاری ثبت شده است. این روز برای ما بسیار مهم است زیرا وضعیت محیط زیستی شرایط خوبی ندارد و علی رغم اینکه در کشور ها و شهر های مختلف چند سالی است که میزان توسعه توسعه درختکاری و فضای سبز شهری مطرح شده است اما همچنان در برخی شهرهای کشور توسعه ساخت و سازها، جاده ها و راه های طبقاتی در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: به همین دلیل است که کلان شهرهای آلوده شده است و به تبع نرخ رشد جمعیت به تدریج، شرایط زندگی را برای انسان ها دشوار تر می کند. در دین ما معصومین سفارش زیادی به درختکاری کرده اند و امام صادق (ع) فرموده اند ۶ چیز باقیات الصالحات است و بعد از مرگ حسنات آن برای فرد نوشته می شود که درختکاری یک نمونه از آن موارد است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد بیان کرد: خدارا شاکر هستیم که همت و درایت شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری در این دوره به شکلی بوده است که توسعه فضای سبز و درختکاری به ویژه در سال های اخیر به  شکلی بوده که امیدوار کننده است.
افزایش سه مترمربع سرانه فضای سبز مشهد در این دوره مدیریت شهری
سلامی با بیان اینکه در حال حاضر پنج هزار و ۶۸۰ هکتار فضای سبز در شهر مشهد وجود دارد که از این مقدار هزار و ۲۰۰ هکتار در این دوره ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ پارک از مجموع ۶۶۶ پارک موجود در شهر مشهد در چند سال اخیر احداث شده است، ۹۰۰ هکتار کمربند سبز در طول دو سال و نیم گذشته اجرا شده است و سرانه فضای سبز مشهد در طول این دوره از ۱۴.۲ دهم به ۱۷.۳ دهم یا به تعبیری سه متر مربع افزایش یافته است و افراد مطلع در جریان هستند که افزایش یک متر مربع فضای سبز با توجه به جمعیت شهر، نیازمند چه زیرساخت هایی است آن هم در شهرهایی که ساختارهای شهرسازی شکل گرفته است و تامین زمین برای توسعه فضای سبز بسیار سخت است.
وی اضافه کرد: همچنین در طول سال های اخیر پروژه های بسیار خوبی مانند پارک امید در منطقه ۶،  پارک جلوخان، کوه پارک، پارک کم نهاده، پارک ریحانه، مناسب سازی پارک های بانوان، پارک های موضوعی همچون پارک دانش، توسعه بولوار نماز، پارک بهار و پارک های محلی مختلف اشاره کرد. در سال جاری علی رغم سختی شرایط کرونا پارک های  زیاد و بزرگ دیگری همچون بوم پارک، پارک طبیعت و خانواده، پارک شهرستانی ۷۳ هکتاری در انتهای حر ۱۳ و پارک آبشار که همگی جزو پارک های شهری و فراشهری ما هستند که در حال حضار یا تکمیل شده و یا در دست اجرا است و در همین دوره طی ماه های آینده به بهره برداری می رسد.
کاشت بیش از ۴۰۰ هزار درخت در کمربند سبز مشهد
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد ضمن تشکر از شورای اسلامی شهر مشهد، شهردار مشهد، معاونت خدمات شهری و تمامی دست اندرکاران این حوزه که تلاش کردند خاطره خوبی را از خود به جای بگذارند، گفت: امروز به مناسبت روز درختکاری در طلیعه توسعه هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز در کمربند سبز مشهد هستیم و پیش بینی شده است که بیش از ۴۰۰ هزار درخت در این عرصه کاشته شود. در حال حاضر غریب بر یک و میلیون و ۶۰۰ درخت وجود دارد و زمانی که صحبت از ۴۰۰ هزار درخت می شود، یعنی ۲۵ درصد آن چیزی که تاکنون وجود داشته است طبعی است که این حرکت بسیار بزرگ بوده و نیازمند زیرساخت است.
سلامی اظهار کرد: امروز شهر مشهد با تولید منابع آبی پایدار و غیر شرب با ایجاد تصفیه خانه های محلی و تصفیه فاضلاب، احیا چشمه های محدود کمربند سبز جنوبی، مطالعات آبیخیز داری و استفاده از روان آب ها، چاه های آلوده و خارج از رده برای شرب توانسته است، تامین منابع آبی را برای وضع موجود و رسیدن به سرانه مطلوب فراهم کند.
وی ادامه داد: شهرداری مشهد برای تقویت و توسعه مشارکت های مردمی و افزایش علاقه مندی مردم به محیط زیست و غنای این فرهنگ خوب، کارهای مختلفی را در دستور کار خود قرار داده است. دو رویداد «باغ زندگی» و «باغ خاطره» امروز با حضور شهروندان و مسئولین رونمایی می شود.
مدیرعامل سازمان پارک ‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد بیان کرد: ثبت نام «باغ خاطره» و «باغ زندگی» در چهار بخش تازه مزدوجین، تازه متولدین، یادبود درگذشتگان و یادبود حامیان پیوند عضو از اسفند ماه در سایت gsms.mashhad.ir آغاز شده است و جمعه آخر هر ماه عملیات کاشت درخت با حضور شهروندان انجام می شود. همچنین شهروندان در طول سال می توانند با مراجعه به همین سایت به صورت رایگان درختی را برای کاشت در منزل و محل کار خود ثبت نام کنند و شهرداری مشهد هزینه آبیاری درخت را در قالب تخفیف در عوارض برای هر درخت ۱۰ هزار تومان محاسبه می کند.
۵۵۰ هزار تومان کمک هزینه اجرای «باغ بام» به شهروندان
سلامی تصریح کرد: برای کاشت درخت در پشت بام ها نیز به عنوان «باغ بام» به ازای هر متر مربع ۵۵۰ هزار تومان کمک هزینه می شود که حدود دو سوم هزینه های اجرای باغ بام است. برای اجرای آب خاکستری و استفاده از آب باران، سینک ظرفشویی و فلاش تانک ها نیز طرح دیگری وجود دارد که مبلغ پنج هزار تومان به شهروندان ارائه می شود تا از آب حاضل از باران، برای فلاش تانک و آبیاری درختان داخل منزل و خارج از آن استفاده کنند.
وی افزود: امروز در این مراسم از خانواده «محمد رضا ارم» که طی چند روز اخیر اعضای خود را اهدا کرده بود، دعوت شده است باری دیگر با ثبت یک پلاک و کاشت درخت، جان تازه ای به طبیعت ببخشد تا این حرکت و حسنه ادامه پیدا کند.
حوریه جمالی پور

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات