رشد جمعیت سبب از دست دادن بردباری طبیعت در تحمل ناملایمات طبیعی شده  ...

رشد جمعیت سبب از دست دادن بردباری طبیعت در تحمل ناملایمات طبیعی شده ...

رشد جمعیت سبب از دست دادن بردباری طبیعت در تحمل ناملایمات طبیعی شده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محسن فنودی در آیین رونمایی از مجموعه «باغ زندگی» و «باغ خاطره» که با حضور محمدرضا کلایی شهرداری مشهد، مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد، احمدرضا سلامی مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد و شهناز زمارم عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر مشهد و جمعی از مسئولان شهری و استانی برگزار شده بود، اظهار کرد: ۱۵ اسفند ماه سرآغاز هفته منابع طبیعی و روز درختکاری به عنوان نماد انس انسان با طبعیت و فرصت دوباره تعظیم در برابر خالق و تفکر در زیبایی های بی بدیع نظام آفرینش را به تمامی حافظان و بهره برداران عرصه های منابع طبیعی، جنگل، مرتع و بیابان های استان خراسان رضوی صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می کنم.
وی افزود: بدون تردید منابع طبیعی به عنوان ثروتی عظیم و خدادای در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان نقش اساسی و سازنده داشته و باید بیش از پیش قدر و منزلت آن مورد توجه و اهمیت قرار بگیرد. پدیده تغییر اقلیم منشا بسیاری از بحران های طبیعی است که منابع آب، خاک و پوشش گیاهی زمین را تهدید کرده و پیامدهای کاهش تنوع زیستی، کمبود آب، تهدید امنیت غذایی،  تخریب سرزمین و افزایش مخاطرات پدیده های فاجعه بار را به دنبال دارد به همین دلیل جنگل ها و مراتع در کانون توجه جهانیان قرار گرفته و توسعه را مشروط به حفاظت و صیانت از این منابع دانسته اند.
مدیر کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی بیان کرد: رشد جمعیت و افزایش شدید و بی ضابطه از منابع طبیعی برای تامین رفاه و نیازمندی های جامعه بشری بدون توجه به توان و ظریفت منابع جان طبیعت را چنان به مخاطره انداخته است که طبیعت بردباری خود را در تحمل ناملایمات طبیعی از دست داده است.
فنودی تصریح کرد: اجماع جهانی برای حفاظت از طبیعت افق تازه ای را برای طبیعت دوستان ترسیم کرده است که حاصل نشست ها و هم اندیشی ها برای نجات زمین و بشر به نقطه مشترک توسعه پایدار با رویکرد جدید رسیده است. توسعه ای که در آن منافع اکولوژیک در کنار منافع اقتصادی و اجتماعی در معادلات توسعه باید وارد شود.
وی اضافه کرد: در این رویکرد مطلوبیت محیط زیستی و انسانی توامان در نظر گرفته شده است و استفاده از منابع طبیعی با رعایت توان اکولوژیکی امکان پذیر است تا هیچ یک دچار آسیب نشوند. حفظ و استفاده از این منابع در اندیشه های قرآنی و روایات نیز سفارش شده است و در اصل ۴۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز اموال و ثروت های عمومی و حفاظت از آن به عنوان وظیفه عمومی مورد تاکید قرار گرفته است.
مدیر کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان با پشتوانه سرمایه های عظیم اجتماعی و مشارکت جوامع مدنی و بخش خصوصی مسئولیت خطیر حفاظت، احیا، توسعه و بهره برداری پایدار از گستره های طبیعی استان خراسان رضوی را بر عهده داشته و براساس اساس سیاست ها و برنامه های استانی را در هفته منابع طبیعی با شعار «همه باهم برای حفاظت از منبع طبیعی» مورد تاکید قرار می دهد.
فنودی بیان کرد: از جمله این اقدامات می توان به حفاظت از جنگل ها و مراتع به عنوان کانون راه حل های طبیعت محور و پاسخ به چالش های جهانی، سلامتی پویایی آنان به عنوان گنجینه های ارزشمند برای حیات و رفاه انسان اهمیت داشته و با تاکید بر وجوه اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی به منظور تحقق توسعه پایدار اشاره کرد، توجه جدی به منابع توسعه و احیا مراتع و جنگل ها و ترویج نهضت درختکاری و تنویر افکار عمومی نسبت به اهمیت و جایگاه درختکاری و بهره گیری مناسب از نزولات و روان آب ها با سامانه های آبگیر متناسب با شرایط منطقه ای و اقلیمی و اصلاح روش ها و ضوابط فنی مربوطه و استفاده از گونه های مثمر طبیعی از دیگر اقدامات در دستور کار است همچنین تمهیدات لازم برای افزایش مشارکت و سرمایه گذاری بخش های خصوصی در زمینه شناسایی و بهره برداری پایدار از کالاها و خدمات منابع طبیعی نظر گیاهان دارویی و صنعتی نیز لحاظ شود.
حوریه جمالی پور

لینک اصل خبر در سایت شهرداری مشهد

    منبع خبر

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد

    شهرداری مشهد یک شهرداری در شهر مشهد می باشد

      نظرات