خانواده بزرگ وزارت نیرو در سال ۹۹ کارنامه درخشانی از خود باقی گذاشت/ پويش #هرهفته_الف_ب_ايران نقطه عطفي در فعاليت‌هاي صنعت آب و برق/ توجه جدي به روابط عمومي، پيش‌شرط‌‌ و پيش‌نياز سازمان‌های پاسخگو/ پنج ستون توسعه پایدار در صنعت آب و برق

خانواده بزرگ وزارت نیرو در سال ۹۹ کارنامه درخشانی از خود باقی گذاشت/ پويش #هرهفته_الف_ب_ايران نقطه عطفي در فعاليت‌هاي صنعت آب و برق/ توجه جدي به روابط عمومي، پيش‌شرط‌‌ و پيش‌نياز سازمان‌های پاسخگو/ پنج ستون توسعه پایدار در صنعت آب و برق

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «رضا اردکانیان» روز یکشنبه در ديدار نوروزي با مدیران و کارکنان صنعت آب و برق که به صورت ويدئوكنفرانسی برگزار شد، با قدردانی از مجموعه تلاش‌‌های صورت گرفته اظهار داشت: این مجموعه در ستاد، شرکت‌های مادر تخصصی، شرکت‌های استانی، شرکت‌های بزرگ تولید کننده و سازنده تجهیزات، پیمانکاران و مشاوران همگی اعضای یک خانواده با یک ایده و عقیده دست به دست هم دادند و بر اساس یک فهم مشترک و درک بالا از شرایط زمانی و مکانی کشور و منطقه و شرایط عمومی جامعه و در عین حال فضای ناشی از کرونا و کووید ۱۹ به وظایف برنامه‌ریزی شده خود عمل کردند و کارنامه روشن و درخشانی را از خود باقی گذاشتند.

تلاش برای عبور بدون مشکل از تابستان
وی افزود: در سال جدید که طلیعه آن با اعیاد شعبانیه است و کم کم به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رویم، با مصرف صحیح و مدیریت دقیق همکاران سعی خواهد شد که تابستان کم مشکل و ان‌شاءالله بی‌مشکلی را سپری کنیم.
اردکانیان گفت: جا دارد که از سوی دولت دوازدهم از دست‌اندرکاران صنعت آب و برق تشکر کنم که افتخار سخنگویی‌شان را در مجامع و محافل داشتم. انصافا جامعه و به‌ویژه رهبر معظم انقلاب، مدیران ارشد و افکار عمومی هم در تشویق، دلگرمی دادن، پشتیبانی و حمایت کم نگذاشتند.

آنچه در پيام رهبري ابراز شد را يك پیش‌پرداخت تلقي مي‌كنيم
وي گفت: آنچه مخصوصا در پيام رهبري ابراز شد را من و همكارانم يك پيش پرداخت تلقي مي‌كنيم. گفته و نوشته شده براي اين كه ما بر تعهد خود پايدارتر بمانيم و در مسيري كه انتخاب كرده‌ايم استوار باشيم و تلاشمان را در همه زمينه‌ها بكار گيريم تا در حد و اندازه‌اي كه از ما ذكر و بيان شده ظاهر شويم. رضايت نسبي مردم و مسئولان موجب رضاي خداوند و ذخيره دنيا و آخرت همگي است.
اردكانيان افزود:‌ همچنين جا دارد كه از اعضاي خانواده‌هاي همكاران تشكر كنم كه صبوري و بردباري و حمايت آنها در سال گذشته موجب شد كه همكاران خود را با انگيزه در مسند امور داشته باشيم.
وي ادامه داد:‌ اين روزها وزارت نيرو در عين گستردگي عرصه فعاليت‌ها و برنامه‌هايي كه دارد و وظايفي كه بر عهده‌اش است بيشتر با اين برچسب و تابلوي پويش #هرهفته_الف_ب_ايران شناخته و از آن ياد مي‌شود و در عين حالي كه در همه ادوار و سال‌ها اين فعاليت‌ها جريان داشته ولي با قصد خاص آن را زير اين خيمه و پرچم طراحي كرديم و ارائه داديم؛ بويژه در سال‌هاي اخير و جنگ اقتصادي و رواني كه روح و روان مردم، تاب آوري جامعه، كاهش اميد و تزريق نوعي روزمرگي را هدف گرفته بود سعي كرديم با كمك همكاران رسانه‌اي در بخش‌هاي مختلف و در جاي جاي كشور فعاليت‌ها را تحت اين پويش عرضه كنيم.
اردكانيان افزود: متعهد شدن به يك برنامه زمان‌بندي شده با در نظر گرفتن آيتم‌هايي كه به ثمر رساندن يك كار دارد، كار ساده‌اي نيست اما تمريني بود كه نتيجه آن علاوه بر اهداف رواني كه داشت و تا حدود زيادي هم به ثمر رسيد شكلی از برنامه‌ريزي و كار، تجهيز و پيوستگي بود.

پويش #هرهفته_الف_ب_ايران در سال 99 نقطه عطفي در عرصه فعاليت‌هاي وزارت نيرو بود
وزير نيرو همچنين با يادآوري تداوم پويش #هرهفته_الف_ب_ايران در نيمه دوم فروردين سال 99 و تشكيل نخستين نشست آن با حضور رئيس جمهوري در خصوص طرح‌هاي آب و برق استان تهران گفت: اعلام شد كه 250 طرح بزرگ و مهم را مي‌خواهيم در طول سال با سرمايه‌گذاري حدود 50 هزار ميليارد تومان به بهره‌برداري برسانيم و بخشي از اين طرح‌ها به طرح‌هاي ساز و كاري اختصاص يافت. شايد از اين حيث بشود گفت كه پويش سال گذشته با كمي اغماض نقطه عطفي در عرصه فعاليت‌هاي وزارت نيرو در دولت دوازدهم بود.

يكپارچه‌سازي شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي يك جراحي تمام عيار و ضروري بود
وي در عين حال با اشاره به ساز و كار يكپارچه‌سازي شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي گفت: نمي‌شد اين كار را حتي به يك مهندس مشاور و يك شركت خدمات مشاوره واگذار كرد؛ اين يك جراحي تمام عيار و ضروري بود كه بايد در حين تامين و عرضه و توزيع آب و جمع‌آوري فاضلاب و خدمات مربوط به آن در داخل سيستم توسط ستادها، شركت مهندسي آب و فاضلاب، ستاد وزارت نيرو، دستگاه‌هاي همكار در دولت، هيئت وزيران، شوراي عالي اداري و بقيه اجزا و اركان طراحي و اجرا مي‌‌شد.
اردكانيان ادامه داد: در سال 99، حدود 50 سرفصل را به عنوان طرح‌هاي ساز و كاري تعريف كرديم با اين هدف كه كم‌كم به عنوان وزارت نيرو و بخش مرتبط با صنعت آب و برق در دولت بايد بيشتر به سمت اين كارها كشيده شويم و بقيه كارها در وضعيت مطلوب لازم است توسط بخش خصوصي و مجموعه فعال اجرايي بيرون از ستادها شكل بگيرد و عرضه شود.
وزير نيرو گفت: 26 اسفند آخرين جلسه پويش بود كه با حضور رئيس جمهوري طرح‌ها يكي پس از ديگري افتتاح شد و 250 طرح به 307 طرح و 50 هزار ميليارد تومان به بيش از 81 هزار ميليارد تومان بالغ شد؛ اين طرح‌ها شامل 254 طرح ساخت و سازي و 53 طرح ساز و كاري بود.
وي افزود:‌ اين طرح‌هاي عمده در ايفاي نقشي كه بر عهده ما در سال جهش توليد به عنوان زيرساخت و زيربناي توسعه قرار داشت، ايفاي نقش كردند. ساز و كارها هم نقش خود را ايفا كردند و گزارش‌هاي مدون اين طرح‌ها هم به زودي ارائه خواهد شد.
اردكانيان با بیان اینکه در خلال سال گذشته تحولات بزرگ ديگري را هم سامان داديم، ادامه داد:‌ خوشبختانه در طول سال هم از حمايت همه دستگاه‌ها و اركان نظام برخوردار بوديم. سعي شد همه همكاران و مديران در داخل وزارت نيرو، ستاد و شركت‌ها و در خانواده بزرگ مرتبط با اين مسئوليت در خارج از دولت، اطلاع‌رساني‌ها به شكل منظم انجام شود.

روابط عمومي يكي از پيش‌شرط‌ها و پيش‌نيازهای سازمان پاسخگو
وي اظهار داشت:‌ اين نظم در اطلاع‌رساني و علم و هنر تلقي كردن اطلاع‌رساني و توجه جدي به مسئله روابط عمومي، يكي از پيش‌شرط‌ها و پيش‌نيازهای سازمان‌های پاسخگوست.
اردكانيان افزود: ‌تك تك گزارش‌هاي فعاليت‌ها در ستاد و استان‌ها به شكل خيلي فشرده و مختصر و قابل استفاده تقريبا براي استفاده تمامي مسئولان كشور در تمامي قوا انعكاس پيدا كرده است بدون اين كه انتظاري داشته باشند و يا روال و رويه‌ از قبل باشد؛ با اين برداشت كه آب و برق دو عرصه كاملا فراگير در كشور هستند. جامعه بايد احساس كند اين چرخ در حال گردش منظم است و خود را موظف به پاسخگويي و گزارش‌دهي مي‌داند. اين خط و سيم ارتباط همواره بايد وصل باشد كه در بزنگاه‌هايي كه پاسخي شنيده شود اين ارتباط محفوظ باشد و از اين بزنگاه‌ها در تمامي ادوار داشته‌ايم.
اردكانيان يكي از ستون‌هاي اصلي خيمه بزرگ ارائه خدمت مطمئن و پايدار منجر به توسعه پايدار و انجام وظيفه را پايبندي به اخلاق حرفه‌اي عنوان كرد و گفت: اول بايد اين اخلاقيات را شناخت و دسته‌بندي كرد. فارغ از تمام فاكتورها در جايگاه سازماني، ‌سواد، تجربه، شغل و كاري كه انجام مي‌دهيم، پايبندي به اصول و چارچوب‌هاي اخلاق حرفه‌اي يك ضرورت تمام و كمال است. مسئله اخلاق حرفه‌اي موضوعي فوق العاده مهم است.
وزير نيرو ادامه داد: در اين يك سال توانستيم با مجموعه تلاش‌هايي كه شكل گرفت كارنامه نسبتا روشن و موفقي را در پايان سال داشته باشيم. در طول اين 41 ماه، مقام معظم رهبري 18 بار به طور مستقيم و با واسطه‌هاي مطمئن در ارتباط با مجموعه وزارت نيرو اظهار لطف، تفقد و تشويق و تشكر داشتند كه از اين موارد، 6 مورد مكتوب بود كه آنها را به حكم وظيفه انعكاس داده‌ایم.
وي گفت: در اين مدت به صورت كتبي به‌مناسبت‌های مختلف در 35 مورد تقديرنامه‌هاي رئيس جمهوري را دريافت كرديم و در مراسمي كه برگزار شد بيش از 70 تن از مسئولان مختلف كشور نظرهاي مثبت خود را به همراه راهنمايي‌هايشان در ارتباط با عملكرد همكاران ابراز كردند.
اردكانيان افزود:‌ همه اين‌ها نشانه آن است كه بايد تلاش و برنامه‌ريزي جدي‌تري براي حفظ اين جايگاه و ارتقاي آن داشته باشيم. حفظ اين نگاه و نظر نسبت به خانواده بزرگ وزارت نيرو كار ساده و راحتي نخواهد بود.
وي افزود:‌ ارزيابي اصلي به واسطه كارهايي صورت خواهد گرفت كه هر چند اصولي و صحيح است اما بايد پايدار هم باشد. بايد به مسائل به گونه‌اي بپردازيم كه پايداري آنها هم به نوعي فراهم باشد و هم تضمين شود.
اردكانيان همچنين با اشاره به منابع انساني به عنوان اصلي‌ترين ثروت كشور گفت: از اين منابع بايد به درستي استفاده كنيم. يكي از آسيب‌هاي بزرگي كه ديديم از كم توجهي نسبت به مسئله ورود نيروي انساني به اين خانواده بسيار بزرگ است.
اردکانیان بر اجرای دقیق و بدون حاشیه امور و دستورالعمل‌ها تا آخرین روز کاری دولت تاکید کرد: باید به نقطه‌ای برسیم که افتخار کنیم جز در لوای ضوابط و مقررات عمل نکرده‌ایم.
وزیر نیرو با اشاره به تدوین سند سازگاری با کم آبی در همه استان‌ها خاطرنشان کرد: در سال گذشته یکی از دستاوردهای ساز و کاری، نهایی شدن و تصویب طرح‌های سازگاری با کم آبی در همه استان‌ها بود. اکنون سندی تحت عنوان اسناد مصوب سازگاری با کم‌آبی برای همه استان‌ها در اختیار آینده کشور است.
وی اضافه کرد: این سند در نبود طرح مصوب آمایش سرزمین، کمک کار و نقشه راهی است که انحراف‌ها را از مسیر توسعه کم می‌کند. امیدواریم در استان‌ها به‌ویژه در مقطع تغییر دولت، همکاران نسبت به تبیین این سند و کار‌های انجام شده حداکثر تلاش را داشته باشند.
اردکانیان تصریح کرد: ادغام معاونت امور آب و آبفا و شرکت مدیریت منابع آب، استقرار ساختار بر مبنای مدیریت حوضه آبریز در این شرکت، تدوین لایحه قانون جامع آب با مشارکت همه دستگاه‌ها، تدوین سند عملیاتی مدیریت سیلاب، تفویض اختیار و تحولاتی از این دست، کارهایی بود که به‌ویژه در سال ۹۹ توانستیم بر مبنای تفکر ضرورت کار بین‌بخشی انجام دهیم و این دستاوردی برای دولت دوازدهم است.
وی افزود: وقتی پایبندی به اخلاق حرفه‌ای، قانون‌مداری، شایسته‌گزینی توام با تمرکززدایی و کار بین بخشی باشد، مثل این است که یک واگن قطار به آرامی روی ریل در حرکت است؛ ما اکنون در چنین وضعیتی قرار داریم.

پنج ستون توسعه پایدار در صنعت آب و برق
وزیر نیرو با اشاره به پنج ستون توسعه پایدار در صنعت آب و برق یادآور شد: پنج ستون اخلاق حرفه‌ای، قانون‌مداری، شایسته‌گزینی، تمرکززدایی و کار بین‌بخشی در صنعت آب و برق از ضروریاتی است که به عنوان ستون‌های خیمه توسعه پایدار و یک سیستم کارا و چابک روز به روز تقویت خواهد شد.

وزارت نیرو یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های مخاطب نامگذاری شعار سال
وی با اشاره به شعار سال و لزوم پیاده‌سازی آن خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که وزارت نیرو مثل پارسال یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های مخاطب برای نامگذاری شعار سال رهبر معظم انقلاب است. در عرصه تولید به عنوان دو زیرساخت، برنامه و فعالیت‌های خود را ادامه خواهیم داد و پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها هم باید در وهله اول معطوف به مجموعه‌های تولید‌کننده در داخل این صنعت باشد.
اردکانیان با اشاره به ادامه پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در سال ۱۴۰۰ یادآور شد: این پویش، سه‌شنبه همین هفته ۱۷ فروردین‌ماه با تمرکز بر طرح‌های صنعت برق، کار خود را در سال جدید آغاز خواهد کرد.
وی ادامه داد: جلساتی را نیز طی همین هفته با شرکت‌های مادر تخصصی برای قطعی کردن برنامه پویش تا پایان سال ۱۴۰۰ و البته برای به اتمام رساندن طرح‌هایی که تا پایان دولت دوازدهم وعده داده شده خواهیم داشت.
وزیر نیرو اضافه کرد: تا پایان این دولت در بخش سدهای مخزنی، شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی، ظرفیت جدیدی که باید در نیروگاه حرارتی و تجدید‌پذیر وارد مدار بهره‌برداری شوند، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، آبرسانی و برق‌رسانی روستایی و طرح‌های سازوکاری، سعی خواهیم کرد با تجربه دو سال قبل برنامه پویش ۱۴۰۰ را دقیق‌تر و منظم‌تر جلو ببریم.

بودجه ۱۴۰۰، بهترین بودجه صنعت آب و برق تاکنون
وزیر نیرو با اشاره به بودجه ۱۴۰۰ برای صنعت آب و برق خاطرنشان کرد: به زعم بنده اگر با دقت بیشتری به تبصره‌ها بنگریم و با سال‌های قبل مقایسه کنیم، بودجه ۱۴۰۰، بهترین بودجه صنعت آب و برق است که تاکنون در این صنعت داشته‌ایم.
وی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم از این بودجه بهره‌برداری حداکثری را داشته باشیم و عملکرد اینگونه باشد که این بودجه از حالت یک ساله خارج و عملکرد مثبت وزارت نیرویی‌ها باعث تصویب و تکرار احکام این بودجه شود.
به گفته اردکانیان، بودجه مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به سال ۹۹ بیش از ۵۰ درصد افزایش دارد.
وزیر نیرو افزود: اصلاح قیمت فروش انرژی به صنایع بزرگ انرژی‌بر به حکم قانون صورت گرفت و موجب منابع درآمدی قابل‌ملاحظه‌ای بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان شد که البته مصارف هم به درستی در خود قانون بودجه تعریف شده است.
وی ادامه داد: این موارد به‌ویژه در سرفصل مورد تاکید رهبری در خصوص بازسازی و رفع فرسودگی شبکه‌های برق، آبرسانی به روستاها، بحث استفاده تجدید‌پذیر‌ها از منابع سوخت صرفه‌جویی شده برای توسعه تجدید‌پذیر‌ها (برای اولین بار)، تهاتر‌هایی که امسال می‌توانیم انجام دهیم و غیره موجب گشایش قابل ملاحظه‌ای خواهد شد./ اتمام خبر
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

منبع خبر

وزارت نیرو

وزارت نیرو

وزارت نیرو

    نظرات