ایجاد فضای تعامل و گفتگو بزرگترین دستاورد حوزه  ...

ایجاد فضای تعامل و گفتگو بزرگترین دستاورد حوزه ...

ایجاد فضای تعامل و گفتگو بزرگترین دستاورد حوزه فرهنگی شورای پنجم است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، احسان اصولی در نطق پیش از دستور صد و بیست و ششمین جلسه علنی شورا با بیان این مطلب گفت: حوزه فرهنگی یکی از ارکان مهم و اساسی موفقیت دوره پنجم شورای شهر مشهد به شمار می رود، با این حال این حوزه همواره مورد هجمه و انتقاد و کم لطفی قرار گرفت. در توضیح نتایج برنامه های این بخش باید گفت که مجموعه اقدامات حوزه فرهنگی شهرداری دارای دو دسته آثار مستقیم و غیر مستقیم بودند. سازمان فرهنگی شهرداری مشهد هم سنگ هر نهاد فرهنگی و هنری و اجتماعی که در شهر و استان ما دارای اداره کل و با ماموریت‌های تعریف شده بوده یک معاونت در دل خود داشت که مشغول فعالیت و انجام خدمت بوده است.

وی افزود: محور اقدامات و فعالیت های این حوزه نیز شکل دهی و سیاستگذاری بر مبنای سند میان مدت راهبردی شهرداری به عنوان نقشه راه تعریف شده بود.
این در حالی است که انتقادهای گهگاه طوری عنوان می‌شد که انگار بخش فرهنگی ضعیفترین کارنامه و عملکرد را در مدیریت شهری داشته اما هیچگاه در انتقادها یک حرف عینی و مستدل، یک مثال واضح و یک سند و شاخص قابل استدلال ارایه نکردند اما ما با سرافرازی اعلام می‌کنیم مجموعه اقدامات ما بر اساس سند راهبردی و سیاستهای شورای پنجم بصورت فراگیر، اثرگذار و بعضا بی‌نظیر در مقایسه با ادوار گذشته یا سایر کلانشهرها به انجام رسیده و آثار مثبت آن سالهای سال در شهر باقی خواهد ماند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد ادامه داد: در بحث آثار غیر مستقیم فعالیتها و رویکردهای شورا نیز موارد متعددی از اثربخشی برنامه‌ها و سیاست‌های مدیریت شهری می‌توان مثال زد از جمله در حوزه طراحی و نصب المان های شهری به مدلی از بلوغ رسیدیم که در کیفیت آثار عمق پیام ها و اثرگذاری آنها بر جامعه تحولی بنیادین شکل گرفت. این تحول در فرآیندی مستمر در سه سال گذشته شکل گرفته و سال به سال این تحول در آثار طراحی و نصب شده در این دوره نسبت به ادوار گذشته کاملاً مشخص است.

اصولی ادامه داد: موضوع دیگر ساماندهی و راه اندازی شوراهای اجتماعی محلات بر پایه رای گیری است. شورای احتماعی محلات به عنوان نهادی بین بخشی، حلقه واسط و ارتباط منطقی و ساختاری بین مدیریت شهری و بدنه جامعه، مردم و محلات را برقرار کرد. در این دوره شوراهای اجتماعی محلات را به انضباط کاری رسانده با تدوین و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی و طراحی فرایند انتخاب اعضا و نحوه ارتباط با شهرداری و تصویب قوانینی با هدف اثرگذاری شوراها در فرآیند تصمیم‌گیری و هزینه‌کرد بودجه های شهری، شوراهای اجتماعی محلات را به جایگاه اصلی خود در نقش پذیری شهروندان رساندیم.

به گفته وی، تحول بزرگ دیگر در حوزه کنترل آسیب های اجتماعی روی داده است. ساماندهی خانه سبز، جلب مشارکت شهروندان برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با محوریت شوراهای اجتماعی محلات، اقدامات متعدد حمایتی، قانون گذاری و دخالت مستقیم در جهت تقویت برنامه های حمایت از اقشار آسیب پذیر و گروه های هدف همچون کارتن‌خواب‌ها، معتادان، کودکان کار و طرح کشوری سایبان مهر از جمله برنامه‌های در این زمینه بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد تصریح کرد: توجه و حمایت ویژه از موضوع ورزش قهرمانی، ورود به حوزه‌های زیرساختی فرهنگی هنری از جمله احداث مجموعه پردیس تئاتر و… نیز از دیگر موضوعاتی بود که عملکرد مثبت و مهم و غیرقابل انکار مدیریت شهری مشهد را به همراه داشته است. همچنین تمرکز بر موضوع آموزش فرهنگ شهروندی و برنامه ریزی عملیاتی برای اولویت قراردادن بر موضوع رعایت حق تقدم عابر پیاده و تفکیک زباله از مبدا یک یادگار مهم از این دوره خواهد بود. در سال گذشته و امسال با تخصیص اعتبارات مورد نیاز در این زمینه موفق شدیم این طرح را به یک طرح موفق کشوری تبدیل کرده و ریل گذاری بسیار مناسبی برای آیندگان در این باب فراهم کنیم.

اصولی در ادامه گفت: برنامه های مناسبتی نیز در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی در دستور کار اولویت دار شورا و شهرداری قرار داشت. برگزاری جشن های متعدد با هدف نشاط افزایی در سطح جامعه، تقویت روحیه و امید شهروندان به آینده از یک سو و برنامه‌های ویژه ایام عزاداری شیعیان به منظور حمایت از هیئت ها و دسته جات مذهبی و تقویت روحیه دین مداری و تقویت شأن و جایگاه مشهدالرضا از سوی دیگر در این دوره مورد توجه ویژه قرار گرفت. در کنار تمام این موارد، طی دوره سه سال و نیم گذشته جلسات متعدد نقد عملکرد فرهنگی شورا و شهرداری را با حضور گروه‌های مختلف از طیف های مختلف سیاسی و اجتماعی برگزار کرده و همواره شنوای نقد منصفانه بوده و هستیم.
یادگار ماندگار
وی در ادامه سخنانش اظهار کرد: هیچ کس نمی تواند ادعا کند که در فضای تنازع و تقابل می‌توان کار فرهنگی و سازنده انجام داد. بر همه ما روشن است که نفع مردم در دوری از دعواهای سیاسی و جناحی در سطح شهر است. هنر حوزه فرهنگی اجتماعی در این دوره اجتناب از هر گونه افراط و تفریط و به حاشیه راندن روحیه زیاده‌ خواهی و سیاسی کاری بوده و هرگونه تلاش برای اعمال سلیقه های سیاسی و جناحی و شخصی از جانب ارکان حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری و شورا به حاشیه رانده شده است. متاسفانه حوزه فرهنگی مدیریت شهری در طی این دوره تحت فشار مداوم دو لبه برنده افراط و تفریط قرار داشته و بسیاری از انتقادها و سوء تعبیرها از آنجا نشات گرفته که حوزه فرهنگی منویات و خواسته‌های یکی از این دو نیرو را بر نتابیده است.

وی ادامه داد: لازم به تاکید است اینکه موفق شدیم فضای مدیریت شهر را از افراط ها و تفریط ها و تنازعات به دور نگه داریم سبب برکات بسیاری در سایر حوزه‌ها شده است. به عنوان مثال اگر امروز با افتخار از امکان تامین مالی گسترده در حوزه های عمرانی و خدماتی شهر سخن گفته و یا تهاتر بدهی ها و مطالبات شهرداری از دولت را در بخش کارنامه مثبت عملکرد این دوره قرار می دهیم بی شک دستیابی به چنین موفقیت‌هایی بر اساس تحکم فضای تعامل و مدارا و دوری از تنازعات بوده است. چرا که مدیریت شهری در جناح بندی ها و کشمکش های سیاسی و گروهی همواره خود را حفظ کرده و وارد هیچ دعوا و تقابل مخربی نشد و بر همین اساس توانست از راه تعامل و همکاری مجموعه اقداماتی را به نفع شهر و مردم شهر  اجرایی کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد افزود: ثمره دیگر رویکرد های فرهنگی آن است که امروز اکثریت فعالیت ها و پروژه های عمرانی سطح شهر از چهره خشک یک پروژه عمرانی که در گذشته شاهد آن بودیم خارج شده و بسیاری از این پروژه ها رنگ و بوی اجتماعی فرهنگی به خود گرفته و ضمن داشتن پیوست‌های فرهنگی دارای تبعات مثبت بسیار مهم در حوزه های اجتماعی نیز می باشد. پروژه‌هایی چون کوه پارک که اساساً با یک رویکرد اجتماعی بنا نهاده شده، پروژه های مرتبط با شهر تاریخی توس که مطالبات معوق مانده فرهنگی و هویتی مشهد را پاسخگو شده، احداث پل ها و معابر و فضای سبز در محلات و مناطق پیرامونی شهر که محرومیت زدایی از چهره این محلات را هدف قرار داده و...، همه و همه با رویکردی اجتماعی و در تعاملات فرهنگی شکل گرفته که مورد مطالبه عمومی نیز بوده است.

به گفته اصولی، البته چنین فضایی تنها به همت و توان شورای شهر و شهرداری مشهد به وجود نیامده و بسیاری از بزرگان شهر، شهروندان و آنان که دل در گرو توسعه و ارتقاء فرهنگی اجتماعی هویتی و عمرانی شهر دارند در این راه همراه و هم مسیر و اثر گذار بودند.
نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه محترم شهر مشهد، استانداران گذشته و حال، دستگاه قضایی، مجموعه‌های فرهنگی و نظامی از جمله سپاه، چهره‌های دانشگاهی و دانشگاههای شهر مشهد، ریاست محترم شورای اسلامی شهر و اکثریت همکاران عقلانی و متعادل مان در شورای شهر، شهردار عزیز و دوست داشتنی مشهد که توانست این فضا را در کل شهر مدیریت کند، مجموعه شهرداران مناطق، کارشناسان و کارکنان حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی شهرداری و سایرین در این اتفاق بزرگ سهیم بوده‌اند.

وظیفه امروز، نیاز فردا
اصولی بیان کرد: تقاضا و خواهش من از عموم شهروندان به ویژه جوانان این است که فضای  تعامل محور و متعادل حاکم شده بر شهر را قدر دانسته و از آن صیانت کنند. هر گونه زیاده خواهی و زیاده روی این فضا را از مدار تعادل خارج کرده و آثار زیانباری برای شهر و مردم به دنبال خواهد داشت. امروز و در آستانه تحولی دیگر در مدیریت شهری و انتخابی جدید، توصیه می‌کنیم حفظ این فضا به عنوان یک دستاورد عظیم در اولویت عمومی قرار گرفته و از همه کسانی که در این حوزه تأثیرگذار هستند از گروه ها و شخصیت های معتبر شهر، مردم و شهروندان محترم و قدرشناس مشهد تقاضا داریم از نگاه های سلیقه ای و تحکم آرای شخصی و گروهی پرهیز کنند چرا که شهر هیچگاه نباید درگیر چنین معضلاتی شود.

وی با بیان اینکه ما همواره تاکید داشته و داریم که مشهد همواره باید به عنوان محور وفاق و همدلی و هم‌افزایی و همراهی در میان همه جناح‌ها و گروه‌ها معتبر شناخته شده، باقی بماند، ادامه داد: وقتی که می‌بینیم عملکرد و فعالیت های مدیریت شهری مشهد از جانب گروه‌ها و سلایق مختلف و از جانب شهرداری‌های شهرهای دیگر مورد توجه و دفاع قرار می‌گیرد حاصلی جز پیشرفت در ساختار اندیشه‌ای و عملکردی نیست. باید به این دستاوردها توجه کرده و در حفظ آن کوشا باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد در ادامه اظهار کرد: امروز بسیاری از افراد و گروه ها در تلاشند این فضا و موفقیت را به نام خود ثبت کند از نظر ما این اتفاق ایرادی ندارد اما خاضعانه تقاضا داریم در جهت حفظ این فضا و شرایط تلاش کرده و کاری نکنیم که این  فضای مثبت و زمینه مناسب بروز اتفاقات نیک از بین رفته و مردم شاهد مشکلات و دعواهای سیاسی نباشند. به عنوان نمونه عرض می کنم متاسفانه  افرادی هستند که خود را پرچم دار جریان گفتگوی تمدن ها دانسته و از شعار زنده باد مخالف من استفاده می کنند ولی از  گفتگو کردن با نفر کنار دست خودشان عاجز هستند. در واقع ایشان روی دیگر تفکری هستند که ادعای مدیریت بر جهان را دارد. به گمان من این دو گروه دو روی یک سکه اند اما باید بدانند که مردم آگاهانه این افراد را تشخیص داده و از آن‌ها تبری می‌جویند.
ان شاالله
تقدیر از تیم بزرگ فرهنگی
وی افزود: از همه کارکنان و مجموعه حوزه اجتماعی فرهنگی شهرداری که در چهار سال گذشته از جان مایه گذاشتند تا بتوانیم در حوزه فرهنگی اقدامات درخوری انجام دهیم صمیمانه قدردانی می‌کنم. این عزیزان از هیچ تلاشی فروگذار نکردند و بیشترین تلاش ایشان در ساعاتی که بیشتر بخش های شهرداری و نهادهای عمومی تعطیل بودند انجام شد و بدون توجه به تقویم و ساعت مشغول خدمت بودند. همچنین از بزرگوارانی که در طی این دوره مسئولیت حوزه فرهنگی شهرداری را برعهده داشته و امروز همراه ما نیستند به ویژه دکتر مصحفی تقدیر کرده و پذیرفتن سمت سرپرستی سازمان اجتماعی فرهنگی از جانب آقای منتظری را تبریک گفته از تلاش های بی وقفه آقای دانایی سیج نیز تشکر ویژه دارم.

کلید واژه ها: شورای شهر - مشهد - اصولی -
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات