جهانگیری: ارتقای بهره‌وری در شرایط فعلی به عنوان یک امر مهم تلقی شود/ معاون وزیر نيرو: کاهش 31 شرکت دولتي با یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفا

جهانگیری: ارتقای بهره‌وری در شرایط فعلی به عنوان یک امر مهم تلقی شود/ معاون وزیر نيرو: کاهش 31 شرکت دولتي با یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفا

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "اسحاق جهانگیری"، معاون اول رئیس جمهور در آئین افتتاح شبکه ملي بهره‌وري ايران و رونمایی از پروژه «ارتقاي سطح بهره‌وري بخش آب و فاضلاب با اجراي طرح يكپارچه‌سازي شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي» که در سازمان ملي بهره‌وري برگزار شد، با تاکید بر اینکه ارتقاي بهره‌وری از بزرگترین، ملی‌ترین و اثرگذارترین موضوعات کشور است، گفت: باید در شرایط فعلی، ارتقای بهره‌وری در کشور به عنوان یک امر واجب و مهم تلقی شود .
وی با بیان اینکه در کشورهایی با اقتصاد متکی به منابع طبیعی موضوع بهره‌وری جایگاه مهمی نداشته است، افزود: دولت‌هایی با چنین اقتصادی، بدون هیچ‌گونه زحمت میلیاردها دلار از درآمد نفت به‌دست می‌آورند و در کشور خود هزینه می‌کنند و به اینکه این منابع نفتی در چه بخشی از کشور صرف شود تا بازدهی بیشتری داشته و در حل مشکلات مردم تاثیرگذار باشد، توجهی نمی‌شود.
جهانگیری همچنین تاکید کرد: موضوع بهره‌وری تنها مختص دولت نبوده، بلکه آحاد ملت ایران را در بر می‌گیرد.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شبکه ملی بهره‌وری ایران به عنوان یک اقدام ارزشمند می‌تواند همه ذی‌نفعان را برای حل مشکلات و تبادل اطلاعات گرد هم آورد، تصریح کرد: در یک کلینیک بهره‌وری، بنگاه‌های اقتصادی و بخش اداری می‌توانند با طرح مشکلات خود و کسب راهنمایی‌ها، به ارتقای بهره‌وری خود کمک کنند. مشارکت ذینفعان بهره‌وری در تصمیم‌سازی‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان بهره‌وری، بهره‌گیری از توان اجرایی اعضای شبکه ملی بهره‌وری ایران در پیشبرد برنامه‌های ملی و منطقه‌ای بهره‌وری و مدیریت دانش بهره‌وری در سطح کشور و ترویج و آموزش بهره‌وری به منظور تربیت نیروی کار متخصص و متعهد از اهداف مهم این شبکه ملی است.
"محمد‌صالح اوليا" معاون تحقيقات و منابع انساني وزیر نيرو نیز در این مراسم به‌عنوان نماينده دستگاه‌هاي اجرايي، از بارگذاري برخي تجارب برتر بهره‌وري در صنعت آب و برق خبر داد و توضيحاتي را نيز در خصوص اجراي طرح ارتقاي سطح بهره‌وري بخش آب و فاضلاب با اجراي طرح يكپارچه‌سازي شركت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي ارائه کرد.
وی با اشاره به علل انتخاب پروژه يکپارچه‌سازي و دستاوردهاي آن گفت: اين پروژه با توجه به اهميتي که در سطح ملي دارد و به‌خصوص کار بین بخشي که انجام شده و پيچيدگي‌هايي که داشت جهت مراسم رونمايي شبکه ملي بهره‌وري ايران انتخاب شده است.
اولیا در خصوص دستاوردهاي اين طرح افزود: با اجراي اين پروژه، 31 شرکت دولتي کاهش يافت و بيش از هشت هزار پست سازماني شامل یک هزار و 600 پست مديريتي در بخش دولت حذف شد.
وی همچنين از تسهيل در ارائه خدمات و کاهش 30 دقيقه‌اي ميانگين رفع خرابي شبکه و 3 برابر شدن تعداد مراکز خدمات‌رساني به روستاييان و افزايش تامين حدود 6 هزار ليتر آب شرب بدون احداث تاسيسات جديد به عنوان ديگر دستاوردهاي اجرايي اين طرح ياد کرد.
معاون تحقيقات و منابع انساني وزیر نيرو در خصوص شبکه ملي بهره‌وري ايران پيشنهاد کرد: امیدواریم راهبري سامانه بر عهده اعضاي شبکه گذاشته شود، وابستگي به يک نهاد دولتي کاهش و نقش NGO‌‌ها و بخش خصوصي تقويت شود و علاوه بر اين مي‌بايست بازار بهره‌وري را رونق ببخشيم و سهم عرضه و تقاضا را از طريق اين شبکه تقويت کنيم.
وی با بیان اینکه اين موضوع مستلزم حضور بخش خصوصي در شبکه ملي بهره‌وري است، افزود: لازم است روي حسابداري بهره‌وري بيشتر تمرکز شود؛ از اين جهت که خيلي از فعاليت‌هاي ما، در سازمان‌ها (هم در بخش دولتي و هم خصوصي) ذيل عنوان بهره‌وري رسميت پيدا نمي‌کند و مشخصا در وزارت نيرو، پروژه‌هاي متعددي داريم که بتوانيم سرمايه‌گذاري بيشتري را از طريق افزايش بهره‌وري جبران کنيم، اما در سازمان‌ها کمتر به جنبه اقتصادي و موضوع بهره‌وري توجه مي‌شود.
اولیا خاطرنشان کرد: در بخش خصوصي هم فعاليت‌هاي خوبي در راستاي بهره‌وري انجام مي‌شود، اما به لحاظ اينکه ما اعداد و مستندات کاملي نداريم و به خوبي ثبت نمي‌شود، طبيعتا نمي‌توانيم آنها را پايش کنيم.
در پايان اين مراسم، با بارگذاري اطلاعات پروژه يکپارچه‌سازي شرکت‌هاي آب و فاضلاب شهري و روستايي، شبکه ملی بهره‌وری ايران به‌منظور بهره‌گیری عموم مردم و دانش‌آموختگان دانشگاهی و تمامی دستگاه‌هاي اجرايي آغاز به‌کار کرد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات