اجرای 3600 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در مشهد

اجرای 3600 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در مشهد

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "حسین اسماعیلیان" در ادامه افزود: در حال حاضر 3600 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب در مشهد اجرا شده که 600 کیلومتر دیگر با توجه به وضعیت موجود مورد نیاز است تا میزان پوشش شبکه فاضلاب به 100 درصد برسد.
وی با اشاره به پیشرفت 80 درصدی این پروژه اظهار کرد: این به آن معنا نیست که همه مشترکان به شبکه وصل شده‌اند بلکه امکان اتصال برای 80 درصد از مشترکان فراهم شده اما چیزی در حدود 30 درصد که بیشتر مشترکان قدیمی هستند به شبکه جمع آوری فاضلاب متصل نشده‌اند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد در پاسخ به این پرسش که شرایط مشهد در حوزه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و نیازی که به ایجاد تصفیه‌خانه دارد چگونه است، گفت: در حال حاضر ما پنج تصفیه‌خانه داریم که ظرفیت 263 هزار مترمکعب در شبانه روز تصفیه فاضلاب را دارند و از این میزان به دلیل عملیات عمرانی که در پرکند آباد 2 وجود دارد 35 هزار مترمکعب ظرفیت این تصفیه‌خانه از مدار خارج است، اما با توجه به حجم 250 هزار مترمکعب فاضلابی که طی شبانه روز در مشهد جمع آوری می‌شود تقریباً با میزان فاضلاب یا گنجایش تصفیه‌خانه‌های موجود برابر است.
اسماعیلیان با اشاره به پیش‌بینی ساخت سه تصفیه‌خانه فاضلاب جدید در شهر مشهد خاطرنشان کرد: در صورت اتصال همه مشترکان به شبکه جمع آوری فاضلاب، میزان جمع آوری فاضلاب به 540 هزار مترمکعب در شبانه روز افزایش خواهد یافت که بر همین اساس، راه اندازی سه تصفیه‌خانه دیگر در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: همچنین ظرفیت 37 هزار مترمکعبی تصفیه‌خانه‌هایی که شهرداری مشهد در دست احداث دارد نیز به کمک ما خواهد آمد که به نظر می‌رسد نیاز مشهد به وجود تصفیه‌خانه فاضلاب در وضعیت موجود برآورده شود؛ اما برای افق 1420 که شبکه جمع‌آوری فاضلاب باید به 4 هزار و 800 کیلومتر برسد، بایستی ظرفیت تصفیه‌خانه‌های مشهد به 814 هزار مترمکعب در شبانه روز ارتقا یابد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان مشهد اظهار کرد: ارتقای تصفیه‌خانه پرکندآباد 2 که از 60 هزار مترمکعب به 200 هزار مترمکعب افزایش خواهد داشت، تصفیه‌خانه شماره 2 خین عرب با ظرفیت 125 هزار مترمکعب و تصفیه‌خانه طبرسی شمالی با ظرفیت 68 هزار مترمکعب از جمله پروژه‌هایی است که در آینده به تعداد تصفیه‌خانه‌های شهر مشهد اضافه خواهد شد.
اسماعیلیان میزان بودجه مورد نیاز برای سه تصفیه خانه مذکور را 5 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: این حجم از سرمایه گذاری با مشارکت بخش خصوصی و فاینانس خارجی تامین خواهد شد که بر اساس برنامه ریزی، بخش خصوصی با استفاده از فروش پساب حاصل از تصفیه فاضلاب در مدت قرارداد می‌تواند درآمدزایی داشته باشد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات