پاسخ بد‌اخلاقی‌ها و اقدامات تخریبی علیه شورای  ...

پاسخ بد‌اخلاقی‌ها و اقدامات تخریبی علیه شورای ...

پاسخ بد‌‍اخلاقی‌ها و اقدامات تخریبی علیه شورای پنجم را مستدل و محکم خواهیم داد/ کمیسیون‌ها باید پیگیر دلایل عدم اجرای برخی مصوبات توسط شهرداری شوند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، محمدرضا حیدری در آغاز یکصد و بیست و هفتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد به تشریح مناسبت‌های هفته جاری پرداخت و در ابتدا با گرامیداشت 29 فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی، اظهارکرد: این روز را به تمامی دلاورمردان هشت سال دفاع مقدس و رزمندگانی که امروز هم سهم مهمی در تامین امنیت کشور و صیانت از مرزهای ایران عزیز دارند، تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم و برای یکایک آنها آرزوی توفیق و بهروزی داریم.

وی در ادامه با اشاره به 31 فروردین‌ماه، سالروز رحلت معلم قرآن، استاد محمدتقی شریعتی، گفت: از این استاد، محقق، مدرس، مؤلف، مترجم، مفسر قرآن، مبلغ و خطیب مبارز و خستگی‌ناپذیر، به عنوان سقراط خراسان یاد می‌کنند؛ برجستگی کار و فعالیت استاد شریعتی، طرح قرآن و نهج‌البلاغه با ادبیات و جاذبه های مناسب در شرایطی است که تفکرهای الحادی بروز و ظهور داشتند.

حیدری با بیان اینکه مرحوم استاد شریعتی توجه ویژه‌ای به نسل جوان و بدنه دانشگاهی داشته است، افزود: این رویکرد و نگاه با راه‌اندازی کانون نشر حقایق اسلامی در سال 1323 تجلی عینی می‌یابد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: استاد محمدتقی شریعتی در عرصه سیاست نیز یکی از مبارزان شاخص دوران نهضت ملی بوده است؛ یاد و خاطره این استان فرزانه خطه خراسان و فرزند برومندش، دکتر علی شریعتی را گرامی می‌داریم.

یکم اردیبهشت، سالروز درگذشت ملک‌الشعرای بهار مناسبت دیگری بود که رئیس شورای شهر در آغاز یکصد و بیست و هفتمین جلسه علنی شورا به آن اشاره داشت و گفت: بهار، یکی از 5 قصیده‌سرای بزرگ ایران زمین است که شخصیتی سیاسی و ادیب بود؛ یکی از اقدامات این روزنامه‌نگار فرهیخته، بنیان‌گذاری روزنامه خراسان است.
حیدری در ادامه افزود: مرحوم بهار، نقش مهمی در فردوسی‌پژوهی و شناساندن آرامگاه فردوسی در سطح ملی و بین المللی داشته است.

وی با گرامیداشت یکم اردیبهشت، روز بزرگداشت سعدی شیرازی، اظهارکرد: سعدی، استاد مسلم سخن و شاعر اخلاق‌مدار و منادی عشق و مهرورزی و همبستگی انسانی است؛ آن هم در قرن هفتمی که با جنگ‌های صلیبی مواجه بود.

رئیس شورای شهر مشهد ادبیات بکارگرفته شده توسط سعدی در کتاب‌های گلستان و بوستان را تصویرگر عمیق‌ترین عواطف انسانی دانست؛ به نحوی که یکی از محققان صاحب‌نام غربی اقرار می‌کند که همه مشرق‌‎زمین را در گلستان سعدی تنفس کرده است.

حیدری با تاکید بر اینکه مضامین اخلاقی و فضیلت‌ها و مهرورزی اشاره شده در آثار سعدی یکی از نیازهای مبرم امروز جامعه ما و بویژه نسل جوان است، گفت: در فضای زد و خوردها و برخوردها، ایشان نگاه «بنی آدم اعضای یک پیکرند» را مطرح می‌کنند و در جای دیگری تاکید می‌شود که برای رسیدن به تاج و تخت، نمی‌ارزد خونی بر زمین ریخته شود.

وی در ادامه با اشاره به دوم اردیبهشت‌ماه، سالروز درگذشت سید محمود فرخ خراسانی، افزود: مرحوم فرخ، 50 سال میدان‌دار شعر خراسان شناخته می‌شده و منزل و کانون ایشان مرکز رفت‌وآمد شعرای بزرگ بوده است؛ فرخ را می‌توان تاثیرگذارترین شخصیت ادبی در تربیت شاعران جوان دانست.

حیدری با بیان اینکه از کتابخانه و انجمن ادبی فرخ همچنان به نیکی یاد می‌شود، تصریح کرد: شورای پنجم در ابتدای فعالیت خود ایجاد «خانه ادبیات مشهد» در محل منزل مرحوم فرخ را به تصویب رساند ولی در مسیر کار با مشکلاتی روبرو شد؛ کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر و حوزه فرهنگی شهرداری در آخرین روزهای فعالیت این دوره از مدیریت شهری تلاش دیگری در این جهت نمایند تا بتوان خانه این استاد گرانمایه را احیاء کنیم و مشهد از خانه ادبیات برخوردار شود.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه با اشاره به 22 آوریل، روز جهانی زمین پاک، گفت: زمین، یکی از بزرگترین نعمات الهی است که همه ما رسالت بزرگی در حفظ و نگهداری از آن داریم.

حیدری با بیان اینکه روز جهانی زمین پاک فرصت مغتنمی برای جلب توجه افکار عمومی به این سرمایه خدادادی است، افزود: شورای پنجم به همت کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری و معاونت مربوطه در شهرداری تلاش‌های بسیار خوبی در زمینه توسعه فضای سبز، بویژه در کمربند سبز جنوبی و شمالی انجام داده است؛ به نحوی که از نیمه دوم سال ۹۶ تا پایان سال ۹۸ بالغ بر ۹۰۰ هکتار توسعه فضای سبز با کاشت بیش از ۳۷۰ هزار اصله درخت در این عرصه ها صورت گرفته و 1500 هکتار درختکاری دیگر نیز در برنامه قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: بهره برداری از تصفیه‌خانه سپتاژ، ساماندهی کشف‌رود، تصفیه‌خانه‌های محلی و ... از جمله دیگر تلاش‌هایی است که مدیریت شهری در این دوره نسبت به آن اهتمام داشته است.

حیدری در ادامه با اشاره به لایحه «کاهش آلودگی هوای مشهد» که با همت کمیسیون خدمات شهری شورای شهر به تصویب رسید، گفت: بسیار خرسندیم که اجرای این لایحه از سوی رئیس سازمان محیط زیست کشور به تمام کشور ابلاغ شده که نشان از به ثمر نشستن یک کار تخصصی و عمیق در بدنه مدیریت شهری مشهد، اعم از کمیسیون خدمات شهری و معاونت مربوطه و توجه ویژه شورای پنجم به موضوع محیط زیست است.

وی از شهرداری خواست که هرچه سریعتر در جهت اجرایی کردن این لایحه با کمک سایر دستگاه‌ها اقدام نماید تا نتایج و خروجی آن را شاهد باشیم.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه با گرامیداشت سوم اردیبهشت‌ماه، روز بزرگداشت شیخ بهایی و روز معماری، اظهارکرد: شیخ بهایی در در دانش‌های فلسفه، منطق و ریاضیات دانایی داشت و در حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی، هنر و فیزیک بر جای مانده‌است.

حیدری این روز را به یکایک معماران، از جمله معماران شاغل در شهرداری مشهد و مشاورانی که در حوزه معماری با مدیریت شهری مشهد همکاری می‌‎کنند، تبریک و تهنیت گفت.

وی همچنین با تسلیت دهم رمضان، سالروز وفات حضرت خدیجه(س)، گفت: همسر نبی مکرم اسلام(ص)، بانوی فداکاری که ثروت و منزلت و جایگاه خود را تقدیم رسالت پیامبر کرد و این روز را به ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنیم.

سالروز شکست مفتضحانه نیروهای آمریکایی در صحرای طبس، مناسبت دیگری بود که رئیس شورای شهر مشهد در این جلسه به آن اشاره کرد و افزود: آمریکا در شرایط آغازین شکل‌گیری انقلاب اسلامی دست به این اقدام خبیثانه زد که با عنایت خداوند منان به نتیجه نرسید؛ متاسفانه این نگاه و رفتار، در فضای تحریم‌ها و فشارها همچنان نسبت به کشور ما تداوم دارد.
حیدری در ادامه صحبت‌های خود ضمن تبریک 5 اردیبهشت‌ماه، آغاز هفته کار و کارگر، اشاره به موج چهارم کرونا داشت که شرایط سخت و مشقت‌باری را برای همه ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه کرونا در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی جامعه را دچار سختی و مشقت کرده است، گفت: راهکار اصلی مقابله با این ویروس، تامین واکسن است؛ چه تکیه بر تلاش‌های داخلی و یا واردات واکسن.

حیدری با تاکید بر لزوم بکارگیری همه ابزارها و امکانات در جهت تامین واکسن، افزود: مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشویق می‌کنیم ولی نوع زندگی اجتماعی و تعاملات اجتناب‌ناپذیر سبب شده تا هرروز به تعداد مبتلایان افزوده شود.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: امیدواریم همه دستگاه‌ها و افراد مسئول همت کنند و اقدام عاجلی را در این جهت انجام دهند؛ از تلاش‌ها و زحمات کادر درمان تقدیر و تشکر می‌کنیم.

حیدری در ادامه کاهش نزولات آسمانی را یکی از بحران‌های سال 1400 دانست و تصریح کرد: بارندگی در 9 استان کشور بیش از 50 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته که این آمار شرایط خشکسالی را تشدید خواهد کرد.

وی از شهرداری خواست تا پروژه جداسازی آب شرب از آب خام را تسریع ببخشد تا مدیریت شهری نقش خود را در این جهت ایفا کند؛ رسانه ملی و دستگاه‌های فرهنگی و حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرداری نیز در جهت فرهنگسازی برای صرفه‌جویی در مصرف آب تلاش کنند.

حیدری با اشاره به پویش شهر مهربانی‌ها که به مناسبت ماه مبارک رمضان توسط شورای اجتماعی محلات و سازمان فرهنگی شکل گرفته است، از عموم مردم و خیرین و نیکوکاران برای شرکت در این پویش دعوت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه پویش شهر مهربانی‌ها در 3 حوزه آزادسازی زندانیان غیرعمد، بسته‌های معیشتی و مرحمی بر سوگ تو تعریف شده است، افزود: امیدواریم روابط عمومی شهرداری نیز در جهت تبلیغ و ترویج این پویش در سطح شهر اقدام نماید.

حیدری خاطرنشان کرد: مردم مهربان ما همیشه، بویژه در ماه مبارک رمضان نشان داده‌اند که یاری‌رسان دیگران هستند؛ بویژه امسال که به دلیل شرایط نمی‌توان سفره افطاری را برقرار کرد، شایسته است هزینه آن را با کمک شورای اجتماعی محلات به دست نیازمند برسانیم و یاری‌گر معیشت مردم مستحق باشیم.

وی با اشاره به مدت چندماه پیش روی شورای پنجم، گفت: رویکردهای خود را پیشتر نیز اعلام کرده‌ایم و در بودجه سال 1400 نیز اعمال شده است.

حیدری با تاکید بر اینکه کمیسیون‌های تخصصی باید مجدانه پروژه‌های در دست اجرای شهرداری را پیگیری و نظارت نمایند، تصریح کرد: موضوع تعهد زمانی و موعد بهره‌برداری از پروژه‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ شورای شهر نیز بر روند اجرای پروژه‌ها نظارت کامل خواهد داشت تا در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: کمیسیون‌ها باید پیگیر دلایل عدم اجرای برخی مصوبات توسط شهرداری شوند؛ تعداد معدودی از مصوبات اجرا نشده‌اند که دلایل عدم اجرا باید به سمع و نظر مردم برسد و آنها از موانع پیش‌رو نیز آگاه شوند.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به آغاز عملیات اجرایی برخی پروژه‌های عمرانی، از جمله دوربرگردان غیرهمسطح آزادی-جانباز، که در آخرین ماه‌های فعالیت شورای پنجم شاهد هستیم، گفت: این پروژه‌‎ها نشان از تعهد مدیریت شهری برای اجرایی کردن وعده‌هایی است که به مردم داده‌ایم و اولویت‌گذاری‌هایی که توسط کمیسیون‌ها در بودجه 1400 به تصویب رسیده است.

حیدری گفت: این پروژه‌ها نشان از عزم شورای شهر و مدیریت شهری برای پاسخگویی به نیازهای شهروندان در مدت زمان باقیمانده است؛ شورای پنجم از سرگرم شدن به مسائلی که این روزها به وفور در فضای مجازی دیده می‌شود، پرهیز کرده است.

وی با انتقاد از اینکه برخی افرادی که حتی یک روز هم سابقه کار کارشناسی در مدیریت شهری ندارند، خدمات شورای پنجم به مصادره به مطلوب می‌کنند و قضاوت‌های نابجایی دارند، افزود: این درحالی است که خدمات و اقدامات پایه‌گذاری شده در این دوره کاملا روشن بوده و مصادره کردن آن کار اخلاقی نیست؛ بویژه در ماه مبارک رمضان که همه باید رعایت اخلاق را مدنظر قرار دهیم.
رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه شورای پنجم در جهت برگشتن امید و اعتماد به مردم تلاش کرده است، گفت: حال سوال اینجاست که چرا عده‌ای به دنبال خدشه‌دار کردن این امید و اعتمادآفرینی هستند؟ آن هم در شرایطی که به دنبال جلب مشارکت حداکثری و باشکوه انتخابات هستیم.

حیدری خاطرنشان کرد: متوسل شدن به روش‌های ناصواب و غیراخلاقی برای کمرنگ نشان دادن خدمات مشکلی را برطرف نمی‌کند؛ خوشبختانه مردم به برکت فضای اجتماعی گسترده و رسانه‌های مجازی که وجود دارد، دسترسی راحتی به اطلاعات مختلف دارند.

وی از افراد به ظاهر منتقد که برای رسیدن به مقاصد خود اخلاق را زیرپا می‌گذارند خواست که به‌جای حرف‌های لغو و سخنان ناصواب و بیهوده، به ارائه برنامه بپردازند و از ناامید کردن مردم بپرهیزند چراکه گناه بزرگی است.

وی با بیان اینکه امید است هیئت‌های نظارت شهرستان و استان براساس درک شرایط موجود، به رسالت خود عمل کنند و فضای رقابتی را باز بگذارند تا مردم آزادانه بتوانند انتخاب نمایند، گفت: اگر دوست‌دار نظام و انقلاب هستیم باید در جهت تقویت امید و اعتماد عمومی گام برداریم و مردم را مایوس نکنیم.

حیدری همچنین اظهارکرد: در هر حوزه‌ای آمادگی پاسخگویی به منتقدان را داریم؛ کافیست عملکرد این دوره و دوره‌های گذشته را مقایسه کرد. موضوعی که برای آن مستندات روشنی داریم و اگر تاکنون بیان نکرده‌ایم بخاطر این بوده که بنا داشتیم صرفا برای مردم کار کنیم.

وی در ادامه گفت: بنا به مصالح مردم و نظام و انقلاب از ورود به عرصه‌های تقابلی پرهیز کرده‌ایم ولی اجازه سوء استفاده و فرصت‌طلبی را به دیگران نمی‌دهیم؛ درصورت ادامه‌دار بودن بداخلاقی‌ها، درکنار تلاش در جهت خدمت به مردم، پاسخ‌های محکم و مستدلی خواهیم داد و بعد هم مردم تصمیم خواهند گرفت که در آینده شهر بر چه مداری حرکت کند.

حیدری در پایان خاطرنشان کرد: همه باید در جهت تقویت امید و اعتماد عمومی تلاش کنیم چراکه نیاز جدی امروز نظام است؛ آن هم در تقابل با توطئه‌ها و حرکت‌های طراحی شده در عرصه‌ بین‌المللی.

کلید واژه ها: حیدری - شورای شهر - مشهد -
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات