گزارش خبری جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر رشت مورخ 00/1/30

گزارش خبری جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر رشت مورخ 00/1/30

گزارش خبری جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر رشت مورخ 00/1/30
.
در چهل و هفتمین جلسه تلفیق شورای اسلامی شهر رشت مطرح شد:
رمضانپور نرگسی: با توجه به تغییر مدیریت و سیاستهای قرارگاه خاتم الانبیاء(عج)، لایحه به شهرداری بازگردانده شود تا پروژه های میدان شهرداری، مصلی و رودخانه ها نیز به موارد درخواستی افزوده شود.
حاجی پور: تنها راه باقیمانده محدود کردن بودجه و انجام سه الی چهار پروژه نیمه تمام در اولویت است.
جذب: بودجه عمرانی در مناطق کم برخوردار بسیار کم است با توجه به تورم موجود جای سوال است که مبنای محاسبه بودجه چه بوده.
زاهد: از قرارگاه کارهای بزرگ خواسته شود مهم نیست که فرایند انجام یک کار بزرگ به عمر شورای پنجم قد ندهد اما میتوان استارت آن را زد.
شیرزاد: مبنای عدالت محوری افزایش خدمات به محلات، به ویژه مناطق و محلات کم برخوردار است.
عاقل منش: با توجه به نظر واحد شورا در خصوص تقلیل و تعیین پروژه های در اولویت دلیلی وجود ندارد که شهرداری اراده شورا را اجرایی نکند.
علیپور: بدلیل عدم اجرای تعهدات طرف قرار داد پل های عابر پیاده آسانسور دار، این مکانها تبدیل به محل تجمع افراد ناباب شده است.
به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت چهل و هفتمین جلسه کمیسیون تلفیق، روز دوشنبه مورخ 1400/1/30 ساعت 13:00 کار خود را با پرداختن به دو دستور جلسه؛
1- بررسی جزئیات بودجه سال 1400 شهرداری رشت
2- لایحه شماره 10918 مورخ 99/12/12 شهرداری رشت در ارتباط تقاطع غیر مسطح میدان نیروی دریایی و میدان امام حسین (ع) آغاز کرد.
در آغاز جلسه رمضانپور نرگسی رییس شورای اسلامی شهر رشت ضمن عرض خیر مقدم به اعضاء شورا، معاونین و مدیران شهرداری حاضر در جلسه بیان داشت: ما کلیات و سقف بودجه و هزینه های جاری را تصویب و به هیات تطبیق ارسال کردیم و هیات تطبیق نیز آن را تایید کرد. با توجه به تعدد و کثرت پروژه ها، ابتدا توصیه شد لیست 24 تایی از پروژه های در اولویت از 282 پروژه موجود انتخاب و به شهرداری توصیه گردد. در جلسه 46 تلفیق، بحثهایی مطرح گردید که در واقع منجر به انتخاب 12 پروژه مهم از 282 پروژه شد.
رمضانپور نرگسی در ادامه افزود: دو نظر دارم، یکی اینکه 12 پروژه را مورد به مورد بخوانیم و هر کدام را که غیرالزامی تشخیص دادیم حذف و مبلغ آن را روی پروژه ای بگذاریم که باید انجام شود. مثلا بنده موافقم که از 20 میلیارد تومان پروژه دکتر جزیره ای دو میلیارد تومان برداشته و به تعریض جاده امام علی (ع) تخصیص داده شود و 18 میلیارد تومان را نیز برای دکتر جزیره ای بگذاریم.
رییس شورای اسلامی شهر رشت در ادامه اظهار داشت: مبلغ تخصیصی به آسفالت 54 میلیارد تومان و 8 میلیارد تومان نیز از بابت باز آفرینی است که با این تفاسیر 62 میلیارد تومان خواهیم داشت. پیشنهاد میکنم به دوستان این اختیار داده شود تا قبل از صحن شورا، موضوع در دو کمیسیون بودجه و حقوقی و عمران و توسعه شهری با توجه به لحاظ تمامی شرایط از جمله تعدیل، حذف و اضافه و ... بررسی و در صحن مطرح و به تصمیم گیری شود. در تاریخ 99/12/12 شهردار لایحه ای را به شورا ارائه داد که اشاره به تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیاء (عج) و 2 پروژه مطرح با 60 میلیارد تومان گلوبال که در یک ردیف گذاشته شد و مصوبه آن هم موجود است. این بند قابلیت اجراء دارد مگر اینکه شورا تصمیمات جدیدی بگیرد. به همین دلیل ما آن را به کمیسیونهای عمران و توسعه شهری و حمل و نقل و ترافیک ارائه دادیم و پس از طرح در کمیسیون عمران نهایتا جناب آقای علوی بر این نظر بودند که ما مجددا بر اساس فهرست بهای جدید با قرارگاه مذاکره کنیم و همین نظر را نیز جناب آقای حاجی پور و کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهری داشتند.
رمضانپور نرگسی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت: حضور قرارگاه در شهر رشت بسیار حائز اهمیت است تلاش زیادی صورت گرفت تا این موضوع جا انداخته شود و در این خصوص بنده بعنوان رییس شورا و تمامی همکاران شوراییم از تلاشهای جناب آقای سردار عبدالله پور تشکر مینماییم، چرا که اگر تلاشهای ایشان نبود حضور قرارگاه در شهر رشت بسختی تثبیت میشد. شرط حضور قرارگاه پروژه هایی با مبلغ حداقل 2000 میلیارد تومان بود حال آنکه با تلاشهای شخص ایشان این مبلغ به 1000 و پس از آن به 500 میلیارد تومان شکسته شد.
رمضانپور نرگسی در بخش پایانی اظهاراتش بیان داشت: عرض بنده این است که حضور قرارگاه غنیمت است. بیاییم بر روی پروژه های بزرگ و بسیار مهم تمرکز کنیم تا از پتانسیل قرارگاه بهترین و بیشترین بهره نصیب شهر رشت گردد. اطلاع دقیق دارم که پس از استعفای جناب سردار محمد، قرارگاه تغییرات بسیاری در سطح معاونتها داشته است. باید دیداری با فرمانده جدید قرارگاه داشته باشیم و سیاستهای کارگروه جدید را بدانیم و پس از آن یکی از سه پروژه مهم، مانند زیرگذر مصلی که بسیار مهم نیز می باشد و گلوگاه ترافیکی شهر رشت محسوب می شود و همچنین میدان شهرداری و رودخانه ها که مصوبه و تفاهنامه نیز برای آنها داریم و در استانداری نیز در خصوص آنها صحبت شده و جناب آقای سردار عبدالله پور هم نظر مساعد داشته اند را اجرایی کنیم.
رمضانپور نرگسی به بخش پایانی اظهاراتش افزود: گفتیم رودخانه ها متولیهای مانند آب و فاضلاب، آب منطقه ای، شهرداری و ... دارد. قرار شد کارفرما تعیین و شرح وظایف نیز به آن پیوست گردد. از اینرو در جلسه ای مصوب شد که شهرداری کارفرمای پروژه باشد. اگر همت کنیم در 3 ماه و 27 روز باقی مانده از عمر شورای پنجم می توانیم از وجود نازنین قرارگاه برای ساماندهی رودخانه ها که بمنزله هویت شهر رشت میباشند بهره برده و آن را احیاء کنیم فلذا پیشنهاد میکنم لایحه را به شهرداری برگردانیم تا با توجه به تغییر مدیریت و سیاستها، میدان شهرداری، میدان مصلی و رودخانه ها را در برنامه ریزیهای آتی قرار دهیم.
حاجی پور رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شهری در ادامه نود و هفتمین جلسه تلفیق شورا بیان داشت: شخصا نظرم بر این بود که با توجه به بودجه موجود، به ویژه از آنجایی که بخش رفت و روب و فضای سبز هم جزئی از بودجه عمرانی گردیده است قطعا نسبت به سال گذشته ضعیفتر خواهیم بود. از اینرو باید قویا به دنبال سرمایه گذار باشیم و با توجه به توان موجود به پروژه های نیمه تمام و در اولویت بپردازیم و برای نتیجه گیری بهتر، پروژه ها را محدود و حتی برخی از پروژه های غیر ضرور را نیز حذف کنیم.
حاجی پور در بخش دیگری از صحبتهایش اظهار داشت: پروژه سرچشمه 40 سال است که به سامان نرسیده است. در سال گذشته اعتبار تخصیص داده شد ولی به هر دلیلی جذب اعتبار نشد. تنها راه باقیمانده محدود کردن بودجه و انجام سه چهار پروژه در اولویت است.
جذب رییس کمیسیون بودجه و حقوقی شورا در ادامه جلسه بیان داشت:
بودجه حوزه عمرانی در مناطق کم برخوردار 4 و 5 و حتی بخشی از منطقه 3 بسیار کم است و با توجه به تورم موجود برای من جای سوال است که مبنای محاسبه بودجه چه بوده است؟!
جذب در ادامه افزود: در حوزه آسفالت تنها 42 میلیارد تومان پیش بینی شده است. در سال 95 با قیر 250 هزارتومانی مبلغ 54 میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده بود حال آن که در شرایط کنونی مبلغ قیر 8 میلیون تومان است. بسیاری از پروژه ها از سالی به سال دیگر شیفت میگردند از اینرو بدون هیچ هزینه کردی در آن ردیف، می توانیم برای اینکه ردیفی حذف نشود، تنها ردیف را باقی بگذاریم ولی مبالغ را برای جاهای ضروری تر مانند بازگشایی خیابان اقتصاد که حداقل به 20 میلیارد تومان نیاز دارد و نیز مواردی چون زیباسازی و ورودی شهر و نورپردازی شهری که خلاهای بسیار زیادی هم در این حوزه ها وجود دارد تخصیص دهیم.
رییس کمیسیون بودجه و حقوقی در پایان اظهاراتش بیان داشت: باید به حاشیه شهر توجه بیشتری گردد. بحث دخانیات تا پل طالشان 80% مسیر با توجه به کارکرد مشاور، مسافت 5 کیلومتر قابلیت اجرایی شدن دارد اما روند کار متوقف شده است.
زاهد رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در بخش دیگری از جلسه بیان داشت: با نقطه نظرات رییس محترم کمیسیون بودجه و حقوقی شورا موافق هستم. کلا در شهرداری اراده ای برای تصمیم گیری نظام مند وجود ندارد . شهرداری تبدیل به کارت خوانی شده که روزمره گی میکند. انجام اموری مانند پرداخت حقوق، دستمزد، اضافه کار، کارت و بن و اجرای یکسری جشنواره های مذهبی و ملی، بصورت مشارکتی با سایر ارگانها و سازمانها پکیجی است که شهرداری به صورت تکرار به آن می پردازد.
زاهد در ادامه اظهاراتش بیان داشت: هیچ پلان مشخصی برای مبلمان شهری مانند نورپردازی به روز، فضای سبز شهری، پیاده رو فرهنگی، صندلی ها و ... وجود ندارد بطور مثال در خیابان بیستون چراغهای قشنگی کار شد که هیچ سازگاری با بافت منطقه ندارند. پنج منطقه در اختیار ماست اما نتوانستیم مجابشان کنیم که از رویه واحدی تبعیت کنند.
زاهد در بخش پایانی اظهاراتش بیان داشت: با جناب آقای رمضانپور در خصوص قرارگاه خاتم الانبیاء(عج) موافقم می باید از قرارگاه کارهای بزرگ خواسته شود مهم نیست که فرایند انجام یک کار بزرگ به عمر شورای پنجم قد ندهد اما میتوان استارت آن را زد. میزان بودجه مصوب اعم از عمرانی و جاری مشخص است. بعقیده بنده دانشسرا را بعنوان سرمایه ای میراثی خریداری کنیم، و پروژه ژ - 5 نیز ادامه پیدا کند و لاین دوچرخه سواری نیز راه اندازی شود اما متاسفانه ما هنوز حتی در خصوص تعداد پروژه هایی که باید انجام شود نیز اختلاف نظر داریم این جمع بندی هنوز در شورا و در همین صحن انجام نشده است. باید بر اساس توان و تورم موجود دو الی سه پروژه را تعیین و اجرایی کنیم.
شیرزاد دیگر عضو شورای شهر حاضر در جلسه تلفیق بیان داشت: مبنای عدالت محوری افزایش خدمات به محلات، به ویژه مناطق و محلات کم برخوردار است. حرف های ما در گذشته نیز بارها گفته شده ولی موارد تاکییدی و تعیین شده در بودجه اجراء نمیشود. وقتی 280 پروژه عمرانی - خدماتی در حوزه های مختلف تقلیل یافته و شورا نیز در این خصوص تکلیف تاخیر در انجام پروژه ها جایز نیست.
شیرزاد در ادامه اظهاراتش بیان داشت: در خصوص افزایش اعتبارات آسفالت بعنوان وظیفه ذاتی شهرداری عدم پرداختن به این موضوع، مبین نگاه شهرداری به هزینه های جاری است و از پروژه های عمرانی شهر غافل مانده است. در راستای تقویت مناطق کم برخوردار مانند ضرورت در تعریض جاده امام علی(ع) در منطقه پنج شهری، از خیابان صنوبر 3 تا صنوبر 22 بمنظور کاهش تصادفات الزامی است. فعلا گفته شد 2میلیارد تومان جهت صنوبر 3 تا 22 که در محدوده شهری هستند تخصیص داده شود اما در حال حاضر روند کار متوقف است.
شیرزاد در بخش دیگری از اظهاراتش بیان داشت: از پروژه دکتر جزیره ای 25 میلیارد تومان به 20 میلیارد تومان تقلیل و 5 میلیارد تومان برای خرید عمارت دانشسرا تخصیص داده شود. چرا اصرار داریم که حتما 20 میلیارد تومان برای پروژه دکتر جزیره ای تخصیص یابد؟ فلذا پیشنهاد دادم 15 میلیارد تومان برای دکتر جزیره ای 2 میلیارد تومان برای پروژه امام علی(ع) و 3 میلیارد تومان باقی مانده را نیز برای آسفالت تخصیص دهیم.
شیرزاد در بخش پایانی اظهاراتش بیان داشت: در خصوص ضرورت افزایش ردیف آسفالت که 41 میلیارد تومان است چگونه می خواهیم آن را برای مناطق مختلف و کم برخوردار مانند صف سر، آزاد و دباغیان و ... توزیع کنیم. به نظر بنده نشدنی است. برای تعریض پروژه سرچشمه و خرید املاک خیابان قند و شکر، لب آب به سمت مسجد ثاراللهی عددش مشخص شود تا بتوانیم کارهایی را برای آینده انجام دهیم.
عاقل منش دیگر عضو شورای شهر حاضر در جلسه بیان داشت: با توجه به اینکه تمامی دوستان شورایی نظر واحد و متحدی دارند دلیل منطقی وجود ندارد که شهرداری اراده شورا را اجرایی نکند.
بنده با پیشنهاد خوب آقایان جذب و حاجی پور مبنی بر کاهش تعداد پروژه ها و پرداختن به پروژه های نیمه تمام و در اولویت موافق هستم.
علیپور دیگر عضو شورای اسلامی شهر رشت بیان داشت: در خصوص پل های عابر پیاده بر خلاف قرارداد و تعهدی که برای راه اندازی آسانسورها از سوی مستاجرها وجود داشت متاسفانه آسانسورها خراب و یا هنوز راه اندازی نشده اند و این مکانها محلی برای تجمع افراد ناباب شده است.
علیپور در پایان اظهاراتش افزود: پارک گیاه شناسی فاقد امکانات بوده و این مجموعه تنها اسمی بیش نیست و حتی سرویس های بهداشتی آن نیز خراب و در شرایط نامناسبی قرار دارند.
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر رشت

    منبع خبر

    شورای شهر رشت

    شورای شهر رشت یک شورای شهر در شهر رشت می باشد

      نظرات