توازن بین شهر انسان‌محور و خودرو محوری در  ...

توازن بین شهر انسان‌محور و خودرو محوری در ...

توازن بین شهر انسان‌محور و خودرو محوری در سیاست‌های عمرانی شورای پنجم رعایت شده است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدهادی مهدی‌نیا در آیین آغاز عملیات اجرایی چپگرد بزرگراه «پیامبراعظم» به بلوار «آیت الله هاشمی رفسنجانی» گفت: در برنامه عملیاتی میان مدت ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ که توسط شورای پنجم تدوین و به اجرا درآمد و در واقع مانیفیست اجرایی و راهبردی شورای پنجم شهر مشهد بود، اهداف مشخصی طراحی شده و بر اساس این اهداف سیاست و راهبردهایی تدوین شده در همین راستا نیز پروژه ها و برنامه های اجرایی آغاز شد.

وی افزود: دو سیاست اساسی مطرح شده در ابتدای دوره آن بود که بین پروژه های انسان محور در حوزه حمل و نقل و ترافیک و پروژه های تسهیل کننده حمل و نقل خودرو توازن توأمان ایجاد شود.

وی با اشاره به پروژه های متعدد اجراشده افزود: تقاطع‌های غیرهمسطحی که در سه سال گذشته انجام شده و به بهره‌برداری رسیده به تسهیل شبکه بزرگراهی شهر مشهد و روان‌سازی ترافیک، ایمن سازی و سرعت بخشیدن به حمل و نقل کمک کرده است.

مهدی نیا ادامه داد: این روند هیچ منافاتی با شعارهایی که در خصوص انسان محوری در مناطق و محلات مطرح کرده بودیم ندارد؛ اتفاقاً در محلات شهری به شدت از طریق پروژه‌های کوچک و متعدد مانند توسعه مدهای حمل و نقل پاک، احداث خط دوچرخه و پیاده‌راه‌سازی، نوسازی و به روز سازی شبکه حمل و نقل عمومی به‌مانند طب سوزنی به اصلاح شرایط پرداختیم. همچنین با پیگیری و حمایت از بزرگترین پروژه مهم شهر مشهد یعنی قطار شهری تلاش داشتیم توازن بین دو بخش خودرو محور و انسان محور در شهر برقرار باشد.

به گفته وی، البته در هیچ کدام از این دو بخش نمی‌توان صرفاً به شعار دادن اکتفا کرد و باید توجه داشت تمام پروژه هایی که در سطح شهر در حال اجرا بوده و برداشت خودرویی از آن می شود پروژه هایی است که برای تکمیل حلقه شبکه بزرگراهی شهر در برنامه میلن مدت بوده و اجرا شده است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد اضافه کرد: کاربرد دیگر این پروژه ها برای هم پیوندی بین دو منطقه شهری که به عنوان مثال در مجاورت یک بزرگراه قرار داشته‌اند بوده است. مجموع تمام این پروژه ها کمک می کند تا در تخصیص بودجه ک‌ها منطبق بر برنامه عملیاتی و با ابزار برش زمانی یک ساله بودجه سنواتی به توازن بین پروژه ها دست یابیم. البته پروژه‌های ترافیکی به علت بزرگ بودن آنها بیشتر به چشم می‌آید اما بودجه پروژه‌های خرد از جنس شهرسازی طب سوزنی که تعداد زیادی پروژه‌های کوچک را شامل می شود چیزی از پروژه‌های بزرگ کم نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: منطقه ۱۲ یک منطقه جدید در شهر مشهد بوده و جاذب جمعیت نسل‌های جوان شهر است که بیشتر مسکن اولی هستند و یکی از مناطق هدف تامین مسکن برای اقشار متوسط جامعه تلقی می شود. لذا قابلیت آن را دارد که بسیاری از شعارهای ما در بحث انسان محوری در این منطقه اجرایی و نهادینه شود. البته این اتفاق با پروژه های مختلف ازجمله پیاده‌راه‌ها، پارک ها و فضای سبز، عبور خط ۳ از این منطقه که می‌تواند ستون فقرات این منطقه را شکل دهد در جریان است و می تواند کمک کند تا یکی از وظایف محوله قانون اساسی برعهده ما و دولت یعنی تامین مسکن تحقق یابد.

مهدی‌نیا ادامه داد: طبیعتاً دسترسی آسان ساکنان هرمنطقه به منطقه شهری دیگری از اولویت‌های شهروندی است لذا با ایجاد چنین پروژه‌هایی شرایط زندگی برای این مناطق تسهیل می‌شود. امیدواریم منطقه الهیه با پروژه‌های بزرگی که به زودی از آنها بهره برداری خواهد شد مانند تقاطع آزادگان، تقاطع مجیدیه و چپگرد هاشمی رفسنجانی بتواند هم پیوندی خود را بیش از پیش با شهر برقرار کرده و هر چه بیشتر جایگاه شهری خود را بهبود ببخشد.

وی تاکید کرد: نکته مهمی که شهرداری باید آن را مد نظر قرار دهد توجه ویژه به زون ۳۰ کیلومتر در مناطق مسکونی است به این معنی که حداکثر سرعت ترافیک در مناطق دارای سکنه به۳۰ کیلومتر محدود شود. این مهم نیاز به زیرساخت هایی دارد که بخشی از آنها از جمله اولویت بخشی به حق تقدم عابر پیاده انجام شده و البته نیازمند قانون است که پلیس راهور می بایست در این زمینه کوشا باشد.

رئیس کمیسیون شهراری و معماری شورای شهر مشهد در ادامه گفت: بنده پیشنهاد می کنم به عنوان طرح پایلوت از منطقه ۱۲ آغاز کنیم و امیدواریم زون ۳۰ کیلومتر بتواند ضمن تقویت هویت محلات به کاهش تصادفات جرحی به ویژه برای کودکان که در محلات بیشتر اتفاق می افتد کمک کند.

وی در باب انتقادات مطرح شده از پروژه ها و اقدامات مدیریت شهری نیز گفت: سعدی در حکایات خود گفته «هندویی نفت اندازی میکرد، درویشی گفت تو را که خانه نیاین است بازی نه این است». طبیعتاً کسانی که به نقد عملکرد شورا می پردازند باید به عملکرد دوره خودشان دقت نظر داشته باشند. عملکرد شورای پنجم در ایجاد چنین توازنی و تعداد پروژه ها و تخصیص پروژه‌ها و همگنی آنها در مناطق مختلف شهر مثال‌زدنی است. این ادعا بر اساس مقایسه اعداد، ارقام و داده‌های تحلیلی سایر کلانشهرها مطرح شده و دارای پایه‌های علمی است که قاعدتاً توسط گروه های تحقیقاتی دانشگاهی در سطوح کارشناسی ارشد و دکترا نیز مطالعات دقیقی بر این موارد انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: بر این مبنا قضاوت در خصوص پروژه‌های کوچک و بزرگ شهر و اثرگذاری آنها بر روند توسعه شهر می بایست بر اساس برنامه عملیاتی ۹۷ تا ۱۴۰۰ و توسط کارشناسان منصف و دارای صلاحیت انجام شود. حتما نقد منصفانه کمک می‌کند که راه را بهتر پیموده و زودتر به مقصد برسیم.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات