بهره‌مندی 2691 خانوار روستایی از آب شرب سالم و بهداشتی در خراسان جنوبی

بهره‌مندی 2691 خانوار روستایی از آب شرب سالم و بهداشتی در خراسان جنوبی

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "حمید ملانوری" استاندار خراسان جنوبی در این جلسه با بیان اینکه بحرانی‌ترین خشکسالی را طی ۵۰ ساله اخیر در سال آبی جاری تجربه می‌کنیم، گفت: میزان بارندگی در سال آبی جاری ۴۰ میلی‌متربوده در حالی که متوسط میزان بارندگی طی دوره بلندمدت ۱۰۶ میلی‌متر اندازه‌گیری شده است.
ملانوری با اشاره به اینکه ۳۸۰ روستای استان تحت پوشش آبرسانی سیار است، افزود: با توجه به خشک شدن برخی چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌ها احتمال افزایش این آمار تا ۴۵۰ روستا در تابستان وجود دارد.
وی به تشکیل قرارگاه آب با مسئولیت معاون عمرانی استانداری اشاره کرد و گفت: این قرارگاه در راستای استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌های اجرایی برای جلوگیری از تتش آبی در روستاها تشکیل شده است .
استاندار خراسان جنوبی هدررفت آب در شبکه‌های توزیع را از مشکلات اساسی حوزه آب استان عنوان کرد و افزود: با توجه به فرسودگی بالای شبکه آب شاهد هدر رفت ۳۱ درصدی در شبکه مناطق شهری و هدر رفت ۳۹ درصدی در مناطق روستایی هستیم .
ملانوری افزود: این در حالی است که با کمبود شدید منابع آب زیرزمینی و هزینه بالای استحصال آب در این استان کویری و خشک مواجهیم.
وی با بیان اینکه در استان برای کاهش هدررفت، اعتباراتی اختصاص یافته خواستار توجه ویژه وزارت نیرو در این خصوص شد .
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: خشکسالی کم سابقه امسال تاثیر جدی در حوزه کشاورزی و دامداری استان داشته و این در حالی است که بخش عمده‌ای از مشاغل روستاییان و عشایر بویژه در ۴ شهرستان مرزی استان در این حوزه هاست.
وی با اشاره به اینکه دکتر اردکانیان مسئولیت کمیسیون مشترک ایران و افغاستان را بر عهده دارد، خواستار پیگیری ویژه برای بازگشایی بازارچه های مرزی استان و همکاری مسئولان افغانستان در این خصوص شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی هم در این آیین با اشاره به اینکه در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران شاهد بهره برداری از پروژه‌های آبرسانی به ۱۲ روستای علی آباد داورآباد، مهدی آباد، اشک، خورشیدان، محمدیه، بهمن آباد، فندخت، آفریز، تیغدر، شهرک قومنجان، کرچ و بویک در ۴ شهرستان بیرجند، درمیان، قاینات و زیرکوه هستیم، گفت: با بهره برداری از این پروژه‌ها ۹۶۳۲ نفر در قالب ۲۶۹۱ خانوار از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد .
"حسین امامی" با بیان اینکه با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ضریب بهره‌مندی از آب شرب بهداشتی در استان یک درصد رشد پیدا می‌کند، گفت: تا پایان خرداد ۱۸ روستای دیگر هم به شبکه آبرسانی پایدار متصل می‌شوند و بر اساس برنامه تنظیم شده از محل اعتبارات ماده ۵۶ و سایر منایع مالی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰ روستای استان از آب شرب بهره‌مند می‌شوند .
وی به تشکیل قرارگاه آب استان اشاره کرد و ادامه داد: برنامه جامعی برای جلوگیری از تنش آبی در روستاهای استان شکل گرفته تا شاهد اقدامات شایسته در راستای خدمت رسانی به مردم استان باشیم .
وی بیان کرد: شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه تا خرداد امسال شامل آبرسانی به ۱۸ روستا و بهره برداری از واحد دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند را به بهره برداری می‌رساند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات