حذف چهره‌های اثرگذار شهر از انتخابات شورای شهر در  ...

حذف چهره‌های اثرگذار شهر از انتخابات شورای شهر در ...

حذف چهره‌های اثرگذار شهر از انتخابات شورای شهر در تقابل با راهبرد مشارکت حداکثری است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدرضا حیدری در آغاز صد و بیست و نهمین جلسه علنی شورا ضمن تبریک هفته کارگر و و شوراها با اشاره به فرارسیدن روز جهانی آزادی مطبوعات گفت: آزادی بیان و مطبوعات یکی از حقوق اجتماعی در فضای رشد و تحول، بر اساس تجربه های بشری نقش موثری در توسعه و ارتقای سلامت جامعه و شفافیت می‌باشد و اگر به اصل نظارت همگانی به عنوان یک عامل موثر در کنترل رانت و فساد توجه کنیم نیازمند وجود رسانه های آزاد و مستقل خواهیم بود که امکان نقد داشته باشند.

وی افزود: بر اساس مطالعات جهانی و تجربه های موفق کشور های مختلف یکی از راه های رسیدن به شفافیت و مبارزه فساد وجود مطبوعات مستقل است که می‌تواند با کمترین هزینه آن را به ارمغان آورد. در غیاب رسانه‌های آزاد و متکثر است که شرایط نامناسبی برای دفاع از حقوق مردم ایجاد خواهد شد.

رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: در اصول مصرح قانون اساسی به آزادی مطبوعات و الزام هیئت منصفه مطبوعات اشاره شده تا اگر جرمی رویت شده به طور ویژه به آن رسیدگی شود. خوشبختانه در استان خراسان رضوی هیئت منصفه مطبوعات که شورای شهر نیز در تشکیل آن نقش دارد به طور مستقل عملکرد کارآمدی از خود بروز داده که باید از تلاش همه این عزیزان تشکر کرد. امیدواریم روز به روز در فضای رسانه‌ای خود شاهد شرایط مناسبتری باشیم تا عزیزانی که در عرصه مطبوعات فعالیت می‌کنند از امنیت کافی و لازم برخوردار باشند.
درس اخلاق مولا علی(ع)
حیدری با اشاره به فرارسیدن دومین شب قدر و ایام شهادت مولا علی علیه السلام ضمن تسلیت به همه ارادتمندان آن حضرت گفت: در کنار غم و ماتم تاریخی خود باید به سیره و روش حکومت داری مولا علی علیه السلام و روش زندگی ایشان به عنوان یک امر ضروری توجه کرده و تلاش کنیم خود را به آن شرایط نزدیک کنیم. اندیشه ایشان در ابعاد مختلف نکات و دیدگاه‌های بینظیری را در خود دارد و اگر اعلامیه جهانی حقوق بشر را به عنوان یک دستاورد جهانی فرض کنیم نامه امام به مالک اشتر بسیار پیش از آنها دستاوردهای مهم و ارزشمندی را در باب حقوق بشر و حقوق انسانها در خود دارد.

وی با اشاره به فرمایشات حضرت علی(ع) اظهار کرد: امام علی علیه السلام می فرماید که این کفش های کهنه نزد من از خلافت بر شما ارزشمندتر است مگر آن که بتوانم حقی را اقامه کنم یا باطلی را رفع کنم. امام به مردم مصر می‌فرماید هرچه مالک اشتر می گوید اگر مطابق معیارهای حق است گوش فرا دهید یعنی همچنان ملت را رشید می داند و یا آن جا که فرمودند با دشمن و دوست خود با عدالت رفتار کنید. همچنین در باب توسعه و آبادانی که از بحث‌های جدی این روزهای کشور ما است فرمودند: ای فرماندار مصر هرچقدر هزینه کنی کشور را آباد کرده ای و فقط زمانی سرزمین ها ویران می شوند که مردمان محتاج باشند.

وی افزود: امام علی(ع) که در عین حال در میدان نبرد چهره‌ای یگانه و منحصر به فرد است وقتی خبر کشیدن خلخال از پای زن مسیحی در حوزه حکومتی خود را می شنود فریاد بر می آورد یعنی حقوق اقلیت ها که در جامعه اسلامی زندگی می کنند و در سیطره حکومت هستند برای ایشان مهم است و همین امام در مقابل یتیم و مسکین متواضع و فروتن است. امیدواریم با آگاهی و شناخت از سیره و روش زندگی امام علی علیه السلام چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی بتوانیم یاران واقعی آن امام همام باشیم.

رئیس شورای شهر مشهد همچنین با اشاره به روز قدس، جمعه پایانی ماه مبارک رمضان با بیان اینکه روز جهانی قدس یادگار حضرت امام خمینی برای حمایت از مردم فلسطین بوده است، گفت: با این نامگذاری راهبرد جریان صهیونیستی که از فرات تا نیل را به عنوان یک بحث آرمانی هدف گذاری کرده بود متوقف شد. یکی از بلاد بزرگ اسلامی که در سیطره صهیونیست‌ها بود همیشه با این موضوع مواجه است و در مقابل امت اسلامی همواره این روز بزرگ را گرامی داشته اگرچه در یکی دو سال اخیر به خاطر شرایط کرونا نتوانسته ایم راهپیمایی های باشکوه گذشته را برگزار کنیم اما از ابزارهای مختلف استفاده شده تا موضوع روز جهانی قدس به عنوان محور وحدت جهان اسلام و یکپارچگی امت اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

حیدری در ادامه با اشاره به روز جهانی بیماری های خاص و صعب العلاج بیان کرد: متاسفانه برخی از هم وطنان ما درگیر بیماری های صعب العلاجی هستند که زندگی را برای ایشان سخت می‌کند. وزارت بهداشت چند بیماری را در لیست بیماریهای خاص قرار داده و نهادهای مردمی مختلفی توسط خیرین و نیکوکاران برای حمایت از این موضوع شکل گرفته و تلاش‌های خوبی در این حوزه در جریان است که از همه فعالان این عرصه تشکر می‌کنیم.

به گفته وی، سازمان جهانی صلیب سرخ برای کاهش آلام انسانی و حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی چندین دهه قبل تشکیل شد. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که بلایا و حوادث طبیعی مختلفی از قبیل سیل و زلزله در آن اتفاق می‌افتد و نقش سازمان هلال احمر به عنوان مجموعه‌ای که در شرایط بحران حاضر می شود نقش بسیار تاثیرگذار است. برای همه فعالان این سازمان آرزوی موفقیت و سلامت داریم.
عدالت در قضاوت
رئیس شورای شهر مشهد در ادامه اظهار کرد: ما به عنوان پیروان حضرت امام علی علیه السلام در مسیر فرآیندهای فردی و اجتماعی باید به آن امام همام اقتدا کنیم. به ویژه در ایامی که متعلق به آن مولای با تقوا و یگانه است. عدالت علوی که منظومه‌ای از مولفه های اجتماعی اقتصادی سیاسی را در خود دارد یک الگو در عرصه حکومت داری به عنوان حکومت صالح ارائه کرده که باید مبنای عمل ما باشد. متغیر های گوناگونی از جمله کرامت مردم، رضایت عمومی، صلح‌طلبی، نوع برخورد با مخالفین و منتقدین و نظایر اینها در سیره امام علی علیه السلام وجود دارد.

به گفته حیدری، در بحث قضاوت اینکه فقط در جایگاه قاضی و مرجع قضاوت باید به توصیه های امام توجه داشت اشتباه است و در همه عرصه ها اگر قضاوت می‌کنیم باید به شاخص‌هایی که مولا اشاره دارند باید توجه شود. امام علی علیه السلام تاکید می‌کند کسانی که در عرصه قضاوت وارد می‌شوند باید به شدت مراقبت کنند که اگر می خواهید تصمیمی بگیرید باید آبروی انسانها را لحاظ کنید، به دلایل و شواهد توجه کرده و به دنبال کشف حقیقت باشید. این موارد توصیه های امام در خصوص قضاوت است.

وی با بیان اینکه این روزها و در تقویم انتخابات به بررسی صلاحیت کاندیداهای شوراهای اسلامی شهر در هیئت‌های اجرایی و نظارت رسیده ایم، گفت: بر طبق آخرین نظرسنجی انجام شده در باب انتخابات در فروردین ماه گذشته که توسط یک مرکز رسمی دانشگاهی برگزار شد، ۴۵ درصد افراد شرکت در انتخابات را به حضور افراد و چهره‍‌های اثر گذار و باتجربه، امتحان پس داده و شناخته شده مشروط کرده‌اند لذا می‌بینیم که حضور این چهره‌ها چقدر می‌تواند در ایجاد انتخابات بانشاط، پرشور و همه‌گیر موثر باشد.

رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه بسیاری از بزرگان و مدیران ارشد استان در محافل مختلف اعلام کردند شورای پنجم مشهد را به عنوان شورایی می‌شناسند که به دلیل رویکرد تخصصی و عمل گرایانه آن اگر مجدداً توسط مردم انتخاب شود مشکلی با آن ندارند. این نظرها به طور رسمی و در نشست‌های مختلف اعلام شده و به آن معنی است که کاری که این شورا انجام داده و عملکرد آن به گونه‌ای بوده که هیچ نگرانی برای بزرگان جامعه و استان ایجاد نمی‌کند. با این وجود و پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب و رشد و بلوغ مردم در قدرت انتخاب، با رد صلاحیت تعدادی از نیروهای هم فکر ما در درون جریان اصلاحات و حتی تعدادی از اعضای فعلی شورا به عنوان یک شورای موفق در سطح کشور مواجه شده ایم.

رئیس شورای شهر مشهد همچنین تصریح کرد: از مجموع ۱۴ نفر عضو لیست امید در شورای شهر مشهد، ۸ نفر به دلایل فردی از ثبت‌نام صرف نظر کرده و شش نفر در فرآیند ثبت نام حاضر شدند و تا آنجا که بنده اطلاع دارم این ثبت نام ها نیز با اصرار و تقاضای بدنه های اجتماعی متفاوت بوده است. قطعا کار در نظام شورایی در عین سختی‌های فراوان، افتخار بالایی است و اعضای شورای پنجم با وجود این سختی‌ها به این عرصه ورود کرده‌اند اما سه نفر از چهره‌های موثر این شورا رد صلاحیت شده‌اند.

به گفته حیدری، با توجه به اینکه بنده از روز اول حضور در شورای پنجم از همه دستگاه‌های نظارتی به طور جدی درخواست کردم چنانچه هر تخلفی از اعضای شورا ملاحظه کردند در اسرع وقت ما را مطلع کنند، تا این لحظه هیچ گزارشی در این خصوص به دست ما نرسیده اما نکته مهم آن است که عناصری در این پروسه رد صلاحیت شده‌اند که اثرگذارترین نقش را در مدیریت شورایی در دوره پنجم ایفا کرده بودند.
حذف عجیب مهره‌های اثرگذار
وی ادامه داد: از این سه نفر دو بانوی فداکار و پرتلاش که من شهادت می‌دهم از برخی آقایان موثرتر بودند و در کنار نقش همسری و مادری بیشترین زمان را در شورا گذاشته‌اند، رد صلاحیت شدند. من به عنوان یک کنشگر سیاسی با سابقه ۴۰ سال فعالیت در این شهر از سابقه این عزیزان مطلع هستم و می دانم که متعلق به خانواده های ریشه دار و اصل و نسب دار در شهر مشهد هستند. از خود بپرسید ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی در کدام کمیسیون مدیریت شده که امروز شهر به این حد از توسعه و بالندگی رسیده است. کدام یک از اعضای شورا تمام کوچه پس کوچه های شهر را پا به پای شوراهای اجتماعی محلات و مسجد به مسجد زیر پا گذاشته بویژه در مناطق محروم و حاشیه شهر. این افراد متعلق به خانواده ایثارگران هستند.

رئیس شورای شهر مشهد بیان کرد: یک عضو شورا که رئیس کمیسیون اقتصادی و رئیس کمیسیون ایثارگران شورای شهر مشهد است پای خود را در میدانهای نبرد جا گذاشته و امروز در عرصه خدمت به مردم همچنان پایمردی می‌کند. اگر تصمیمات هیئت‌های نظارت و اجرایی در رد صلاحیت این افراد را وجدان عمومی نپذیرد به این معنی است که در این تصمیم اشتباه کرده‌اید و وجدان عمومی این اقدامات را نمی‌پذیرد. می‌توانید در همه محیط های اجتماعی که این عزیزان خدمت کرده‌اند نظرسنجی برگزار کنید و اگر تنها ۵ درصد نظر شما را تایید کردند ما هیچ اعتراضی نخواهیم داشت. این نوع مواجهه با چهره‌های خدوم و پرتلاش و فداکار بر اساس کدام موازین صورت می گیرد؟
ضرورت رعایت اخلاق
حیدری در ادامه گفت: باید در این ایام مبارک در پیشگاه خداوند متعال استغاثه کنیم. به کجا باید پناه برد؟ شما گناه بزرگی را مرتکب شده اید. یکی از عالمان عرصه ادب و اخلاق این شهر در جلسه درس اخلاق خود درباره حق الناس گفتند: «در روز قیامت وقتی امام علی برای شفاعت اقدام می کنند پروردگار متعال به وی می گوید شفاعت ایشان در باب پایمال شدن حق الله پذیرفتنی است اما اگر حق الناسی پایمال شده باشد بایستی رضایت مدعیان حق جلب گردد». یعنی آبروی انسان مومن حق الناس است.

وی تاکید کرد: با چه استنادی و چه دلایلی این رد صلاحیت های انجام شده؟ قطعاً که هیچ تفاوتی بین اصلاح طلب اصولگرا و مستقل وجود ندارد. در تمام دنیا دادگاههای قانون اساسی وجود دارد و اگر کسی تخلفات مالی و یا تخلف از قانون داشته یا در دادگاه و محکمه ای از حقوق اجتماعی محروم شده باید وی را از شرکت در انتخابات محروم کرد اما این محرومیت‌ها به چه استنادی است؟ من از هیئت نظارت استان که فرصت بررسی دارد تقاضا دارم شجاعانه و با نگاه عادلانه موارد را بررسی کرده و با این افراد گفتگو و ادله ایشان را بشنود. این اقدامات در تاریخ ماندنی است و کسانی که در این عرصه تصمیم گیری می کنند باید در پیشگاه مردم و در پیشگاه خداوند متعال پاسخگو باشند.

رئیس شورای شهر مشهد همچنین گفت: از هیئت نظارت استان که هنوز فرصت دارد توقع دارم با بررسی عادلانه در این رای تجدید نظر کند و چهره‌های خدومی که می‌توانند برای این شهر تاثیر گذار باشند به عرصه انتخابات برگرداند. قطعا هر تصمیمی مردم بگیرند همه تابع آن هستیم اما اجازه بدهید مردم بگویند چه کسانی باشند و چه کسانی نباشد البته اگر کسی خلاف واضحی داشت ما از وی دفاع نمی کنیم و همیشه این را گفته ایم.

حیدری تصریح کرد: شورای پنجم شورای کارآمد و موفقی بوده و این موفقیت به تک تک عناصر آن برمی‌گردد. با توجه به سختی ها و مشقت هایی که در این چهار سال متحمل شدند و چنین کارنامه ارزشمند، درخشان و قابل دفاعی ارائه کرده‌اند این مواجهه با چهره‌های خدوم و فداکار شورا حق نیست. من از استاندار محترم نیز به عنوان نماینده عالی دولت انتظار مداخله دارم. نکته تاسف برانگیز آن است که بخش اعظم رد صلاحیت ها از جانب هیئت های اجرایی انجام شده که نکته ای بسیار عجیب است. بالاخره مستندات قانون و مصوبه مجمع تشخیص در این زمینه روشنگر است و همه باید بپذیریم و به آن تن بدهیم.
نیاز کشور به حضور مردم در انتخابات
رئیس شورای شهر مشهد در ادامه گفت: کشور و جامعه در شرایطی است که باید انتخاباتی پرشور داشته باشیم اما رسیدن به آن لوازمی را می‌طلبد که بارها به آن اشاره کرده ایم و این لوازم باید توسط مسئولان فراهم شود تا بتوان مردم را با علاقه و انگیزه به عرصه انتخابات کشاند. حذف کردن این چهره های خدوم این سوال را ایجاد می‌کند که چطور ایشان چهار سال در عرصه مدیریت این شهر فعالیت کرده‌اند؟ اگر فاقد صلاحیت بودند چرا تاکنون مانده اند؟ چرا ما همچنان در شورا هستیم؟ این پارادوکس بزرگی است، چگونه می توانید پاسخ جامعه را بدهید؟

وی در ادامه بیان کرد: من از تریبون شورا به عنوان نماینده مردم و کسی که در ۴ سال گذشته شاهد بوده ام اعضای شورا بدون توجه به تعطیلات و خستگی و مرارت ها همواره فداکارانه کار کردند تقاضا دارم به بررسی کیفی عملکرد ما بپردازید تا دریابید اعضا چقدر در بحث های تخصصی مالی و اقتصادی با حساسیت و دقت کار کرده‌اند. به عنوان مثال مصوباتی که شورا در این ۴ سال در کمیسیون ایثارگران داشته در تاریخ فعالیت شورای شهر مشهد بی‌سابقه است و می‌توانید این ادعا را بررسی کنید اما امروز رئیس این کمیسیون رد صلاحیت شده است! منابعی که برای برخی پروژه‌های معطل مانده تامین شد توسط کمیسیون بودجه و ایثارگران را می توانید بررسی کنید. وضعیت پروژه هایی مانند باغ موزه دفاع مقدس و آسایشگاه جانبازان امام خمینی رحمت الله را قبل و پس از روی کار آمدن شورای پنجم مقایسه کنید. ما مصوبات مختلفی برای حمایت های مالی و تخفیف به خانواده ایثارگران در شورا ارائه کردیم و امروز الگو و نمونه و عنصر اساسی هدایت کننده این شرایط را رد صلاحیت کرده اید!

رئیس شورای شهر مشهد تاکید کرد: امیدوارم دوستان ما در حوزه تصمیم‌گیری و مسئولیت در این بخش بر اساس سفارش مولا علی علیه السلام با دوست و دشمن بر مبنای عدالت رفتار کنند. میدان امتحان بزرگی برای این مسئولان است که در این شرایط که کشور به انتخابات پرشور نیاز اساسی دارد جامعه را به سمتی سوق ندهید که ناچار به عکس‌العمل شود. جامعه ما جامعه هوشمندی است هم پیگیری می کند و هم عکس العمل متقابل را به اشکال مختلف بروز می دهد. ما به عنوان نیروهای جریان درون نظام به این اصل پایبند بوده ایم و عملکرد چهار ساله ما این ادعا را اثبات می‌کند و از همه طرف نیز چوب خورده ایم اما براین اعتقاد راسخ بودیم که ما شورای همه مردم شهر هستیم.

به گفته حیدری، حتی از درون جریان خود ما برخوردهای ناصواب بسیاری با ما انجام شد اما بر اعتقاد خود پای برجا بودیم که شورا محل خدمت به مردم است، با جدل‌های سیاسی آن را آلوده نکردیم، با چالش‌های سیاسی وقت خود را هدر نداده و خود را وقف مردم کرده ایم، بیاییم این فضا را ایجاد کنیم تا رقابت پرشور ایجاد شود و مردم هر قضاوتی انجام دادند همه ما تابع هستیم. آموزه‌های دینی، سنت و روش مولا علی(ع) به ما میگوید که باید به مردم مراجعه کنیم. مردم، حرکت و نقش آنها اعتمادآور است و می‌تواند همه بخش ها را تضمین کند. ما تلاش داشتیم بحث اعتماد آوری را با کارآمدی و ارائه خدمات به مردم و حل مشکلات ایشان برای نظام و کشور و نه برای یک جریان خاص ایجاد کنیم.
دستاوردهای ما متعلق به نظام است
وی افزود: من بارها گفته‌ام دستاوردهای شورای پنجم متعلق به همه نظام است. ما به اندیشه و تفکری باور داریم و همین اندیشه به ما می گوید باید به عنوان یک اصلاح طلب در مسیر خدمت و کارآمدی حرکت کنیم. دستاوردها متعلق به نظام همه مردم و همه سلایق و همه کسانی است که کمک کردند.

رئیس شورای شهر مشهد تصریح کرد: اگر نبود همراهی دستگاه‌های مختلف قضایی، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و حوزه نمایندگی دولت ما نمی‌توانستیم موفق باشیم پس این رویکرد این گونه عمل کرده است. نگران چه هستید؟ امیدوارم و این تقاضا را به عنوان نماینده مردم و رئیس شورا، به عنوان نماینده سایر اعضا دارم در فرصت باقیمانده تجدید نظر انجام شده و شاهد حضور فراگیر سلایق مختلف باشیم و مردم نیز انشالله به عرصه بیایند و نمایش قدرتمندی در مقابل جهانیان ارائه کنند تا همه این توطئه ها و فشارها مانند کف روی آب از بین برود. به شرط حضور و اعتماد مردم و اعتماد مردم اینگونه جلب می شود.

حیدری ادامه داد: نمی شود با این شرایط اعتماد مردم را به همراه داشت وقتی به آنها می‌گوییم ۴ سال فردی شما را نمایندگی کرده، بر بودجه و اعتبار شهر مسئولیت داشته اما امروز صلاحیت ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم به برکت این شب های عزیز دل های همه ما به هم نزدیک شود. رقابت‌های ناسالمی که متاسفانه در فضای جامعه شکل گرفته و منجر به تباهی انسان می شود از بین برود. مولا علی (ع) به معاویه گفتند که من هم رسم نگه داشتن قدرت را بلدم اما خود را تباه نمی‌کنم. خود را تباه نکنید. آقایانی که در مرجع تصمیم‌گیری هستید و به راحتی در خصوص اعتبار و حیثیت افراد تصمیم می‌گیرید خود را تباه می‌کنید. به سخنان مولا عنایت کنید. این ایام نیز می‌گذرد. بر ما پیش از این نیز چنین شرایطی گذشته اما شما هستید که باید در محضر خدا و مردم پاسخگو باشید. موقعیت‌های روزگذر دنیا چنین ارزشی ندارد قدرت اینقدرها ارزش ندارد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات