نطق پیش از دستور بتول گندمی در صد و بیست و نهمین  ...

نطق پیش از دستور بتول گندمی در صد و بیست و نهمین ...

نطق پیش از دستور بتول گندمی در صد و بیست و نهمین جلسه علنی شورای شهر مشهد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، متن کامل نطق در زیر آمده است:


مردم عزیز مشهد/ همکاران محترم
سلام و درودها

در شب‌های عزیزی قرار داریم. کاش قدر این شب‎ها را بدانیم. آرزوی حسن خلق کنیم، آرزوی دوری از دروغ کنیم، آرزوی گشاده‌دستی کنیم در حق‌الناس، آرزوی سعادت کنیم برای خودمان، همه مردم و برای ایران.
شهادت حضرت امیر، شهادت این پاسدار حقِ ستم‌دیدگان، او که مظهر عدل است و داد. شهادتش بر همه شیعیانش تسلیت باد. این روزها، بزرگداشت مقام معلم را هم داریم که بیدارگران جامعه‌اند. نَفَس‌شان گرم و اجرِ فداکاری‌‌هایشان با خداوند. و اما چون روال گذشته عرایضم را در چند بخش ارائه می‌کنم.

یکم| ما در اردیبهشت 96 از مردم رأی گرفتیم به نمایندگی از جریان اصلاحات. بعد از 14 سال، با سختی‌های فراوان و با وجود رد صلاحیت تعداد کثیری از کاندیداهای اصلاح‌طلبان در بهار 96، سرانجام توانستیم فهرستی را با عنوان لیست امید به مردم ارائه کنیم. بر اساس برنامه‌ای که به مردم ارائه کردیم عزم کردیم شهر را اداره کنیم و مردم با لطف خود، ما را شایسته این مأموریت دانستند. این لطف و منت مردم بر سر ما بود. متشکریم بابت این اعتماد چهار ساله مردم.

دوم| ما نورچشمی کسی نیستیم که برای دستاوردهای دوره‌ای که در آن مدیریت داریم، رپرتاژ آگهی بسازند و پخش کنند کرور کرور. نه. همه این کارها که کردیم وظیفه بود. بزرگواری در یک شهر، یک سال و نیم مسئولیت گرفت. تا رکوع و سجودش را روزی چند بار پخش می‌کردند. رفت و نفر بعدی آمد. یکباره رپرتاژها تمام شد. مردم بدانند قرار نیست کسی که متفاوت از ساخت و بدنه اصلی فکر می کند و برایش رپرتاژ بسازد. اصلاً اینقدر می‌برندش به پستو که مردم فراموش‌شان شود. اما دلاوران و خادمان مردم در کتاب تاریخ، چند صفحه خواهند داشت. رپرتاژسازان و رپرتاژشوندگان هستند که مغفولِ نگاه بی‌طرفِ تاریخ‌اند. تاریخ قاضی بهتری است. بگذریم.

سوم| هر دو شهردار شهرمان از ابتدای دوره جاری شورای شهر تا کنون، تمام تلاش خود را برای توسعه شهر مشهد کردند که به گوشه کوچکی از آن می پردازم.
1. در آغاز دوره خدمت شما شهروندان عزیز مشهدی عرض کردیم شهر را با انبان و کروری از بدهی تحویل گرفتیم. قصد نداریم و نداشتیم که چیزی را به گردن کسی از جمله قبلی‌ها بیندازیم. اما شما وقتی یک تیم جدید وارد مدیریت یک دستگاه می‌شوید و آن مدیریت توسط تیم قبلی، با بدهی‌های فراوان به تیم جدید تحویل شود، چه باید کرد؟ نباید گفت؟ سکوت کنیم که کسی نداند به قول آقای حناچی، مدیریت «مخ‌تعطیل» چه بلایی بر سر شهر و منابع ریالی شهر آورده بود؟ و حالا هم نگوییم این بدهی‌ها چگونه پرداخت شد؟ چگونه تامین مالی کردیم؟ خیلی جالب است. در دوره 96-92، کسانی بر مدیریت شهری این شهر حاکم بودند که مخالف صددرصد برجام و مذاکره و این ادبیات بودند. همان‌ها در زمان تورم حدود 10 و 15 درصدی شهر بجای اینکه برای شهر درآمدزایی کنند، شهر را با بدهی به ما تحویل دادند. ولی شورای پنجم که آمد، یک باره ترامپ، هم‌صدا با همین برجام‌ترسان زیر میز زد. تحریم پشت تحریم. تورم طوفانی شد. اینجا هنر است که شهر را فقط بتوانی نگه داری. تسویه کردن بدهی‌های قبلی دیگر واقعاً علی‌حده است. ولی ما توانستیم.. 11 مورد از مطالبات شهرداری از دولت محترم، به مبلغ بیش از 48 هزار میلیارد ریال وصول کنیم.حالا اگر آمدند. ما توانستیم 27 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی انجام دهیم.
2. مجموع اوراق مشارکتی که از سال 91 تا 96 منتشر شده و یک ضرورت است برای تامین مالی منابع شهر بود. به میزان 27 هزار میلیارد ریال بوده. و مجموع اوراق منتشر شده از 96تا کنون. به بیش از 38 هزار میلیارد ریال رسیده است.
3. در حوزه اقتصادی مجموعا 24 پروژه به ارزش بیش از 23.166 میلیارد ریال که سالها به عنوان مسئله و مشکل شهر مانده بود رفع مساله و تعیین تکلیف و فروخته شده است.
4. پروژه‌های جدید از سال 96 تا کنون، بالغ بر 30 هزارمیلیارد ریال پروژه مشارکتی مدنی، bot و اجاره‌ای از سال 96 تا کنون منعقد شده.
5. تامین مالی 16 پروژه عمرانی و زیرساختی به میزان 12.391 میلیارد ریال صورت گرفت.
6. جمع کل بودجه از سال 92 تا 96 ، 26 هزار میلیارد تومان و سرانه جاری و عمرانی 7.887.000 تومان اما جمع کل بودجه از سال 97تا 1400، 63هزار میلیارد تومان و سرانه جاری و عمرانی 17.479.000 تومان

سامانه فاش، راه‌اندازی مرکز نوآوری و کارخانه نوآوری، ، تصویب منشور حقوق شهرنشینی، پیگیری پروژه و مصوبه شهر همگان، پروژه‌های سه‌گانه کوه‌پارک، رودپارک و بوم ‌پارک، توسعه توس و تبدیل آن به یک محل آبرومندتر نسبت به گذشته که حالاحالاها برای مشهد آبرو خواهد بود، تأسیس موسسه آیتا برای توسعه همکاری‌های سه کشور فارسی زبان ایران، افغانستان و تاجیکستان، تحولات پیش‌برنده در الیت، دریافت برند مشهد شهر دوستدار آب از کمیسیون ملی یونسکو-ایران، برگزاری انتخابات شوراهای اجتماعی محلات که انتخابات را به سطح محلات شهر کشانده و مشارکت شهروندان را محتول کرد، کسب برند جهانی مشهد شهر یادگیرنده از سازمان جهانی یونسکو که تا کنون بی‌سابقه بوده، پروژه محله ما که نشاط شهری گسترده‌ای را در محلات ایجاد کرده ساخت دو ایستگاه استقبال از زائر در دو ورودی مهم شهر، ساخت قریب به 15 ایستگاه آتش نشانی و سوله بحران و خیلی کارهای دیگر که واقعاً شمارشان آنقدر زیاد است که در این نمی‌شود همه را نام برد. اینها در شرایطی رخ داده که سخت‌ترین تحریم‌ها بر کشورمان حاکم شد. می‌شد مدیریت شهری را ساکن نگه داشت و بهانه آورد که تحریمیم و تورم چند ده رقمی شده و دلار در همین بازه زمانی از 3500 تا 31 هزار تومان هم رفته. اما ما کاروعده کرده را انجام دادیم. داد هم نزدیم. این همه داد می‌زنند یک جریان خاص به فکر مردم حاشیه شهر است. غیر از یارانه و سیب زمینی و توزیع غذا و امثال اینها در ادوار قبلی چه کردند در حاشیه شهر؟ نهادهای همراه آنها چه کردند در همین حاشیه شهر مشهد؟ جز کسرکردنِ شأن شهروندان مناطق محروم‌تر؟ حالا بروید ببینید در حاشیه شهر در همین دوره کوتاه سه سال و 8 ماه، مدیریت شهری فعلی چه کرده.

چهارم| همین چند روز پیش، نتایج بررسی صلاحیت‎های انتخابات شوراهای شهر آمد. متاسفانه همان شد که فکرش را می‌کردیم؛ برخورد سلیقه‌ای. طرف نمازش ترک نمی‌‎شود، به جرم عدم التزام به اسلام رد شده. آخر کجای قرآن آمده اینطور رفتار شود با یک مسلمان. طرف یک ترک فعل قانونی نکرده. اصلاً در جایگاهی نبوده که خلاف قانون کرده باشد. به جرم عدم التزام به قانون اساسی رد شده.. چه کار دارید می‎کنید با مردم. نکته‌ای را صریحاً عرض کنم. ما اصلاح‌طلبان اصلاً ادعای نمایندگی کل مردم را نداریم. اصلاً مدعی نیستیم که هر کسی منتقد است، اعتراضی دارد، حرف و عرضی دارد، اصلاح‌طلب است. اما این را می‌دانیم که ردصلاحیت‌های گسترده، تنها به نفع دو جریان است. یک طیف سیاسی داخل نظام که می‌دانند اگر کسی نیاید با یک فهرست هوالمطلوب، می‌توانند با کمتر از حتی60-70 هزار رأی،لیست خودشان را به شورا بفرستند. از آن طرف هم کسانی که مدعی ضدیت با جمهوری اسلامی هستند می‌گویند باید انتخابات را ترک کرد و رأی نداد. وقتی که گزینه‌های اصلاح‌طلب، منتقد رد می‌شوند، خوب طرفداران‌شان و کسانی که تا به حال لطف کرده‌اند و در انتخابات‌های مختلف تا کنون به این طیف فکری رأی داده‎اند، نمی‌آیند پای صندوق رأی.

در این انتخابات حدودا 50 نفر از نیروهای تشکیلاتی، و هواداران اصلاحات در شهر مشهد برای شورا ثبت نام کردند. حدود 35 نفر از اینها را رد کرده‌اند. خوب بگویید جریان اصلاحات نیاید. تعداد زیادی از متخصصان و مدیران و نیروهای خوش‌فکر که مشهد برای رشد و توسعه به آنها نیاز دارد، با همین دیدگاه که هیئت‌های اجرایی و نظارت همه را رد می‌کنند، برای ثبت نام نیامدند. وضعیت را ببینید. آخر این چه وضعی است که بزرگواری تا همین سال پیش، سرپرست فرمانداری و معاون استاندار بوده در این مملکت. حالا او را ردصلاحیت کرده‌اند. این تذهبون؟! برادر و خواهران زیادی همین وضعیت را دارند.

مضحک‌تر از هر چیز این است که می‌گویند دولت آقای روحانی، دولت اصلاح‎‌طلبان است. چجور رویتان می‎شود چنین حرفی بزنید؟ می‎‌دانید ا28 نفر اصلاح‎طلبانی که در این دوره رد شده‎اند را هیئت اجرایی رد کرده است؟ ما در 92 و 96 به خاطر حفظ منافع ملی از مردم خواستیم در آن شرایط که گزینه ها محدود بود این راه را برگزینند این دولت، دولت اصلاح طلبان نبوده است. بروید در لایه فرمانداران، استانداران، معاونان وزرا، مدیران کل را نگاه کنید. می‎بینید چند درصد اصلاح طلبند. و اما ما هر آنچه در توانمان بود را گذاشتیم وسط، اندک آبرویی که داشتیم، متخصصان و بزرگان به میدان آمدند و برای این شهر تلاش کردیم و زحمت ها کشیده شد در دوران سختی و اگر بخواهم خلاصه بگویم:
خنک آن قمار بازی که بباخت آنچه بودش
بنماند هیچش الا هوس قمار دیگر

کلید واژه ها: شورای شهر - مشهد - گندمی -
لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات