بهره‌برداری از رودپارک و کشت پارک چهل‌بازه، ظرفیت  ...

بهره‌برداری از رودپارک و کشت پارک چهل‌بازه، ظرفیت ...

بهره‌برداری از رودپارک و کشت پارک چهل‌بازه، ظرفیت اجتماعی و زیست محیطی مشهد را ارتقا خواهد داد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، محمدرضا حیدری در بازدید از پروژه‌های توسعه پارک چهل بازه و احداث پارک کشاورزی در امتداد رودپارک با اشاره به اینکه کال چهل بازه در بستر یک رودخانه سنتی و قدیمی می‌تواند به لحاظ اجتماعی و زیست محیطی برای شهر بسیار مفید باشد، گفت: برای عموم مشهدی ها که سابقه زندگی کم و زیادی در این شهر دارند جای سوال بود که فضای بسیار مناسب چهل بازه که دارای موقعیت ارزشمند شهر مشهد است چرا رها شده و استفاده ای از آن نمی شود. بر طبق سابقه این کال تاریخی، فضای مسکونی جنوب آن قبل از انقلاب شکل گرفته و شمال آن به عنوان بزرگراه امام علی(ع) در زمان شورای اول احداث شده بود اما حدود ۴۰ سال است که فضای این کال که می توان استفاده های بسیار مفیدی از آن برای شهر داشت رها شده است.

وی ادامه داد: در شورای پنجم با این نگاه و رویکرد استفاده از این فضا به نفع شهر و شهروندان حرکت کردیم و به همت شهرداری پروژه‌های رود پارک و کشت پارک چهل بازه کلید خورد. در این خصوص همراهی و همکاری دستگاه‌ قضایی و مالکین نقش بسزایی داشت.

به گفته حیدری، در حال حاضر اتفاق بسیار خوبی در این منطقه پر رفت و آمد با جمعیت متراکمی که در دو طرف آن وجود دارد رخ داده و این پارک در مسیر ییلاقات طرقبه شاندیز می تواند جاذبه بالای تفریحی و گردشگری ایجاد کند.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه اعتباری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای فاز اول پروژه رودپارک به وسعت ۲۴ هکتار پیش‌بینی شده افزود: فاز اول در دو بخش در حال اجراست که بخش اول تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد. فضاهای بسیار مناسبی از جمله زون های ورزشی، مسیر سلامت، دریاچه ها و حوضچه ها آبی و… در این پروژه پیش بینی شده و نکته مهم آن است که آب مورد نیاز برای این پارک از منابع پایدار تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: این پروژه هم از باب زیست‌محیطی و هم از نظر فضای اجتماعی برای شهروندان بسیار تاثیرگذار است چراکه جامعه شهرنشین امروز به لحاظ فضاهای متراکم و محدودی که برای زندگی در اختیار دارد نیاز مبرمی به فضاهای تفریحی، ایمن و جذاب دارد تا بتوانند اوقات فراغت خود را به سلامت در آنجا سپری کنند. پروژه کشت پارک اولین تجربه ایجاد پارک کشاورزی در کشور با نظارت علمی و اجرایی دانشگاه فردوسی و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تا یک ماه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید که برای این پروژه نیز ۱۷۰ میلیارد تومان پیش بینی گردیده است.

وی در توضیح اثرات اجتماعی و اقتصادی این پروژه‌ها گفت: پروژه هایی مانند رود پارک، کوه پارک و کشت پارک از منظر اجتماعی تاثیر فراوانی بر تقویت روحیه جمعی و گذران اوقات شهروندان در کنار یکدیگر دارند. علاوه بر این پروژه کشت پارک که در نوع خود در کشور حرکتی بی نظیر و مبتکرانه قلمداد می‌شود می‌تواند به تقویت برند شهر مشهد و دانشگاه فردوسی به عنوان قطب علمی شرق کشور کمک شایانی ارائه دهد.

رئیس شورای شهر مشهد همچنین ادامه داد: شهرداری‌های شهرهای مختلف کشور به ویژه در کلانشهرها با بهره‌برداری از کشت پارک چهل بازه و کشت پارک ۷۳ هکتاری شهرک شهید رجایی می‌توانند نسبت به الگوبرداری از این پارک ها اقدام نمایند. همچنین گروه علمی دانشگاه فردوسی به عنوان مشاور این طرح ها می توانند با تشکیل گروه‌های تسهیل گری تحت حمایت های شهرداری مشهد به انتقال تجربیات خود به شهرهای مختلف بپردازند.

حیدری اضافه کرد: در کشت پارک با اختصاص فضاهای کشاورزی و تامین منابع آب پایدار با مشارکت شهروندان از گروه‌های مختلف در قالب یک مطالعه علمی نتایج آن در پروژه‌های آتی فضای سبز شهر مشهد استفاده خواهد شد. توجه به کشت سالم و ارگانیک بدون استفاده از از محصولات شیمیایی، توجه به سیاست های امنیت غذایی با کشت محصولات، ومشارکت گروه‌های اجتماعی از جمله مواردی است که در این پروژه هدف‌گذاری شده و می‌تواند از منظر اجتماعی یک گام منحصر به فرد برای تقویت سرمایه اجتماعی شهر باشد.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات