پرندگان مهاجر، پیوند دهنده انسان‌ها و طبیعت

پرندگان مهاجر، پیوند دهنده انسان‌ها و طبیعت

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد،امسال شعار روز جهانی پرندگان مهاجر "آواز بخوان، پرواز کن و اوج بگیر... مانند یک پرنده!" است.

پرندگان مهاجر در سراسر جهان پرواز می کنند، آواز می خوانند و با اوج گرفتنشان نوید زیستن و تعالی می دهند. آن ها از طریق پراکندن دانه‌ها، گرده‌افشانی و کنترل آفات، گردشگری، تحقیق و آموزش به جهان کمک می کنند.

پرندگان مهاجر الهام‌بخش هنر و اعتقادات هستند و باعث ایجاد ارتباط بیشتر ما و طبیعت می‌شوند.

تهدیدهایی که پرندگان مهاجر با آن روبرو می‌شوند متعدد، متفاوت و گسترده هستند. از مشکلات محلی مانند شکار، مسموم‌سازی و آلودگی صوتی و آلودگی شدید نوری تا عوامل جهانی مثل از بین رفتن زیستگاه در مقیاس بزرگ و اثرات مخرب و منفی تغییرات آب و هوایی.

شاید بشود گفت از حدود ۵۵۰ گونه پرنده ای که در ایران یافت و مشاهده می شود، حدود ۷۰ درصد آنها مهاجرند که یا در اواخر پاییز برای زمستان گذرانی وارد ایران می شوند یا در فصل بهار و تابستان برای زادآوری به ایران می آیند. البته گروه دیگری نیز مهاجر عبوری هستند و برای حدود چند هفته برای استراحت و تجدید قوا مهمان کشورمان می‌شوند.

حفاظت از تالاب ها و زیستگاه هایی که پرندگان مهاجر برای تجدید قوا و یا لانه گذاری در ایران انتخاب می کنند مهمترین رسالت ملی در این خصوص می باشد. لازم است تا موضوع تخصیص فوری حقابه تالاب ها در دستور اقدام ارگان های متولی قرار گیرد. همچنین هشدارهای عمومی مبنی بر عدم شکار گونه های مهاجم و افزایش آگاهی و مسوولیت پذیری عمومی مورد تاکید است.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات