گیلار پس از 8 سال به اصفهان بازگشت

گیلار پس از 8 سال به اصفهان بازگشت

کاهش تنوع گونه‌ای‌ پرندگان در اصفهان/‌ گیلار پس از 8 سال بازگشت

مدیر عامل انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم گفت: تازه‌ترین برآورد جمعیتی پرندگان در زمستان 99 از کاهش تنوع گونه‌ای پرندگان در استان اصفهان حکایت دارد که ناشی از سال‌ها خشکی ممتد است.

به گزارش«پارما» ایمان ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه جمعیت پرندگان بومی و مهاجر استان اصفهان بر اساس آخرین سرشماری در سال گذشته نسبت به سال 98 تفاوت چندانی نداشته‌است، اظهار داشت: یکی از اتفاقات نگران کننده کاهش تنوع گونه‌های پرندگان است و تنوع پرندگان استان به سرعت در حال کم شدن است.

وی افزود: انجمن آوای بوم با همراهی اداره کل محیط زیست اصفهان در سرشماری زمستان سال 99، دوازده سایت را در استان مورد آمار برداری قرار داد که این سایت‌ها شامل سد حنا، سد قره آقاچ ، سد زاینده رود، تصفیه خانه‌های جنوب و شمال شهر اصفهان و شاهین شهر، حوضچه‌های پالایشگاه شهید منتظری اصفهان، تالاب بین المللی گاوخونی، سد گلپایگان، تصفیه خانه بیولوژیکی ذوب آهن، دریاچه قایقرانی ذوب آهن و سد تنظیمی زاینده رود بودند که در نتیجه این سرشماری کاهش نسبی تنوع گونه‌ای پرندگان را در سطح استان شاهد بودیم.

کاهش تنوع گونه‌ای پرندگان نتیجه سال‌ها خشکی ممتد است

مدیرعامل انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم کاهش تنوع گونه‌ای پرندگان را در تالاب‌ها و سایر زیستگاه‌های استان، حاصل خشکی‌های ممتد سال‌های گذشته دانست و خاطرنشان کرد: اگر در گذشته در یک تالاب 40 گونه پرنده وجود داشت اکنون نیمی از آنها از بین رفته اما جمعیت نیمی دیگر افزایش داشته که جای خالی گونه‌های از دست رفته را پر کرده است بر همین اساس در سرشماری تفاوت چندانی در جمعیت مشاهده نمی‌شود اما در تعداد گونه‌ها تفاوت بسیار زیادی دیده می‌شود.

نویسنده کتاب "مهاجرت پرندگان، پرندگان مهاجر ایران" ابراز داشت: تنوع گونه‌ها اهمیت زیادی دارد زیرا نشان دهنده سلامت زیستگاه و چرخه اکوسیستم است و زمانی که تنوع کاهش یابد در نهایت به نابودی این چرخه منجر می‌شود.

چهار گونه مهاجر کمیاب در تالاب‌های اصفهان مشاهده شد

ابراهیمی همچنین از مشاهده و ثبت چهار گونه پرنده کمیاب در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: از گونه‌های مهمی که فروردین ماه امسال در یکی از تالاب‌های فصلی در جنوب شرقی شهرضا مشاهده کردیم اردک گیلار بود که دستکم در هشت سال گذشته در سطح استان دیده نشده بود در حالی که اردک گیلار را تا همین 10 سال پیش به راحتی می‌شد در زاینده رود مشاهده کرد.

وی ادامه داد: در جریان سرشماری زمستان سال گذشته در تالاب‌های استان اصفهان همچنین اردک سر سفید و اردک بلوچی مشاهده شد که هر دو از گونه‌های آبزی و کمیاب کشور هستند و برای چندمین بار گذر عقاب دریایی دم سفید را در اصفهان ثبت کردیم که از گونه‌های بسیار مهم کشور محسوب می‌شود و مشاهده این پرنده نشان می‌دهند اصفهان مسیر ثابت گذر عقاب دم سفید از روسیه به سمت آفریقا در فصل مهاجرت است.

نیم قرن کشتار پرندگان مهاجر در ایران

مدیرعامل انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم وضعیت پرندگان مهاجر در ایران را در سال‌های اخیر ناراحت کننده دانست و افزود: اتفاقات ناخوشایندی مانند کشتار پرندگان در فریدونکنار یا خوزستان و مشکل فلامینگوها در بختگان موضوع جدیدی نیست زیرا برای دهه‌ها در کشور ما رخ داده و جالب است بدانید مشکلی که هم اکنون برای فلامینگوها در بختگان ایجاد شده قبل از انقلاب بیش از چهل سال پیش برای سال‌های متمادی در استان‌های مرکزی و قم نیز اتفاق افتاده است.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: امروز این رخدادها تبدیل به خبر می‌شود و وقایعی نیست که تنها در پرونده‌های محیط زیست بایگانی و انبار شود زیرا این موضوعات اهمیت یافته و در مورد آن صحبت می‌شود، به اعتقاد من این امر بسیار خوشایند است که افکار عمومی و رسانه‌ها نسبت به موضوع حیات وحش و به ویژه پرندگان مهاجر حساسیت و اهمیت بیشتری نشان می‌دهند.

ابراهیمی با اشاره به اینکه خشکی تالاب‌ها در سال‌های اخیر بشدت افزایش یافته و بسیاری از زیستگاه‌های تالابی کشور از دست رفته است، افزود: اما کشتار پرندگان مهاجر از قدیم بوده است و خشکسالی پدیده‌ای است که هرسال بیشتر از قبل گریبانگیر کشورمان می‌شود، با وجود این به آینده خوشبین هستم زیرا به رغم مشکلات موجود، از سوی دیگر شاهد هستیم که افراد بیشتری به پرندگان و حیات وحش و طبیعت توجه می‌کنند.

نویسنده کتاب مهاجرت پرندگان، پرندگان مهاجر ایران با بیان اینکه رویکرد کشور برای حفاظت حیات وحش و از جمله پرندگان مهاجر باید بیش از آنکه پلیسی باشد، آموزشی شود، ادامه داد: پرندگان به عنوان موجودات زنده‌ای که در همسایگی ما زندگی می‌کنند، حق حیات دارند و وجودشان سلامت حیات انسان را تضمین کند.

رویکرد حفاظتی حیات وحش باید تغییر کند

ابراهیمی تصریح کرد: کشور ما برای آنکه به زیستگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر تبدیل شود بیش از هر چیز به تعدیل دیدگاه و رویکرد خود نسبت به حیات وحش نیاز دارد در حالی که دیدگاه حفاظتی ما در نیم قرن گذشته هیچ تغییری نکرده است و همانگونه که پنجاه سال پیش با رویکرد پلیسی در مناطق دنبال شکارچیان می‌رفتیم امروز هم همین وضعیت است که در صورت تداوم این روند به نظر می‌رسد اندک داشته‌های میراث طبیعی‌مان را نیز از دست خواهیم داد.

مدیرعامل انجمن حفاظت از پرندگان آوای بوم با اشاره به اینکه ایران از شاهراه‌های مهاجرتی پرندگان است، گفت: این‌ها زمانی که از کشور ما عبور می‌کنند، گذر آنها بسیار به تالاب‌های کوچک فصلی وابسته است و در حالی که پرواز می‌کنند مدام در آبگیرهای فصلی حاصل از بارندگی فرود می آیند و استراحت می‌کنند اما ما این آبگیرهای فصلی و کم عمق را با زه‌کشی از دست داده‌ایم و نگذاشتیم حیات وحش استفاده کنند؛ این مشکلات ناشی از تفکری است که حیات پرندگان و سهم سایر موجودات را از کره زمین به رسمیت نمی‌شناسد.

ابراهیمی با بیان اینکه پرندگان مهاجر بیش از دو سوم جمعیت پرندگان کشور ما را تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: جامعه نیاز است که دیدگاهش را به پرندگان مهاجر تغییر دهد و این تصور اشتباه که پرندگان مهاجر پرندگانی بزرگ جثه هستند که خارج از شهرها و در مناطق بکر طبیعی زندگی می‌کنند باید کنار گذاشته شود زیرا این پرندگان حتی در درخت و درختچه‌های باغچه خانه‌ها زندگی می‌کند و بسیاری از پرندگانی که در طول روز به راحتی از کنار آنها می‌گذریم مهمانان ما هستند که از دیدن آنها می‌توانیم لذت ببریم.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات