معاون فنی حفاظت محیط زیست استان اصفهان: 580 متخلف آلاینده به دستگاه قضایی معرفی شدند

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان اصفهان: 580 متخلف آلاینده به دستگاه قضایی معرفی شدند

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: در سال 60 هزار تن پسماند صنعتی ویژه(خطرزا)در استان اصفهان تولید می شود.

به گزارش«پارما» حمیرا صفی قلی در گفتگو با خبرنگار باخبرباش اظهار داشت: پسماند صنعتی ویژه شامل فلزات سنگین، ترکیبات آلی قابل تجزیه یا پسماندهای عفونی است

وی با بیان اینکه یک میلیون و 460 هزار تن در سال پسماند صنعتی در سطح استان اصفهان تولید میشود، ادامه داد: 16 تن در روز پسماند پزشکی تولید میشود که در سال برابر با 5 هزار و 840 تن میشود و صرفا توسط دستگاه های اتوکلاو بی خطرسازی میشود و در سگزی رهاسازی که ما معتقدیم باعث آلودگی خاک میشود این در حالی است که تاکنون قانونی برای برخورد نداشتیم و از سال گذشته قانون حفاظت خاک تصویب شد.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز به تولید 1 میلیون و 60 تن پسماند عادی  در سال اشاره کرد و بیان داشت: یک مرکز امحاء پسماندهای ویژه صنعتی را داریم که 28 تن در سال ظرفیت دارد اما با یک سوم ظرفیت کار می کند که هم اکنون به غیر از استان اصفهان ، استان های دیگر را نیز پوشش می دهد که درصورتی وجود پسماند کافی، نیروگاه را راه اندازی می کند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از صنایع آلاینده هستند و برای رفع آلودگی خود هزینه نمی کنند و سیستم مناسب رفع آلودگی ندارند، ادامه داد: در سال 98، 464 پرونده از آلایندگی کارخانجات به دستگاه قضایی ارجاع داده شد و در 11 ماهه سال گذشته 580 پرونده ارسال شد.

وی اعلام کرد: در سال 98 ، 70 واحد آلاینده و در سال 99، 61 واحد پلمپ  شده است.

صفی قلی با اعلام اینکه یک شرکت دانش بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی دنبال است که از برخی پسماندها استفاده بهینه کنند، اضافه کرد: بخشی از پسماندهای صنعتی به بتن سبز مبدل می شود برخی در کارخانه سیمان مورد استفاده قرار می گیرند و بخشی هم در کارخانه های سنگ بری به کار می روند.

وی با بیان اینکه  پسماندها در ابتدا تفکیک و سپس امحاء و پس از آن دفن استاندارد میشود، گفت: در مرحله امحا باید پسماندها زباله سوزی شود که هیچ دودی از آن متصاعد نمی شود و اگر غیر از آن بود امحاء به روش غیر استاندارد است.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان اصفهان به بخشی از واحدهای صنعتی بدون مجوز اشاره کرد که  برای امحاء پسماندهای صنعتی ویژه حاضر به پرداخت هزینه نیستند و غالبا در سطح منابع طبیعی  رها میشود که یک تخلف آشکار است، ادامه داد:  در صورتی که متخلف شناسایی نشود باید دهیار، فرماندار یا بخشدار جوابگو آن منطقه پاسخگو باشند.

وی از جانمایی سایت های مدیریت پسماند در شهرک های صنعتی خبر داد و گفت: پسماندهای صنعتی عادی در سایت پسماند شهرک دفن می کنند.

صفی قلی با اشاره به اینکه اصفهان نیاز به سایت امحاء جدیدی ندارد، افزود: در حال حاضر پسماندهای صنعتی ویژه (خطرساز) در سایت امحا ره پویان که زیر نظر محیط زیست است، رها میشود و در داخل انبارهای تفکیک شده شیمیایی، نفتی، دارویی، رنگی و عفونی مجزا و زباله سوزی می شود.

وی اظهار کرد: چون هزینه خدمات امحا و حمل ونقل پسماندها گران است و نیاز به اتومبیل های ویژه دارد به همین علت برخی از شرکت های تولید کننده پسماندهای صنعتی زیر بار آن نمی روند و در محیط رها می کنند که یک تخلف آشکار است یا اینکه به استان های دیگر که ارزان تر باشد منتقل می کنند.

معاون فنی حفاظت محیط زیست استان اصفهان با گلایه از ریختن ظروف یک بار مصرف و پلاستیکی در محیط زیست، ادامه داد: بخشی از تخریب محیط زیست به مردمی بر می گردند که متاسفانه از ریختن زباله های پلاستیکی خودداری نمی کنند و باید دانست که تنها صنایع آلوده کننده محیط زیست نیستند بلکه با مشارکت عموم حفاظت از محیط زیست امکانپذیر است.

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات