کردستان، میزبان نیمی از پرندگان شناسایی شده ایران

کردستان، میزبان نیمی از پرندگان شناسایی شده ایران

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان کردستان، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان اظهار کرد: در ایران تاکنون بیش از ۵۳۵ گونه پرنده شناسایی شده است که از این تعداد، ۲۸۲ گونه آنها در استان کردستان ثبت و گزارش شده است که بیش از ۵۰ درصد از کل پرندگان شناسایی شده ی ایران است.

حیدر ویسی ادامه داد: استان کردستان از لحاظ تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی در ایران وجهان کم نظیر است و با توجه به تنوع آب و هوای که در غرب استان مرطوب و در شرق استان سرد وخشک است، بنابراین دو جامعه جنگلی و استپی و نیمه استپی را در استان شکل داده است و بر همین اساس تنوع گونه‌ای زیاد بوده و اکوسیستم‌های متنوعی بوجود آورده است.

وی افزود: این استان همچنین با دارا بودن رودخانه های پرآب، چندین سد و تالاب بین المللی زریوار یکی از نقاط پرآب و جاذب برای پرندگان مهاجر است و شرایط مناسبی را برای مشاهده پرندگان بویژه وجود کلنی های جوجه آوری لک لک سفید در مریوان، کلنی جوجه آوری کاکایی ها و پرستوها در دریاچه سد شهید کاظمی سقز و پرواز خانواده اردک ها و غازها را در اکثر منابع آبی دیگر فراهم کرده است و زیبایی دل‌انگیز وچشم‌نوازی را برای دوستداران حیات‌وحش علی‌الخصوص پرندگان رقم زده است و افراد علاقمند و عکاسان طبیعت دوست و  حافظان حیات وحش را بسوی خود جذب کرده است.

ویسی خاطرنشان کرد: در سرشماری پرندگان مهاجر آبزی وکنار آبزی سال گذشته، در ۱۴ سایت سرشماری وتالاب بین المللی زریوار ۱۴هزار و ۲۱۹  قطعه با ۴۶ گونه مختلف شمارش شده که نشان از غنای تنوع زیستی و گونه های استان در این زمینه است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به روز جهانی پرندگان مهاجر اشاره کرد و گفت: از سال ۲۰۰۶ میلادی روزی به نام پرندگان مهاجر در جهان نامگذاری شده است و نهادهای حفاظتی جهان به این نتیجه رسیده اند که جهان برای حفاظت از پرندگان مهاجر نیازمند اطلاع‌رسانی عمومی است، چرا که هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند پرندگانی را که از تعداد زیادی از کشورها گذر می‌کنند، حفظ کند و لذا همه کشورها باید در امر حفاظت مشارکت کنند تا این کار با موفقیت توام باشد. در سال جاری در بیستم اردیبهشت ماه در کشورهای مختلف جهان برگزاری می شود.



ویسی اظهار کرد: شعار امسال روز جهانی پرندگان مهاجر "بخوان، پرواز کن، اوج بگیر مثل یک پرنده" است و در روز جهانی پرندگان مهاجر همه علاقه‌مندان به پرندگان، از پرنده‌نگر تا متخصصین حفاظت، هم‌صدا برای حفاظت از این موجودات اب اهمیت تلاش می‌کنند.

شایان ذکر است که در ایران هم چند سالی است که گروه‌ها، افراد و موسسات مختلف علاقمند این روز جهانی را گرامی می‌دارند و سمن های زیست محیطی استان کردستان هم که در امر حفاظت محیط زیست پیشرو هستند در سال های گذشته با مشارکت خود  به کمک  اداره حفاظت محیط زیست می شتافتند و  با گردهمایی و پرنده نگری این روز را با حضور علاقمندان گرامی داشته و با یک همت جمعی فعالیت‌های مناسبی به نمایش می گذاشتند؛ متاسفانه در سال جاری بدلیل همه گیری و شیوع ویروس کرونا گردهمایی ها و حضور دسته جمعی برای پرنده نگری با مشکل مواجه شده است. به هرحال روز جهانی پرندگان‌ مهاجر، یک مناسبت‌ آموزشی سالانه است که بر ضرورت حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه آنها تاکید می‌کند و روشی موثر برای کمک به افزایش سطح آگاهی جهانی مردم از تهدیداتی است که پرنده‌های مهاجر با آنها مواجه هستند.

لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات