ضرورت حفاظت از پرندگان مهاجر

ضرورت حفاظت از پرندگان مهاجر

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، مهران شنتیایی اظهار کرد: بسیاری از گونه‌های پرندگان این سفرهای منظم فصلی را انجام می‌دهند این سفر ممکن است در پاسخ به تغییرات آب و هوا، دسترسی به مواد غذایی و یا زیستگاه برای زادآوری باشد. هر چند ملموس ترین شکل مهاجرت در پرندگان آبزی و کنار آبزی دیده می شود اما مهاجرت فقط منحصر به این گروهها نبوده و در انواع پرندگان دیگر نظیر پرندگان خشکزی نیز دیده می شود.

وی تصریح کرد: اهمیت پرندگان مهاجر به لحاظ نقش آنها در اقتصاد جوامع محلی چه از جنبه شکار و تغذیه، چه از جنبه توسعه گردشگری، کنترل آفات گیاهی و حفظ چرخه غذایی در اکوسیستم ها به قدری است که جهت جلب مشارکت و توجه مردم در حفاظت از پرندگان مهاجر از سال ۲۰۰۶ در تقویم روز پرندگان مهاجر مشخص شده است. این توجه در سطح بین المللی نشان از اهمیت پرندگان مهاجر و ضرورت حفاظت از آنها را پر رنگ می نماید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: براساس آمارهای بین‌المللی ۴‌.‌۱۲ درصد از کل پرندگان دنیا یعنی بیشتر از ۱۹۲ گونه پرنده اکنون با خطر انقراض دست و پنجه نرم می‌کنند و بالغ بر ۵۳۵ گونه پرنده در ایران دیده می‌شود که این تعداد حدود یک ‌سوم از پرنده‌های کل دنیا را تشکیل می‌دهند.

شنتیایی ادامه داد:  بخش بزرگی از پرندگانی که در ایران وجود دارد مهاجر هستند، این پرندگان به چند گروه تقسیم می‌شوند. گروهی که بومی کشور محسوب می‌شوند و در ایران زاد و والد می‌کنند. گروه دیگر پرندگان مهاجر زمستانه هستند و گروه دیگر را پرندگانی تشکیل می‌دهند که بهار و تابستان به کشورمان سفر می‌کنند. البته گروه دیگری نیز مهاجر عبوری هستند و برای حدود چند هفته مهمان تالاب‌های کشورمان می‌شوند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت:  عمده پرندگان مهاجر کشور گروهی هستند که پاییز و زمستان‌گذران هستند و از سیبری غربی و اروپای غربی به ایران مهاجرت کرده و بیشتر در استان‌های شمالی کشور دیده می‌شوند. حدود ۶۵ درصد از پرندگان مهاجر را قوها، غازها، اردک ها، آبچلیک¬ها، کاکایی‌ها، پلیکان ها و فلامینگو تشکیل می‌دهند.

شنتیایی اظهار کرد: استان های شمالی و جنوبی کشور به دلیل دارا بودن اراضی پست ساحلی و برخوردار از تالابهای وسیع و پرآب زیستگاههای اصلی پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی محسوب می¬شوند، اما استانهای مرکزی نظیر قزوین نیز اگر دارای زیستگاههای آبی باشند بی نصیب از فرود پرندگان مهاجر نیست.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: در استان قزوین ۶ زیستگاه آبی به عنوان سایت های سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی به سازمان معرفی شده و از سال ۱۳۸۷ تاکنون به طور منظم سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی در آنها انجام می-شود که این سایت ها عبارتند از: ۱- رودخانه خررود و شور۲- رودخانه شهرآباد و تالاب یعقوبیه۳- رودخانه شاهرود۴- حوضچه های تصفیه فاضلاب شهر قزوین ۵- دریاچه اوان ۶- دریاچه سد منجیل.

شنتیایی ادامه داد: در استان قزوین پرندگان مهاجر معمولا از اواخر مهرماه تا پایان فروردین ماه در زیستگاههای آبی کم و بیش مشاهده می¬شوند. اما به دلیل دارا بودن زمستانهای سرد و بروز یخبندان، بیشترین تعداد و تنوع پرندگان آبزی و کنار آبزی در ماههای آبان و آذر دیده می شوند که بر اساس آمار و مشاهدات سالهای اخیر بیشترین جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی در استان قزوین مربوط به اردکها نظیر اردک سرسبز و خوتکا، کاکایی ها، باکلان، چنگر، غاز خاکستری، حواصیل ها، آبچیلک ها وخروس کولی است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در پایان گفت: توصیه هایی برای حفاظت از پرندگان و زیستگاه های آنان میتواند - ممانعت از شکار گسترده پرندگان(بهره برداری پایدار و اصولی)- حفاظت از مناطق و زیستگاه های پرندگان و ممانعت از تخریب آنان- تلاش برای تامین آب، حفظ و احیای تالاب ها- مد نظر قرار دادن راهکارهای اجرایی توسعه پایدار جهت کاهش اثرات سوء بر زیستگاه های پرندگان- عدم ساخت برج های بلند و عدم استفاده از شیشه های رفلکس- عدم ساخت سازه های بلند نظیر توربین ها، برجها و دکل ها در مسیر مهاجرت و محل تجمع پرندگان خصوصاً گونه های در معرض خطر. - کاهش فرکانس چراغ های چشمک زن اطراف برج ها باشد.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات