نزدیک شدن به نوزادان حیات وحش آنها را تلف می کند / هشدار نسبت به دست زدن به توله گرگ ها

نزدیک شدن به نوزادان حیات وحش آنها را تلف می کند / هشدار نسبت به دست زدن به توله گرگ ها

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان همدان از مردم و طبیعت گردان درخواست کرد که از  تخریب لانه، دست کاری لانه ها، جابه جایی تخم ها، بره ها، جوجه ها، بزغاله ها و نوزادان حیات وحش خودداری کنند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، محسن جعفری نژاد افزود: شروع فصل زادآوری حیات وحش طبق روال هر سال نیمه دوم اردیبهشت شروع می شود و در سنوات گذشته مشاهده شد مردم به سبب نداشتن اطلاعات کافی به بره ها، جوجه ها و نوزادان تازه متولد شده به هر دلیلی نزدیک می شوند و باعث می شوند آن حیوان از زیستگاه خود دور شود که در نهایت منجر به تلف شدن نوزاد و بره می شود.

وی ادامه داد: در این شرایط از مردم و طبیعت گردان تقاضا داریم به نوزادان و جوجه ها و بزغاله ها در حیات وحش نزدیک نشوند زیرا منجر به دور شدن والد شده و منجر به مرگ حیوان تازه متولد شده می شود.

جعفری نژاد اظهار کرد: هرگونه انتقال نوزادان حیات وحش به محیط های شهری و روستایی برای نگهداری، به طبیعت لطمه وارد می کند و طبق قوانین با این موارد برخورد جدی می شود.

وی گفت: گاهی مشاهده شده است طبیعت گردان بره ها و توله هایی که والد در کنارشان نیست را با این فکر که تنها مانده است به پاسگاه محیطبانی منتقل می کنند در صورتی که والد نوزاد به لحاظ استرس حضور انسان در محیط، بره یا توله را از دور زیر نظر دارد اما به آن نزدیک نمی شود و حتی با بازگشت توله یا نوزاد به محل زیستگاه، والد آن را نخواهد پذیرفت.



وی ادامه داد: دور کردن بره ها و نوزادان حیات وحش از زیستگاه و تعقیب آنها باعث می شود مادر نتواند بره یا توله را پیدا کند و برای یافتنش به جاهای دیگر برود که در نهایت به تلف شدن توله و نوزاد می انجامد.

وی جدا کردن توله های گرگ را از اقدامات خطرناکی دانست که رویدادهای بدی را در آینده رقم می زند و بیان کرد: گرگ حیوانی نیست که اهلی شود و جدا کردن توله از لانه باعث حساس شدن حیوان و آسیب رسانی به مردم منطقه می شود.

وی تهدید نسل را از عواقب جابه جایی و برداشتن تخم پرندگان دانست و گفت: دست کاری آشیانه و تخم پرندگان باعث به خطر افتادن نسل گونه می شود.

وی تاکید کرد: تخریب لانه و آشیانه پرندگان وحشی جرم است و مشمول برخورد قضایی و جریمه می شود ؛ همچنین جریمه هر عدد نوزاد پستانداران وحشی معادل بهای پستاندار مربوطه و بهای هر عدد تخم پرندگان وحشی و خزندگان از جمله لاک پشت ها، نصف بهای پرنده و خزنده است.

وی با بیان اینکه بره ها تنها نیستند بلکه حضور انسان باعث دور شدن والد می شود، افزود: به سبب این آسیب ها و از آنجا که تراکم جمعیت و زاد و ولد به خصوص در گونه های کل و بز و قوچ و میش در حاشیه مناطق حفاظت شده زیاد است،  بازدید از این مناطق در استان همدان تا پایان خرداد ماه ممنوع است.
لینک اصل خبر در سایت سازمان حفاظت محیط زیست

    منبع خبر

    سازمان حفاظت محیط زیست

    سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان دولتی در شهر تهران می باشد

      نظرات