حجم ذخیره شده آب در 3 سد استان سمنان بیش از 29 میلیون مترمکعب است

حجم ذخیره شده آب در 3 سد استان سمنان بیش از 29 میلیون مترمکعب است

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "ایرج حیدریان" با بیان اینکه حجم آب ذخیره شده در سد دامغان 15 میلیون و 92 هزار مترمکعب، سد کالپوش 10 میلیون و 14 هزار مترمکعب و سد مجن سه میلیون و 12 هزار مترمکعب است، افزود: این مقدار آب ذخیره شده به ترتیب 96.6 درصد، 61 درصد و 94 درصد حجم پرشدگی این سدها را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: این مقدار نسبت به سال آبی گذشته کاهش نشان می‌دهد و این امر با توجه به کاهش بارندگی‌ها، ضرورت صرفه جویی و مدیریت مصرف را در بخش‌های شرب و کشاورزی دوچندان کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به طرح‌های نگهداری سدهای این استان، رسوب زدایی از سدها را یکی از این برنامه‌ها برشمرد.
حیدریان، مدیریت رسوب در سازه‌ها و سدهای مخزنی از گذشته تا امروز را مسئله‌ای مهم برای مدیران آبی دانست و اظهار داشت: انتقال رسوب در جریان طبیعی رودخانه‌ها و به خصوص در سیلاب‌ها به مخازن ذخیره یک فرایند طبیعی در ساختار سدهای مخزنی است که موجب از دست دادن ظرفیت ذخیره سازی و کاهش عمر مفید مخزن می‌شود.
وی، رسوب شویی هیدرولیکی با باز نمودن تخلیه کننده‌های تحتانی تکنیکی در سدها را یکی از روش‌های رسوب زدایی بیان کرد و افزود: این روش از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن به حجم زیادی آب نیاز است.
حیدریان ادامه داد: در مواقعی که دبی ورودی به مخزن وضعیت مناسبی داشته و مدل‌های هواشناسی نیز حاکی از تداوم بارندگی‌ها و احتمال رویداد سرریز وجود دارد نسبت به باز کردن دریچه‌های تخلیه تحتانی جهت خروج رسوب اقدام می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با بیان اینکه اطلاع رسانی و مدیریت پایین‌دست در چنین مواقعی ضروری است، افزود: برای نگهداری و حفظ ظرفیت سدهای استان سمنان در مواقع ضروری از این روش استفاده می‌شود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات