مسائل مربوط به آب و برق یکی از پر تنش‌ترین حوزه‌های خبری است

مسائل مربوط به آب و برق یکی از پر تنش‌ترین حوزه‌های خبری است

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، «محمد مهدی فرقانی» روز دوشنبه در اختتامیه سومین جشنواره ملی نیرو و رسانه (نور) با تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی اظهار کرد: امیدوارم روز به روز شاهد همگرایی بیشتر در این دو شاخه ارتباطات و روابط عمومی باشیم و این دو حوزه هر دو بر نقاط اشتراک یکدیگر تکیه کرده تا بتوانند مقتضیات روزنامه‌نگاری صلح، تفاهمی و توسعه‌ای را محقق کنند.
وی ادامه داد: بدون مشارکت روابط عمومی، رسانه‌ها نمی‌توانند به اخبار و داده‌های موثق در حوزه خبر دسترسی پیدا کنند و بدون مشارکت رسانه‌ها هم کار روابط عمومی‌ها تا حدی نارسا خواهد ماند.
وی تصریح کرد: در بخش آب و برق به‌ویژه در بخش آب، باید نگاه به روزنامه‌نگاران داخلی باشد و در عیب‌‌گویی‌ها هم به گونه‌ای عمل کنیم که امکان سوء استفاده و بهره‌برداری نادرست از اخبار و اطلاعات یا رویدادهای مهم به حداقل برسد؛ به همین دلیل مسوولان هم باید به نقش اقناعی و توجیهی لازم را برای آگاه کردن مردم از واقعیت‌ها داشته باشند. روزنامه نگاران نیز ابتدا باید خود توجیه شده و سپس بتوانند یک توصیف واقع بینانه‌ای از موضوع برای ذی‌نفعان بازگو کنند.
فرقانی یادآوري كرد: یکی از مشکلات خبرنگاران، تغییرات در حوزه‌های خبری بوده و چون برای این تغییرات هم مدت زمانی لازم است تا خبرنگار بتواند به مشکلات و چالش‌های لازم دست پیدا کرده و آشنا بشود، دوباره دستخوش تغییر می‌شود. برای همین موضوع کار برای روابط‌عمومی‌ها نیز مشکل می‌شود و بسیاری از مطالب ممکن است به لحاظ صحت و دقت شرایط لازم را نداشته باشد.
وی با بیان اینکه در مدیریت منابع آب ایران متاسفانه جامعه مدنی غایب است، ادامه داد: ذینفعان عملا در تصمیم گیری‌ها مشارکت ندارند، اما در عین حال همیشه در خصوص مصرف مورد سرزنش قرار می‌گیرند. بیشترین مفهومی که از مشارکت مطرح شده این است که مشارکت مردم عمدتاً به صرفه‌جویی و همراهی با تصمیمات و سیاست‌های رسمی محدود می‌شود.
به گفته رئیس هيات داوران سومین جشنواره ملی نیرو و رسانه (نور)، روزنامه‌نگاری توسعه باید برای ارزیابی و انتقادی برنامه‌ها و سیاست‌ها در دو بخش آب و برق به صورت جدی تقویت شود.
فرقانی با بیان اینکه زبان غیرشفاف و مبهم نباید در اخبار استفاده شود، اظهار کرد: برای تسهیل مشارکت مردم، اطلاعاتی که منتشر می‌شود باید ساده و قابل فهم باشد، اما متاسفانه در اکثر اوقات اطلاعات به قدری پیچیده است که ذی‌نفعان متوجه اهمیت موضوع نمی‌شوند و بی‌اعتنا از کنار آن می‌گذرد. این مهم باعث بی‌اعتمادی شده و منجر به کاهش مشارکت می‌شود.
وی در پایان گفت: منتشر کردن اطلاعات متناقض در مورد مسئله آب در شرایطی که هم‌صدایی رسانه‌ها مورد نیاز است، مسائل را دشوار می‌کند. در همه زمینه‌ها شاهد ارائه اطلاعات متناقض هستیم. البته این مهم به مسئله آب و برق و انرژی محدود نمی‌شود و در تمامی زمینه‌ها با این مشکل مواجه هستیم.

شكرخواه: يك روابط عمومي موفق و مدرن بايد قدر مشاركت ذهني را بداند
يونس شكرخواه استاد دانشگاه هم گفت: يك روابط عمومي موفق و مدرن اين زمانه آن است كه قدر مشاركت ذهني را بداند و اين مشاركت ذهني فقط خواستن و گرفتن اطلاعات نيست. برخي از اين‌ها جنسي از اشتراك افكار با هم دارند و مي‌توانند آرام‌بخشي، فرصت و يا مخاطره‌آفريني ايجاد كند.
وي همچنين با بيان اين كه در سه دوره جشنواره هيچ‌گونه مداخله‌اي در روند انتخاب و داوري نداشته‌ام، اظهار داشت: وقتي با روابط عمومي‌ها در ايران مواجه مي‌شويم قطب‌بندي و يا روابط دوستانه بسيار شديدي وجود دارد كه هر دو سم هستند. ما روزنامه‌نگاران قصد پرسيدن اطلاعات از روابط عمومي‌ها را داريم و اينها بايد توان پاسخگويي به خبرنگاران را داشته باشند.
شكرخواه توصيه كرد: روابط عمومي‌ها مانند يك مركز تحقيقاتي لازم است فكت‌هاي آماده در هر حوزه‌اي كه انتظار آن مي‌رود را داشته باشند.
وي همچنين گفت: اكنون زمانه‌اي شده كه بين رسانه و روابط عمومي‌ها مشاركت ذهني اصل است؛ روابط عمومي‌ها يك پل هستند، بنابراین كسي روي پل نبايد خانه بسازد و اين محل تردد است. يك طرف اين پل در وهله اول روزنامه‌نگاران نيستند بلكه كاربر نهايي محصولات و خدمات شما هستند. اينها در انتهاي پل نيستند و اينها به نيابت از مردم جلو مي‌آيند.
شكرخواه افزود: اضافه شدن كرونا زمان مشاركت ذهني را تداعي كرده است و اين خيلي اهميت دارد. در ساعاتي مي‌توانيم به روابط عمومي‌ها كانكت شويم و از شما اطلاعات بگيريم و خيلي خطرناك است كه در اين ساعات غايب باشيد. اين ساعات براي ما و مردم تعريف نشده و فرد هر لحظه‌اي مي‌خواهد با شما تماس بگيرد.
شكرخواه همچنين در خصوص خطرات تبديل شدن اخبار به تبليغات و برعكس گفت: اين آسيب بسيار بزرگي است. تبليغ‌گري در مورد سازمان‌ها را كنار بگذاريد. بايد در این زمينه تفكر شود. تبليغ‌گري راه ارتباطات را مي‌بندد و ما را به جايي نمي‌رساند. بايد مراقب تغييرات پيرامون خود باشيم.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات