موزه‌های تاریخ طبیعی سکوی ارتقای فرهنگ تنوع زیستی

موزه‌های تاریخ طبیعی سکوی ارتقای فرهنگ تنوع زیستی

موزه‌های تاریخ طبیعی سکوی ارتقای فرهنگ تنوع زیستی
به گزارش «پارما» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، محمد مدادی، مدیر کل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی به مناسبت 28 اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها گفت: روز جهانی موزه ها بهانه‌ای برای جلب توجه سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و آحاد مردم به نقش مهم موزه‌ها در معرفی فرهنگ، تاریخ و آموزش و پژوهش تخصصی است.
مدادی با اشاره به شعار امسال روز جهانی موزه‌ها تحت عنوان "آینده موزه‌ها، بازیابی و بازآفرینی" گفت: شعار امسال به رسالت موزه‌ها در حرکت به سوی آینده، همپای فرهنگ و دانش بشری اشاره دارد.

وی از وجود حدود 100 موزه تاریخ طبیعی در کشور که بیش از 40 مورد آن تحت پوشش ادارات تابعه سازمان حفاظت محیط زیست است خبر داد و گفت : موزه‌های تاریخ طبیعی محلی برای آشتی و ارتباط مستقیم مخاطبان با ارزش های تنوع زیستی است. ارتباط تعاملی بازدیدکنندگان با موضوع و اثر در موزه فرایند و نتیجه آموزش را ماندگار و اثرگذار می‌کند.

مدیرکل دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی ادامه داد: اثرگذاری نمونه‌ای از آخرین ببر شکار شده مازندران در ذهن مخاطب بیش‌تر از ده‌ها ساعت آموزش رسمی و غیر رسمی است. بنابراین از این ظرفیت باید در افزایش آگاهی مردم به ویژه کودکان و نوجوان نسبت به اهمیت، ارزش و گستردگی موضوعات مرتبط با محیط زیست و تنوع زیستی بهره جست.

مدادی هم‌چنین با اشاره به شیوع کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده برای موزه‌ها گفت: تعطیلی طولانی مدت، بسیاری از موزه ها را با مشکلات جدی روبرو کرده است، اما از سوی دیگر، حرکتی در کل دنیا به سمت فعالیت بیشتر موزه‌ها در فضای مجازی آغاز شده است . تورهای مجازی، بازدیدهای مجازی،کارگاه‌ها و نشست‌های آنلاین با استقبال گسترده مخاطبین روبرو شده است و ادامه این روند حتی در صورت عادی شدن شرایط باعث جذب مخاطبان بیشتری برای موزه‌ها خواهد شد .

وی در پایان با تبریک روز جهانی موزه به کارکنان و کارشناسان بخش موزه در ستاد و استانها بر لزوم فعالیت بیشتر و گسترده‌تر در معرفی موزه‌های تاریخ طبیعی به ویژه موزه ملی تاریخ طبیعی در مراجع ملی و بین المللی و ارتقائ جایگاه آن تاکید کرد.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات