بررسی همزمان کردن سیستم برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان

بررسی همزمان کردن سیستم برق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) به نقل از ایرنا، "رضا اردکانیان" روز دوشنبه بعد از مراسم بزرگداشت پنجاهمین سالگرد بهره‌برداری از سدهای ارس و میل مغان در جلفا، در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در دیدار با وزیر انرژی جمهوری آذربایجان تفاهم‌نامه‌های منعقد شده بین ایران و جمهوری آذربایجان بررسی و بر انجام موضوعات مهم تاکید شد.
وی با تشریح موضوعات بررسی شده گفت: موضوع اول میزان پیشرفت روند کاری و فعالیت‌ پروژه‌های منطقه و نیروگاه‌های اردوباد مارازاد جمهوری آذربایجان بود که مورد بررسی قرار گرفت.
وزیر نیرو فعال‌سازی مجدد قرارداد همکاری دوجانبه واردات انرژی از آذربایجان را از جمله موارد مذاکره شده عنوان کرد و گفت: اعلام آمادگی شرکت‌های ایرانی برای مشارکت در بخش‌های مختلف ساخت و ساز، آب و برق در مناطق تازه آزاد شده در آذربایجان از دیگر مواردی بود که مورد استقبال دولت جمهوری آذربایجان قرار گرفت.
اردکانیان با اشاره به بهره‌برداری از سدهای ارس و میل مغان خاطرنشان کرد: این پروژه بزرگ در زمینه حوضه آبریز مشترک و رودخانه‌های مرزی از معدود نمونه‌های کهنسال و موفق همکاری مشترک در سطح جهان به شمار می‌رود.
وی با بیان اینکه رودخانه ارس در واقع مرز دوستی تمامی ملت‌های واقع در حاشیه خود به شمار می‌رود، افزود: این رودخانه به دوستی‌های مردمان ساکن در حاشیه خود روح بخشیده است.
وزیر نیرو با اشاره به گذشت پنج دهه از احداث و بهره‌برداری سد و نیروگاه ارس و میل مغان، اظهار کرد: این سدها موجب آبادانی زمین‌های مجاور شده و در آینده‌ای نزدیک شاهد بهره‌برداری از سدهای خداآفرین و قیز قلعه‌سی خواهیم بود.
اردکانیان دو کشور ایران و آذربایجان را دارای مشترکات فرهنگی، دینی و تاریخی بسیار دانست و گفت: این موضوع می‌تواند ماهیت ویژه‌ای به روابط دو کشور ببخشد و برگزاری ۱۴ اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی نمونه‌ای روشن از این قضیه است.
وی خاطرنشان کرد: بدون شک وجود رودخانه ارس در مرز مشترک بین دو کشور به مثابه شاهرگ حیاتی مرزنشینان و نماد صلح و دوستی بوده و با افتخار می‌گوییم ارس عامل توسعه و تقویت روابط بوده است.
اردکانیان گفت: در مجموع روند همکاری‌های مشترک میان ایران و سایر کشورهای مجاور ارس نشانه‌ غلبه همکاری‌های آبی بر مشکلات است.
وی اضافه کرد: امضای معاهدات و برگزاری کمیسیون بین ایران و جمهوری آذربایجان در باب تفهیم و حل و فصل مسائل آبی و حوادث و مسائل مرزی، تسویه اختلافات مالی، ساماندهی رودخانه ارس، نصب و حفظ علائم مرزی، همکاری‌های فنی و اقتصادی، تعیین مرز آبی در رودخانه و سد ارس و میل مغان همگی گواه این ادعا هستند.
وزیر نیرو فرصت اقتصادی کم نظیر ایران در زمینه‌های گردشگری، آثار باستانی و اماکن تاریخی حاشیه ارس و پتانسیل تبدیل انرژی الکترونیکی را با اهمیت توصیف کرد و گفت: وجود این ظرفیت‌ها زمینه‌های فراوان دیگری برای توسعه بین دو کشور در جهت تولید انرژی فراهم کرده است و امیدواریم برای رفع موانع اندک تلاش مضاعف شود.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات