جزای کیفری برای متهمان قطع درخت/ قطع کنندگان اشجار در چنگال قانون

جزای کیفری برای متهمان قطع درخت/ قطع کنندگان اشجار در چنگال قانون

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری ساری، درختان ریه‌های تنفسی شهر بوده و در پاکیزگی محیط‌زیست نقش مهمی دارند اما برخی از شهروندان بدون در نظر گرفتن این مهم اقدام به قطع درختان در محیط پیرامون خود می‌کنند این در حالی است طبق ماده 6 لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان، قطع هر نوع درخت در معابر، میادین، بزرگراه‌ها و پارک‌ها، باغات و محل‌هایی که به‌صورت باغ شناخته شوند در محدوده قانونی و حریم شهرها بودن اجازه شهرداری ممنوع است.

سید سلمان ابوالقاسمی سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری ساری گفت: فرقی ندارد درخت در ملک شخصی باشد یا در حاشیه خیابان، چراکه طبق قانون هیچ‌کس حق ندارد بدون دلیل قانع‌کننده نسبت به قطع یا خشکاندن درختان اقدام کند.

ابوالقاسمی ادامه داد: بر اساس ماده 6 این قانون، هر کس سهوی یا عمدی و برخلاف مقررات این قانون مرتکب قطع و یا موجبات از بین رفتن درختان مشمول این قانون را فراهم سازد به حبس جنحه تا سه سال و پرداخت جزای نقدی برحسب نوع و محیط سن درخت و موقعیت آن محکوم خواهد شد.

وی افزود: شهروندان اگر درزمینه فضای سبز و درختان شهری با مشکل مواجه شدند، باید به واحد کمیسیون حفظ اشجار شهرداری مراجعه و درخواست کتبی بدهند، درخواست توسط کارشناسان فنی موردبررسی قرار می‌گیرد، در صورت تأیید، اقدامات لازم انجام خواهد شد.

ابوالقاسمی بابیان اینکه درخت ازنظر این قانون هر درختی است که محیط بُن آن از 50 سانتی‌متر بیشتر باشد و میزان جریمه‌های ناشی از آسیب درختان با این مقیاس محاسبه می‌شود، افزود: شهروندان از هرس و قطع غیرمجازبصورت خودسرانه اجتناب کنند. بر اساس تعرفه عوارض و بهای خدمات سال 1400 شهرداری ساری و به‌موجب ماده 80 قانون شورا انجام این کار جریمه‌های سنگین را در پی دارد.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری ساری ادامه داد: درخواست شهروندان مبنی بر هرس شاخه‌ها در این فصل امکان‌پذیر نیست اما در لیست دستور کار قرار می‌گیرد از همین رو از شهروندان تقاضا می‌شود از هرگونه اقدام خودسرانه اجتناب کنند.

لینک اصل خبر در سایت شهرداری ساری

    منبع خبر

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری

    شهرداری ساری یک شهرداری در شهر ساری می باشد

      نظرات