برداشت سالانه ۱۵ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های فاقد مجوز در نیشابور

برداشت سالانه ۱۵ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های فاقد مجوز در نیشابور

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "سعیدرضا خجسته‌پور" با اعلام این خبر، کسری امسال آب دشت نیشابور را شدید دانست و گفت: به طور معمول ۳۹۵ میلیون مترمکعب حجم سالانه آب این دشت از طریق بارش نزولات جوی به آبخوان بازمی‌گردد که شامل ۳۴۲ میلیون مترمکعب آب زیرزمینی و ۵۳ میلیون مترمکعب آب سطحی است.
وی تداوم اضافه برداشت آب از دشت نیشابور را سبب ترک‌خوردگی کنونی سطح آبخوان در این شهرستان عنوان کرده و افزود: طول شکاف‌های ناشی از اضافه برداشت آب در دشت نیشابور به ۷۵ کیلومتر و عمق آن در برخی نقاط به ۱۵ متر رسیده است.
مدیر امور منابع آب نیشابور همچنین حجم کسری مخزن دشت نیشابور را در بلندمدت ۱۳۲ میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت: ظرف چند سال اخیر اعمال مدیریت در برداشت و مصرف آب، همراه با افزایش اقدامات حفاظتی باعث شد حجم کسری مخزن آب دشت نیشابور به ۷۰ میلیون مترمکعب کاهش یابد.
خجسته‌پور با بیان اینکه میزان آورده سالانه آب از طریق رودخانه‌های نیشابور به آبخوان دشت این شهرستان، بستگی به حجم بارش‌ نزولات آسمانی دارد یادآور شد: گرچه در سال‌های اخیر به طور میانگین سالانه ۴۵ میلیون مترمکعب آب از طریق رودخانه‌ها به آبخوان دشت نیشابور باز می‌گشت اما با توجه به شرایط جوی و اقلیمی سال‌جاری این حجم امسال بسیار کمتر خواهد بود.
وی همچنین به اجرای طرح راهبردی "همیاران آب" اشاره کرد و افزود: هدف کوتاه مدت این طرح به صفر رساندن میزان افت منابع زیرزمینی آب در خراسان‌رضوی تا افق سال ۱۴۰۵ و همچنین تقلیل حجم برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی به ۷۵ درصد از حجم کل منابع آب تجدیدپذیر تا سال ۱۴۲۰ است.
مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: تجهیز چاه‌ها به کنتور هوشمند، به‌‌روزرسانی کنتورهای هوشمند نصب شده، تعیین تکلیف و انسداد چاه‌های غیرمجاز، کاهش اضافه برداشت از چاه‌های مجاز و همچنین برقی کردن موتور پمپ‌های دیزلی چاه‌های آب کشاورزی اقداماتی است که اجرای آن‌ها در همین چارچوب در دستور کار قرار گرفته است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات