آرامش در بازار مسکن و وعده کنترل بازار اجاره در فصل جابه‌جایی

آرامش در بازار مسکن و وعده کنترل بازار اجاره در فصل جابه‌جایی

http://www.bananews.irمعاون وزیر راه و شهرسازی از آرامش در بازار مسکن خبر داد و اعلام کرد بازار اجاره در فصل جابه‌جایی کنترل می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس ابوالفضل صومعلو در گفت‌وگو با ایسنا ، درباره تاثیر نوسانات بازار ارز و سکه اظهار کرد: به رغم این که شوکی در قیمت ارز و سکه ایجاد و سپس نیز مدیریت شد اما با برنامه‌ وزارت راه و شهرسازی، قیمت‌ها کنترل و بازار آرام نگه داشته‌ شد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون رشد قیمت‌ها منطقی و کمتر از نرخ تورم بوده است، تصریح کرد: میزان افزایش قیمت مسکن از مرداد ماه تا پایان آذر ماه کمتر از چهار درصد بوده ‌است.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این‌که مسکن به تعداد زیاد تولید شده و نوسان نرخ ارز تاثیری بر قیمت آن‌ها نداشته‌ است، خاطرنشان کرد: سیاست ما این بود که مسکن را به سمت و سوی مصرف سوق بدهیم و اگر کسی به دنبال سوداگری در این بخش است، بداند ما می‌توانیم بازار را کنترل کنیم.

صومعلو ادامه داد: طی دوره‌های گذشته همیشه افزایش قیمت مسکن در مقاطع مختلف رخ داده و سپس آرامش بر بازار حاکم شده ‌است اما در دولت دهم تورم در بخش مسکن، متناسب بوده زیرا دولت برنامه تولید و عرضه بیشتر را مدنظر قرار داده است.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در ادامه با بیان این‌که دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد در روستا و شهرها ساخته می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ تعداد زیادی واحد مسکونی آماده افتتاح است که تحویل آنها می‌تواند تاثیر بسیاری در وضعیت بازار داشته باشد.

به گفته او در کشور ما نخستین بار است که دولت ساخت دو میلیون و۷۰۰ هزار واحد را مدیریت می‌کند و در این مدیریت هم موفق بوده است.

وی افزود: تلاش ما این است که تا پایان امسال و سال آینده تعداد افتتاح‌ها از مرز یک میلیون واحد بگذرد که این امر به آرامش بازار و عدم تحرک آن کمک می‌کند.

صومعلو در ادامه با بیان این‌که یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن شهری از مرحله اسکلت گذشته‌اند، تصریح کرد: یک میلیون واحد نیز در مرحله سفت کاری و ۶۰۰ هزار واحد در مرحله نازک کاری هستند.

عدم تاثیر نوسان‌ نرخ ارز بر قیمت مصالح و ساخت

وی گفت: با توجه به توانایی کشور در تولید مصالح ساختمانی، تامین مصالح نیاز به ارز ندارد و در نتیجه تامین مصالح ساختمانی از نوسانات بازار تاثیر نپذیرفت.

معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که قیمت مصالح در دی ماه تا حدودی بالا رفت، گفت: در قراردادها ذکر کرده‌ایم که اگر نرخ مصالح بیش از ۲۰ درصد بالا برود مابه التفاوت را به سازندگان پرداخت می‌کنیم.

مسکن در سال ۹۱

صومعلو به ساخت ۹۷۰ هزار واحد در سال ۹۱ طبق قانون برنامه پنجم اشاره و اضافه کرد: از این تعداد حدود ۵۰۰ هزار واحد به عنوان بافت فرسوده و خودمالک در نظر گرفته شده و تعدادی هم به صورت تفاهم‌نامه سه جانبه به صورت ۹۹ ساله ساخته می‌شود.

وی درباره وضعیت مسکن در بخش خرید و اجاره در سال ۹۱ گفت: اعتقاد شخصی من این است که با توجه به سیاست وزارت راه و شهرسازی و شتابی که برای واگذاری وجود دارد بازار کنترل می‌شود.

تاثیر اقتصاد کلان بر بخش مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: علاوه بر تاثیر تولید بر بخش مسکن، این بخش از اقتصاد کلان نیز تاثیر می‌پذیرد و آمار فعلی هم نشان می‌دهد که قیمت‌ها کمتر از نرخ تورم بالا رفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در سال ۹۰ تاثیر هدفمندسازی یارانه‌ها را هم داشتیم که عده‌ای با تعجب دیدند که بخش مسکن کمتر تحریک شده ‌است.

وی اظهار کرد: حتما به قیمت اجاره توجه می‌کنیم به این‌صورت که برای فصل اجاره (بهار و تابستان) سال آینده برنامه‌ریزی خواهیم‌ کرد اما اگر تعداد واحدهای آماده مسکن مهر تا مرز یک میلیون برسد، اجاره‌ها کنترل می‌شود.

عدم تاثیر تسهیلات ۴۰ میلیونی بر قیمت مسکن

صومعلو درباره تاثیر تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی ساخت، گفت: این تسهیلات برای تعداد و ارقام محدودی است و اگر کسی ۲۰ میلیون تومان را برای ۹ ماه سپرده‌گذاری کند این تسهیلات را دریافت می‌کند اما از آنجاکه تسهیلات فقط برای ساخت است و پس از پایان دوره مشارکت تا سقف ۳۵ میلیون به خریدار منتقل می‌شود تاثیری در قیمت‌ها ندارد.

 

 

    نظرات