نامه سه تشکل به رئیس جمهور درباره لاینحل ماندن مشکلات صنعت برق

نامه سه تشکل به رئیس جمهور درباره لاینحل ماندن مشکلات صنعت برق

http://www.bananews.irسه تشکل صنعت برق ایران در نامه‌ای سرگشاده به محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری، عنوان کردند:لازم می‌دانیم نظر ریاست محترم جمهوری را به «وضعیت هشدار» در صنعت برق جلب کرده و تبعات تداوم شرایط کنونی را پیشاپیش اعلام کنیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) از سندیکای صنعت برق ایران ،متن این نامه که با امضای سه تشکل فعال در صنعت برق از جمله سندیکای صنعت برق ایران، انجمن صنفی پیمانکاران خطوط و پست‌های انتقال نیرو و انجمن صنفی کارفرمایی پیمانکاران و شرکت‌های ساختمانی و تاسیساتی و تجهیزاتی به رئیس جمهوری ارسال شده به این شرح است:

شرایط دشوار کسب و کار صنعتگران و پیمانکاران صنعت برق کشور بر جنابعالی و مقامات ارشد کشور، پوشیده نیست. اکنون بیش از سه سال است که در قالب مکاتبات و مذاکرات بی‌شمار، مقام مسئول و مرتبطی نبوده است که در جریان مسائل و مشکلات صنعت برق کشور و بویژه موضوع مطالبات معوق آن از دولت محترم، قرار نگرفته باشد.

حدیث مکرر مصائب صنعتگری در فضای کسب و کار کنونی را بارها به تمامی مراجع ذیربط دولتی و خصوصی گزارش کرده‌ایم و دردمندانه باید اذغان کنیم که علی‌رغم پذیرفتن مخاطرات بسیار و کشیدن بار تامین انرژی پایدار کشور، پاسخی شایسته و گره‌گشا و راه حلی پایدار و فیصله‌بخش از سوی مقامات امر ارائه نشده است. پیشنهادهای موثری همچون اجرایی کردن مفاد ماده ۳۵ قانون بودجه سال ۹۰ و همچنین تفکیک صنایع کوچک و متوسط و تامین مالی آنان که مورد حمایت و استقبال وزیر محترم نیرو و مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته است، تاکنون که ماه‌های پایانی سال را می‌گذرانیم، در گیرودار بورکراسی موجود، به نتیجه‌ای منتج نشده است.

در این شرایط مساله نوسانات نرخ ارز نیز مزید بر علت شده است. عدم پیش‌بینی تعدیل‌های قراردادی و قراردادهای میان دولت و بخش خصوصی در صنعت برق و عدم وجود فهارس بهاء برای پیمانکاران این صنعت (که تاکنون تهیه و اعلام نشده است)، شرایط آنان را در مواجهه با محیط‌ ناپایدار و متغیر کسب و کار، بشدت آسیب‌پذیر کرده است. چنانچه مستحضرید تلاش بی‌وقفه مدیران دولتی و بخش خصوصی حوزه صنعت برق به منظور حفظ پایداری شبکه تامین انرژی الکتریکی، علی‌رغم مشکلات پیش گفته، تاکنون موثر بوده و از بروز خاموشی‌ها و پیامدهای آن به خوبی جلوگیری کرده است.

اما بناچار لازم می‌دانیم نظر ریاست محترم جمهوری را به «وضعیت هشدار» در صنعت برق جلب نموده و تبعات تداوم شرایط کنونی را پیشاپیش اعلام نماییم. به عنوان تامین کنندگان تجهیزات صنعت برق کشور و ارائه کنندگان خدمات فنی و مهندسی آن، صراحتا اعلام می‌کنیم در صورت تداوم وضعیت کنونی و عدم اصلاح قراردادهای فی‌مابین دولت، بخش خصوصی و عدم تامین مطالبات معوق چند ساله، امکان تداوم فعالیت و تامین کالا و خدمات از سوی بخش خصوصی در حوزه صنعت برق میسر نخواهد بود. بی‌شک ورشکستگی و تعطیلی بنگاه‌های صنعتی و پیمانکاری این صنعت، تبعات جبران‌ناپذیری بر تامین برق کشور، اشتغال، صادرات، تحقیق و توسعه و رونق اقتصادی کشور خواهد داشت.

از این رو از جنابعالی که رویکرد مدیریت عملیاتی و میدانی را سرلوحه شیوه‌های مدیریتی دولتی محترم می‌دانید، استدعا دارد با عنایت به اهمیت مساله، موضوع مشکلات صنعت برق کشور را حسب صلاحدید، در دستور کار و از اولویت‌های مسئولین امر قرار داده و نسبت به فوریت و یافتن راه حلی موثر و گره‌گشا، دستور مقتضی صادر و تا حصول نتیجه نظارت عالیه بر پیشرفت امور اعمال فرمایید.

 

    نظرات