تقدیر فرمانده یگان حفاظت از محیط بانان / ثبت روز ملی محیط بان در روز ولادت امام رضا (ع)

تقدیر فرمانده یگان حفاظت از محیط بانان / ثبت روز ملی محیط بان در روز ولادت امام رضا (ع)

فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست با قدرشناسی از مقام بالای محیط بانی، در همایش بزرگداشت محیط بانان، روز ولادت امام رضا (ع) را تبریک گفت و صدور دستورالعمل 13 گانه محیط بانی را اقدامی هویت بخش به محیط بانان خواند.

به گزارش«پارما» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سرهنگ جمشید محبت خانی با اشاره به آغاز کار خود از اولین روز پاییز سال 1396 در یگان حفاظت سازمان محیط زیست، گفت: روزهای ابتدایی کار بسیار سخت بود، از جایی که مامور شدم پایه اش نظم و انظباط بود اما در یگان حفاظت با جمعیت سه هزار و اندی محیط بان با مشکلات فراقانونی مواجه بودیم. همان روزها یک شکارچی و محیط بان به یکدیگر شلیک کرده بودند، برای شکارچی حدود 70 میلیون تومان دیه و برای محیط بان بیش از 30 میلیون توامن دیه مشخص کرده بودند. محیط بان مابقی دیه را از حقوق خود می پرداخت، حقوقی که در آن زمان 60 درصد حقوق یک کارشناس سازمان با شرایط مشابه سابقه کار و تحصیلات بود.

وی افزود: همچنین محیط بانان 18 روز در منطقه بودند و سپس 12 روز یا شش روز استراحت داشتند. از طرف دیگر در همان ماه های نخست یکی از محیط بانان شهید شد، برادر شهید به من گفت پنج تومان دارید به من قرض دهید مراسم تشییع را برگزار کنم؟. یک سال و اندی خانواده محیط بان بدون حقوق بودند تا شهادت محیط بان گرامی تایید شود.

فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به شغل شریف و راهبردی محیط بانان، با آن شرایط نمی شد پیش رفت بنابراین خدمت دکتر کلانتری رفتم. با توجه ویژه رییس سازمان حفاظت محیط زیست به یگان حفاظت، یعنی مجموعه محیط بانی، دستورالعمل 13گانه محیط بانان صادر شد. بر این اساس کار محیط بانان از 18 – 12 روز و 18 – 6 روز به 24-24 تبدیل شد و محیط بانان در ازای هر پنج شبانه روز کار، پنج روز استراحت می کنند. بر اساس این دستورالعمل، حداکثر مدت زمان کار و استراحت در هر مرحله پنج شبانه روز است؛ نمیخواهیم مدت زمان طولانی تری محیط بانان از خانواده دور باشند و در نقش پدری آنها و نیازهای خانواده خدشه وارد شود. همچنین حقوق محیط بانان امروز بیش از کارشناسان سازمان در شرایط مشابه است.

محبت خانی تصریح کرد: اعتبار از محل صرفه جویی سازمان در سال های 1397- 1398 و 1399، برای بیمه محیط بانان به کار گرفته شد. حتی در این مورد نیز در سازمان مقاومت هایی وجود داشت اما با دستور دکتر کلانتری، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، از این موانع گذشتیم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه تجهیزات نیز بالغ بر 72 میلیارد تومان در سه سال اخیر برای خرید البسه، گوشی، جلیقه ضدگلوله و ... هزینه شد. برای خرید 1200 دستگاه موتور پرقدرت که بهترین موتور تولید داخل است و برای محیط بانی بومی سازی شده است، قرارداد امضا شده و به هر یک از پاسگاه ها دو موتور تحویل داده می شود. همچنین 72 خودرو در این مدت خریداری شده است.

فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ما به شدت از تولید داخل حمایت می کنیم، به قانونی که یگان را ملزم به خریداری خودروهای داخلی کرده است اشاره کرد و ادامه داد: خودروهای داخلی واقعا جوابگوی نیاز محیط بانان نیست و ظرف مدت یک سال از رده خارج می شود. همچنین خودروی شکارچی فرق دارد و خودروی محیط بان به پای آن نمی رسد.

محبت خانی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه های آینده این است که تحول و انقلابی در بحث خودرو انجام شود، گفت: تمام نشست های مربوط به محیط بانان تا کنون با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده که بیانگر توجه ویژه دکتر کلانتری به حوزه محیط بانی است.

وی به نقل از دکتر عیسی کلانتری، گفت که محیط بانان معلمان فرهنگی سازمان هستند و گفت: محیط بانان در تمامی مدارس هفته ای یک ساعت به آموزش در زمینه محیط زیست می پرداختند و بعد از شیوع کرونا نیز آموزش ها از طریق فضای مجازی ادامه دارد.

فرمانده یگان سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با تاکید بر توجه به پیشگیری از وقع جرم، گفت: قوانین جرم مدار و کیفری داریم اما نگاه ما بیش از نگاه کیفری نگاه پیشگیرانه است چراکه اعتقاد به 80 میلیون محیط بان داریم و این امر از طریق همین 3500 محیط بان صورت می گیرد.

محبت خانی در ادامه با تاکید بر هویت بخشی به محیط بانان در سال های اخیر، گفت: بیمه همیاران محیط زیست نیزتصویب شد و لازم است از حمایت های صورت گرفته از محیط بانان تشکر کنم.


در این مراسم همچنین تاکید شد که اقدامات لازم صورت گرفته است و روز ولادت امام رضا (ع) به نام روز ملی محیط بان نامگذاری می شود.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات