اعزام هیات تجاری صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به عمان

اعزام هیات تجاری صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی به عمان

http://www.bananews.ir/رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، از اعزام هیات تجاری و بازرگانی ایران به عمان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: این سفر در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی به این کشور، صورت می گیرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، 'حمید صافدل' در دیدار با مشاور وزیر بازرگانی و صنایع عمان در محل این سازمان، با اعلام این خبر، گفت: ایران در سال های اخیر بیش از ۵۰۰ پروژه فنی مهندسی را در زمینه های مختلفی چون کارخانجات مواد غذایی، سد سازی، شبکه های آب و برق شهری، راهسازی، پل سازی و ... در کشورهای دیگر به انجام رسانده است.

وی با اشاره به ۱۶۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری ایران با جهان و ۲۳ میلیارد دلار ترانزیت کالا از طریق خاک کشورمان، افزود: پیشرفت ها و توانمندی های ایران در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی اعم از اکتشاف و استخراج، پزشکی و ... می تواند زمینه خوبی برای همکاری ایران و عمان باشد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، امضای موافقتنامه های دریایی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری، موافقتنامه بازرگانی، کشتیرانی تجاری و همکاری های مالی و بیمه ای بین دو کشور را به عنوان چارچوب های حقوقی مناسبی جهت توسعه سطح مبادلات تجاری بین دو کشور ارزیابی کرد.

صافدل با اشاره به برنامه ریزی های عمان در خصوص توسعه زیرساختهای تجاری در سالهای اخیر، گفت: توسعه همکاری های اقتصادی استان های جنوبی ایران با عمان علاوه بر افزایش رونق اقتصادی این استان ها زمینه خوبی برای همکاری اقتصادی دو کشور است.

وی افزود: ایران در سالهای اخیر همزمان با سرمایه گذاری در حوزه های مختلف صنعتی و معدنی در کشورهای آسیای و آمریکای لاتین، اقدام به افزایش سطح مبادلات تجاری با این کشورها کرده است که این روش می تواند الگویی مناسب برای توسعه همکاری های اقتصادی با عمان باشد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به موقعیت جغرافیایی ویژه ایران، افزود: با توجه به تفاهمنامه همکاری مشترک حمل و نقل بین پنج کشور ایران، عمان، ازبکستان، ترکمنستان و قطر و وجود مسایل و مشکلات تجاری بین دو کشور، افزایش همکاری های اقتصادی طرفین، توسعه و تامین همکاری های مالی و توسعه همکاری های استان های جنوبی ایران تشکیل کمیته ویژه تجاری بین دو کشور می تواند راهگشا باشد.

در ادامه این دیدار، 'علی سیف بن محمد الرزیقی'، مشاور ارشد وزیر بازرگانی و صنایع عمان هدف از سفر خود به ایران را رایزنی و آماده سازی زمینه های مناسب برای برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک تجاری بین ایران و عمان عنوان کرد و افزود: برگزاری ۱۴ کمیسیون مشترک بین ایران و عمان نشان دهنده استمرار روابط تجاری بین دو کشور است و موافقتنامه همکاری در زمینه حمل و نقل کالا توسط کشور عمان به تصویب رسیده و در انتظار تصویب این موافقت نامه از طرف مجلس شورای اسلامی در ایران هستیم.

وی افزود: بر اساس قوانین و مقررات کشور عمان سرمایه گذاری خارجی در این کشور فقط برای کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی امکان پذیر است که ایران به واسطه موقعیت خاص سیاسی و اقتصادی از این قاعده مستثنی است.

مشاور ارشد وزیر بازرگانی و صنایع عمان با اشاره به مشارکت فعال ایران و عمان در کنفرانس بین المللی مناطق آزاد لبنان، گفت: این کشور نیز اقدام به تاسیس مناطق آزاد تجاری مختلف در این کشور نموده است و این مناطق ویژه فرصت مناسب برای جلب سرمایه و فعالیت های مختلف اقتصادی خواهد بود.

 

 

    نظرات