آخرین جزئیات فروش بلیت‌‌های چارتری هواپیما طبق ابلاغ سازمان هواپیمایی

آخرین جزئیات فروش بلیت‌‌های چارتری هواپیما طبق ابلاغ سازمان هواپیمایی

http://www.bananews.ir/آخرین جزئیات فروش بلیت‌‌های چارتری هواپیما طبق ابلاغ سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ‌عباس مسیبی در گفت‌‌و‌گو با فارس به ابلاغ دستور العمل پروازهای چارتری به شرکت‌های هواپیمایی داخلی اشاره کرد و افزود: به منظور ساماندهی و نظارت بر چگونگی انجام پروازهای چارتر، تعیین حقوق و تکالیف شرکت‌های هواپیمایی، دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و گردشگری و نیز رعایت حقوق مردم، دستورالعمل پروازهای چارتری تدوین و برای اجرا به شرکت های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی ابلاغ شده که ملزم به رعایت مفاد دستورالعمل مذکور هستند.

وی افزود: دستورالعمل اجرایی پروازهای چارتری براساس بند ب ماده پنج قانون هواپیمایی کشوری مصوب سال ۱۳۲۸ و با در نظر گرفتن کنوانسیون بین المللی ورشو، شیکاگو و اسناد و مدارک حقوقی ایکائو ابلاغ شده است.

مسیبی اظهار داشت: دستورالعمل مذکور که در ۸ ماده و ۳ تبصره تنظیم شده، شامل تعاریف، شرایط واگذاری، وظایف و مسئولیت های چارتر کننده، وظایف و مسئولیت های چارتر دهنده، مقررات فروش بلیت چارتر، مقررات ابطال بلیت‌های چارتر فروخته شده در پروازهای داخلی و پیامدهای ناشی از تخطی از مفاد این دستورالعمل است.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: در پرواز چارتری تمام یا قسمتی از ظرفیت یک هواپیما به صورت دربستی در اختیار چارتر کننده قرار می‌گیرد و چارتر کننده، شخص حقیقی یا حقوقی است که با انعقاد قرار داد چارتر با چارتر دهنده، تحت عنوان پرواز چارتر عمل می‌کند و بر همین اساس چارتر دهنده، شرکت هواپیمایی و یا نمایندگی فروش شرکت هواپیمایی است که با انعقاد قرارداد چارتر، ظرفیت مشخصی از هواپیما را در یک دوره زمانی یا به صورت موردی واگذار می کند.

وی همچنین افزود: براساس ابلاغ دستور العمل پروازهای چارتری به شرکت‌های هواپیمایی داخلی چارتر دهنده و چارتر کننده مجاز به ابطال پروازهای برنامه‌ای و اختصاص تمام یا قسمتی از صندلی‌های پرواز با عنوان چارتر یا هر نام دیگری نیستند.

مسیبی به وظایف و مسئولیت‌های چارتر کننده اشاره کرد و گفت: چارتر کننده باید در پروازهای داخلی و خارجی بلیت در اختیار مسافران قرار دهد لذا شرکت هواپیمایی بدون دریافت بلیت صادر شده توسط چارتر دهنده اجازه صدور کارت سوار شدن به هواپیما را ندارد.

وی یادآور شد: همچنین چارتر دهنده و چارتر کننده در صورت ابطال پرواز رفت و برگشت ملزم به جابه‌جایی مسافران بوده و مجاز به ابطال پروازهای برنامه‌ای و اختصاص تمام یا قسمتی از صندلی‌های پرواز با عنوان چارتر یا هر نام دیگری نیست.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه اظهار داشت: چارتر کننده بدون اخذ مجوزهای لازم و عقد قرارداد با چارتردهنده حق ندارد مردم را در فرودگاه مستقر کند همچنین مجاز به سلب مسولیت خود در قبال چارتر دهنده و مسافران نیست.

وی مسئولیت‌های صدور بلیت برای سفرهای خارجی و کنترل ویزا، جبران خسارات مسافران در پروازهای لغو شده، تأخیری و یا over ، همچنین ارائه خدمات فرودگاهی بار همراه مسافر را از جمله وظایف و مسولیت‌های چارتر دهنده برشمرد، اما در صورتی که قصور چارتر کننده بر طبق بخشنامه مطابقت مدارک مسافر یا بلیت صادر اثبات شود ملزم به جبران خسارت خواهد بود.

مسیبی افزود: از آنجا که پروازهای چارتری با هدف توسعه صنعت گردشگری به منظور سفرهای گروهی، خارج از برنامه منظم و به مقاصدی که پروازهای برنامه ای جوابگوی نیاز سفرهای گروهی نیست انجام می‌شود لذا بلیت‌های چارتری که به موجب بخشی از قرار داد خدمات گردشگری به مسافر آن عرضه می‌شود، از مقررات قرارداد مربوطه که به تایید سازمان میراث فرهنگی رسیده است تبعیت می‌کند و چنانچه بلیت پروازهای چارتری خارج از قرارداد گردشگری صادر و فروخته شود هزینه ابطال آن همچون بلیت‌های پروازهای برنامه‌ای از مقررات محاسبه هزینه ابطال و تغییر رزرواسیون بلیت تبعیت می‌کند.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این مطلب که قیمت فروش بلیت چارتر برای خردسالان بین ۲ تا ۱۲سال ۱۰۰درصد و برای نوزادان تا ۲سال تمام ۱۰درصد قیمت بلیت بزرگسال است، گفت: در صورت تخلف از مقررات این دستورالعمل سازمان برابر مقررات با چارتردهنده و چارترکننده برخورد خواهد کرد.

 

    نظرات