۵۸ روستای لرستان با تانکر آبرسانی می شوند

۵۸ روستای لرستان با تانکر آبرسانی می شوند

http://www.bananews.ir/در حالی میزان بارشها در لرستان نسبت به میانگین بلندمدت همچنان روند کاهشی را نشان می دهد که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان نسبت به کمبود آب در روستاهای استان با استمرار این روند هشدار داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) با توجه به اینکه آب آشامیدنی تعداد زیادی از روستاهای لرستان از چشمه ها تامین می شود با شدت گرفتن خشکسالی ۵۸ روستای لرستان با کمبود جدی آب شرب دست و پنجه نرم می کنند.

در حالیکه استان لرستان پس از استانهای شمالی کشور یکی از پرباران ترین استانهای کشور است ولی هنوز مردم این استان نتوانسته اند از این موهبت خدادادی که خداوند به آنها ارزانی داشته بهره مند شوند.

این در حالی است که علاوه بر بحث کشاورزی و صنعت بخش اعظمی از روستاهای استان لرستان فاقد نعمت آب آشامیدنی سالم هستند.

از سوی دیگر از کل زمین های کشاورزی زیر کشت در استان لرستان تنها ۲۵ درصد آبی است که این امر هر ساله با وقوع خشکسالی موجب خسارات جبران ناپذیری به کشاورزی این استان به عنوان پایه اقتصاد مردم لرستان می شود.

هر چند که تاثیر خشکسالی را در کاهش سطح آبهای زیرزمینی استان نمی توان نادیده گرفت ولی به طور متوسط هر سال ۱۲٫۵ میلیارد مترمکعب آب از استان لرستان خارج می شود تا در پشت سدهای استان همجوار جمع شود که در صورت مدیریت این میزان آب و تامین اعتبار برای احداث شبکه های آبرسانی به روستاها می توان تا حدودی مشکلات کمبود آب شرب در روستاهای لرستان را رفع کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان لرستان با اشاره به روند خشکسالی و کاهش بارندگیهای بلندمدت در این استان اظهار داشت: میزان بارندگی در سال آبی جاری ۱۳۴ میلی متر بوده است.

علیرضا کاکاوند بیان داشت: این در حالیست که این میزان بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت ۳۴ درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: این کاهش بارندگی بلندمدت و خشکسالی موجب کاهش سطح آبهای زیرزمینی و منابع تامین آب در روستاههای لرستان مانند چشمه ها، چاهها و قناتها شده است.

کاکاوند با تاکید بر اینکه ما در حال حاضر منابع آبی ذخیره ای مانند سدها در استان نداریم، ادامه داد: این امر موجب شده که در سال گذشته ۴۷۰ روستای لرستان با مشکل کمبود منابع آب مواجه شوند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان افزود: اگر روند خشکسالی و کاهش بارندگی در استان با این روند به پیش رود به طور حتم در سالجاری و آینده نیز مشکلات کمبود منابع آب در روستاههای لرستان را جدی تر از سال گذشته خواهیم داشت.

کاکاوند تنها راه حل کوتاه مدت رفع مشکل منابع آبی در روستاههای لرستان را حفر چاه و بهسازی چشمه ها و قناتها دانست و بیان داشت: اگر خشکسالی و کاهش بارندگی در استان نباشد ما به هیچ عنوان روستای فاقد آب را نخواهیم داشت.

وی بیان داشت: با این تفاسیر در حال حاضر ۵۸ روستای لرستان با تانکر آبرسانی می شوند.

 

 

    نظرات