ایران؛ ششمین تولیدکننده بزرگ سیمان جهان در ۲۰۱۱

ایران؛ ششمین تولیدکننده بزرگ سیمان جهان در ۲۰۱۱

http://www.bananews.ir/سازمان زمین‌شناسی آمریکا تولید سیمان ایران را در سال ۲۰۱۱ میلادی ۵۲ میلیون تن برآورد کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سازمان زمین‌شناسی آمریکا با انتشار تازه‌ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تولید سیمان در بزرگترین تولیدکنندگان این کالای استراتژیک در جهان پرداخت.

براساس این گزارش تولید سیمان ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۵۲ میلیون تن رسید، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۰ حدود ۵۰ میلیون تن برآورد شده بود. همچنین سهم ایران از کل تولید جهانی سیمان در سال ۲۰۱۱ میلادی به حدود ۱٫۵ درصد رسید.

از سوی دیگر ظرفیت تولید کلینکر ایران در سال گذشته میلادی حدود ۵۹ میلیون تن محاسبه شده که نسبت به سال ۲۰۱۰ افزایش دو میلیون تنی را نشان می‌دهد.

براساس اطلاعات سازمان زمین‌شناسی آمریکا، چین در سال ۲۰۱۱ میلادی با تولید دو میلیارد تن بزرگترین تولیدکننده سیمان در جهان لقب گرفت. بعد از این کشور هند با تولید ۲۱۰ میلیون تن در رده دوم قرار گرفت. آمریکا نیز به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ سیمان در جهان در سال گذشته میلادی معرفی شد. تولید سیمان این کشور از ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۰ به ۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال ۲۰۱۱ افزایش یافت.

ایران از نظر تولید سیمان در منطقه خاورمیانه بعد از ترکیه در رده دوم قرار گرفته است. تولید سیمان ترکیه در سال قبل به ۶۴ میلیون تن رسید. همچنین در رده‌بندی جهانی نیز ایران از نظر تولید سیمان به طور مشترک با روسیه در رده ششم قرار گرفت. ایران در رده‌بندی سال ۲۰۱۰ به طور مشترک با ویتنام هشتم شده بود. به این ترتیب ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی از نظر تولید سیمان در رده‌بندی جهان دو رتبه صعود کرد.

براساس اعلام سازمان زمین‌شناسی آمریکا تولید جهانی سیمان در سال قبل به سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن رسید. این رقم در سال ۲۰۱۰ معادل سه میلیارد و ۳۱۰ میلیون تن برآورد شده بود. همچنین ظرفیت تولید کلینکر جهان در سال قبل سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن اعلام شد. رقمی که در سال ۲۰۱۰ به سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن رسیده بود.

در زیر فهرست بزرگترین تولیدکنندگان سیمان جهان در سال ۲۰۱۱ میلادی آمده است:

۱ - چین، دو میلیارد تن (افزایش)

۲ - هند، ۲۱۰ میلیون تن (ثابت)

۳ - آمریکا، ۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن (افزایش)

۴ - ترکیه، ۶۴ میلیون تن (افزایش)

۵ - برزیل، ۶۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن (افزایش)

۶- ایران، ۵۲ میلیون تن (افزایش)

۷- روسیه، ۵۲ میلیون تن (افزایش)

۸- ویتنام، ۵۰ میلیون تن (ثابت)

۹- ژاپن، ۴۷ میلیون تن (کاهش)

۱۰- کره‌جنوبی، ۴۶ میلیون تن (کاهش)

۱۱- مصر، ۴۵ میلیون تن (کاهش)

۱۲- عربستان سعودی، ۴۴ میلیون تن (افزایش)

۱۳- تایلند،‌۳۶ میلیون تن (کاهش)

۱۴- مکزیک، ۳۵ میلیون تن (افزایش)

۱۵- ایتالیا، ۳۵ میلیون تن (کاهش)

۱۶- آلمان، ۳۳ میلیون تن (افزایش)

۱۷- پاکستان، ۳۰ میلیون تن(ثابت)

۱۸- اندونزی، ۲۲ میلیون تن (ثابت)

۱۹- اسپانیا، ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن (کاهش)

سایر کشورها، ۴۸۰ میلیون تن (ثابت)

 

 

    نظرات