شهرهای ارزان و گران ایران

شهرهای ارزان و گران ایران

http://www.bananews.ir/مرکز آمار ایران در گزارشی تازه، ۳۲ شهر مهم کشور را با معیار «قیمت‌مسکن» رد‌ه‌بندی کرده و ضمن تشریح آخرین وضعیت بازار مسکن سراسر کشور، میانگین ارزش آپارتمان‌ در هر شهر و استان‌ را اعلام کرده است؛ در این گزارش، تهران گران‌ترین شهر و یاسوج ارزان‌ترین شهر ایران معرفی شده‌اند.به طوری که هر مترمربع آپارتمان طی نیمه‌دوم ۸۹ در تهران معادل یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و در یاسوج حدود ۲۱۱ هزار تومان خرید‌وفروش شده است. طبق بررسی‌های مرکز آمار، متوسط قیمت مسکن در کل‌کشور نیز مترمربعی ۸۷۰ هزار تومان برآورد می‌شود که به این ترتیب متقاضیان مسکن در همه جای کشور، کمتر از نصف آنچه در تهران برای صاحب‌خانه شدن پرداخت می‌شود را هزینه می‌کنند. در رتبه گران‌ترین‌ها، بعد از شهر تهران به ترتیب اصفهان، کرج، اراک و تبریز قرار دارند که متوسط قیمت املاک مسکونی در آنها بین ۷۰۰ هزار تا حداکثر ۸۹۶ هزار تومان در نوسان است. براساس محاسبات مرکز آمار، چنانچه رتبه‌بندی شهرها براساس اجاره‌بهای مسکن انجام گیرد، فاصله هزینه‌های زندگی در مناطق مختلف کشور بیشتر می‌شود. تهران گران‌ترین شهر برای اجاره‌نشین‌ها معرفی شده، به طوری که متوسط اجاره‌بها در آن متری ۱۰ هزار تومان –یک میلیون تومان اجاره واحد ۱۰۰ متری- و در سایر شهرها حدود ۳ هزار تومان است.

پیشتازی پایتخت از بابت قیمت مسکن در مقایسه با کل‌کشور، براساس گزارش تازه مرکز آمار به بالاترین سطح سال‌های گذشته رسیده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مرکز آمار ایران که پیش‌تر، میانگین قیمت املاک مسکونی تهران طی سال۸۹ را مترمربعی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود، روز گذشته لیست قیمت مسکن در ۳۲ شهر مهم کشور را منتشر کرد که نشان می‌دهد میانگین ارزش معاملاتی واحدهای مسکونی در کل‌کشور با ۲ درصد افزایش نسبت به سال قبل به سطح ۸۷۰ هزار تومان رسیده است.

به این ترتیب خانوارها برای صاحب‌خانه شدن در همه جای کشور کافی است نصف آنچه در تهران پرداخت می‌شود را هزینه کنند.گزارش «دنیای‌اقتصاد» از جزئیات «رده‌بندی شهرهای کشور به لحاظ قیمت مسکن» حاکی است: کلان‌شهر تهران با فاصله ۲/۲ برابری نسبت به دومین شهر گران ایران، مقام اول گران‌ترین شهر کشور را در اختیار دارد.

هم‌اکنون پنج‌ کلان‌شهر کشور، به عنوان پنج شهر دربرگیرنده گران‌ترین آپارتمان‌های مسکونی شناخته شده‌اند به طوری که بعد از تهران و اصفهان، به ترتیب کرج و اراک و تبریز در این لیست قرار دارند.متوسط قیمت مسکن در اصفهان معادل متری ۸۹۶ هزار تومان، در کرج ۷۶۳ هزار تومان، در اراک ۷۶۰ هزار تومان و در تبریز ۷۰۶ هزار تومان اعلام شده است.

گران‌ترین معامله ملکی در تهران

مرکز آمار همچنین یاسوج را به عنوان ارزان‌ترین شهر کشور در سال۸۹ معرفی کرده و متوسط قیمت واحدهای مسکونی در این شهر را مترمربعی ۲۱۱ هزار تومان برآورد کرده است.

این گزارش که آمارگیری‌ها در آن مربوط به نیمه‌دوم سال۸۹ است، حکایت می‌کند: در سال گذشته، قیمت مسکن در شهرهای مختلف با نوسان زیادی روبه‌رو بوده است، به این صورت که در تهران قیمت‌ها تا ۱۲درصد افزایش یافته اما در شهرهایی همچون اهواز، ساری میانگین قیمت ملک بیش‌از ۱۰ درصد افت کرده است.در تهران گران‌ترین معامله مسکونی انجام شده در سال۸۹ مترمربعی ۸میلیون تومان گزارش شده‌است.

اجاره‌بها در تهران

مرکز آمار ایران شهرهای کشور را براساس «رفاه اجاره‌نشین‌ها» نیز رده‌بندی کرده است که در این لیست، تهران دوباره مقام اول گران‌ترین آپارتمان‌های اجاره‌ای را به خود اختصاص داده است.

این مرکز متوسط اجاره‌بهای مسکن در پایتخت را متری ۱۰ هزار تومان اعلام کرده که برای یک واحد ۱۰۰متری یک میلیون تومان است. این در حالی است که این نرخ برای کل‌کشور متری ۳ هزار تومان -۳۰۰ هزار تومان برای یک واحد ۱۰۰متری- محاسبه شده است.

مقایسه ارقام فوق نشان می‌دهد اجاره‌نشین‌های پایتخت حداقل ۳ برابر بیشتر از اجاره‌نشین‌های سایر شهرها، ماهانه فقط بابت تامین مسکن پرداخت می‌کنند.

تهران، کرج، بندرعباس، قزوین و اهواز به ترتیب گران‌ترین شهرهای کشور در بازار اجاره مسکن طی سال۸۹ (نیمه‌دوم) معرفی شده‌اند.

اجاره‌بهای ماهانه در کرج حدود ۴۰۰ هزار تومان، در بندرعباس ۳۶۶ هزار تومان، در قزوین ۳۶۳ هزار تومان و در اهواز ۳۱۵ هزار تومان محاسبه می‌شود.

دنیای اقتصاد

    نظرات