آغاز آبگیری و بهره برداری از 2 سد در استان بوشهر با دستور رییس جمهور

آغاز آبگیری و بهره برداری از 2 سد در استان بوشهر با دستور رییس جمهور

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، دکتر حسن روحانی در این مراسم اظهار کرد: بسیار خرسندم که امروز دو سد خاییز و ارغون در استان بوشهر به بهره برداری می‌رسد، همچنین نوید اتمام دو سد دیگر تا پایان سال و سه سد مخزنی بزرگ در دست احداث که در دولت سیزدهم به بهره برداری خواهد رسید، موجب خوشحالی مردم استان بوشهر است.
وی افزود: امروز نیز دو سد جهت تامین آب آشامیدنی مردم دشتستان و کشاورزی مردم تنگستان به بهره برداری خواهد رسید.
رییس جمهور در پایان ضمن گرامیداشت یاد شهید رییسعلی دلواری، دستور آغاز آبگیری سد خاییز و بهره برداری از سد ارغون را صادر کرد.
"علی محمدی" مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در این آئین اظهار کرد: امروز 2 پروژه سدسازی با سرمایه‌گذاری 230 میلیارد تومان با دستور رئیس جمهور وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.
وی بیان کرد: قدمت شبکه آبیاری سنتی اهَرم که اکثر وسعت آن در اختیار نخیلات است، به بیش از ۱۴۰ سال می‌رسد که بدون هیچ آب تنظیمی و فقط در زمان سیلابی آبگیری و در سایر ایام سال بدون آب باقی می‌مانده است.
محمدی خاطرنشان کرد: برای کشاورزان این شهرستان، داشتن آبی پایدار برای سیراب کردن ۲۰۰ هزار اصله نخل در فصول گرم سال یک آرزوی دیرینه و دست نیافتنی بوده که به لطف پروردگار در سوم خرداد ماه ۱۳۹۷، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر عزیز، با حضور دکتر اردکانیان، عملیات اجرایی آن آغاز و بارقه امید در دل کشاورزان دریادل تنگستانی روشن شد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر افزود: هر ساله سیلاب جاری از این رودخانه خسارات متعددی به پایین دست می‌رساند که گاهی منجر به قطع تنها راه ارتباطی با مرکز استان می‌شد.
وی با اشاره به مشخصات فنی این سد گفت: سد خاییز از نوع خاکی با هسته رسی با حجم خاکریزی بیش از یک میلیون مترمکعب، ارتفاع ۳۶ متر، حجم مخزن ۱۶ میلیون مترمکعب، طول تاج ۶۱۰ متر و عرض تاج ۱۰ متر است که با سرمایه گذاری ۱۷۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان بوشهر، آماده آبگیری است.
محمدی یادآور شد: این پروژه در طول کمتر از 3 سال تکمیل شده که با توجه به پیچیدگی‌های فنی، محدودیت‌های کرونایی و آب و هوای خاص استان بوشهر که گاهی دما تا بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسید، در نوع خود طرحی کم نظیر محسوب می‌شود.
وی در خصوص دیگر پروژه قابل بهره برداری گفت: سد ارغون کلمه در شهرستان دشتستان با هدف تامین آب شرب شهر کلمه و روستاهای همجوار آن ساخته شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: تنها منبع تامین آب شرب این منطقه آب‌های زیرزمینی است که از لحاظ کمی و کیفی مشکلاتی دارد و با احداث این سد بر رودخانه فصلی ارغون، آب شرب با کیفیتی در اختیار منطقه قرار خواهد گرفت.
محمدی تصریح کرد: عملیات اجرایی سد ارغون در سال ۱۳۹۸ با حضور استاندار محترم آغاز شد و در مدت زمان کمتر از ۲ سال به مرحله افتتاح رسید.
وی اضافه کرد: این سد از نوع بتنی با ارتفاع ۲۴ متر، طول تاج ۲۵۰ متر، عرض تاج  ۶ متر و حجم مخزن ۲ میلیون مترمکعب است که با سرمایه گذاری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی آماده افتتاح است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر تاکید کرد: در چند سال اخیر و به‌رغم همه مشکلات و محدودیت‌های مالی و کرونایی، ۲ سد در استان بوشهر به بهره برداری رسیده و هم اکنون نیز دو سد دیگر آماده تقدیم به مردم شریف استان بوشهر است.
محمدی افزود: همچنین دو سد دیگر در شهرستان‌های جنوبی استان تا پایان سال به مرحله آبگیری و افتتاح می‌رسد و سه سد مخزنی بزرگ دیگر با میانگین پیشرفت ۳۰ درصد در حال ساخت هستند.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات