گردشگری جزایر هرمزگان در حال غرق شدن

گردشگری جزایر هرمزگان در حال غرق شدن

http://www.bananews.ir/پس از غرق شدن یک فروند اتوبوس دریایی در مسیر جزیره‌ی هرمز ـ بندرعباس و ممنوع شدن تردد شناورها، گردشگری جزایر خلیج فارس ملتهب شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اول بهمن‌ماه یک فروند شناور مسافربری با ۲۲ سرنشین در شرایط نامطلوب جوی و تعطیلی اسکله، از جزیره‌ی هرمز به سمت بندرعباس حرکت می‌کرد که با حادثه مواجه شد و به‌دنبال آن، ۱۷ سرنشین این اتوبوس دریایی جان باختند. درپی این اتفاق، استاندار هرمزگان دستور ممنوعیت تردد شناورهای غیرمجاز را صادر کرد و فعالیت ۲۶۰ فروند شناور سبک از مجموع قایق و اتوبوس‌های دریایی که تحت پوشش بنادر و دریانوردی بودند، متوقف شدند.

مجید امینی ـ مدیرکل بندر شهید باهنر ـ پس از این حادثه گفت: اتوبوس‌های دریایی از نظر ساختار فیزیکی، شناور ایمنی برای جابه‌جایی مسافران در میسرهای یادشده نیستند. از حدود دو سال پیش، طرح از رده خارج‌سازی آن‌ها آغاز شده بود که با این حادثه و دستور صریح استاندار، این امر تسریع یافت.

به گفته‌ی او، اداره‌ی بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برای انتقال سریع‌تر مسافران دریایی، به جذب شناورهای تندرو و لنج اقدام کرده است تا به ناوگان دریایی افزوده شوند.

اما در حالی که مسؤولان تلاش می‌کنند تا اوضاع ناوگان مسافربری دریایی را در آب‌های جنوبی کشور بهبود بخشند و طرحی را که از دو سال پیش باید اجرایی می‌شد، سرعت دهند، مسافران زیادی هستند که برنامه‌ی سفرشان تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته است. از سوی دیگر، مردم جزایری مانند «هنگام» و «هرمز» که شغل بیشتر آن‌ها صیادی و خدمات‌دهی به گردشگران است، از این موضوع متضرر شده‌اند.

هرچند تردد مسافران با اتوبوس‌های دریایی از بندرعباس به جزیره‌ی قشم متوقف نشده است، اما به‌خاطر تعطیلی اسکله‌ها و محدودیت شناورها، رفت‌وآمد به جزایری مانند «هرمز» و «هنگام» برای مسافران و دانشجویان سخت شده است.

به گفته‌ی یکی از اهالی جزیره‌ی هنگام، از زمان غرق شدن آن شناور دریایی، هر روز صبح یک اتوبوس دریایی در مسیر قشم ـ هنگام رفت‌وآمد می‌کند که فقط کفاف ساکنان جزیره را می‌دهد و دیگر به مسافران نمی‌رسد. این در حالی است که مردم «هنگام» یا صیاد هستند یا به مسافران خدمات می‌دهند، حتا در کار قاچاق سوخت و کالا هم نیستند که با متوقف شدن سفرهای دریایی از این راه‌ها زندگی خود را بگذرانند.

او ادامه داد: چند روز پس از غرق شدن آن اتوبوس دریایی، حتا رفت‌وآمد قایق‌های صیادی هم ممنوع شده بود و صیادها نمی‌توانستند به دریا بروند. با ممنوعیت تردد شناورها، مسافران هم دیگر نمی‌توانند به این جزیره سفر کنند و اهالی «هنگام» تقریبا کم کار شده‌اند. در حالی که الان فصل تماشای دلفین‌ها و تخم‌گذاری لاک‌پشت‌هاست و بیشتر مسافران به این خاطر به جزیره‌ی «هنگام» می‌آمدند.

به گفته‌ی برخی ساکنان جزیره‌ی «هنگام» سال‌هاست تردد مسافرن با این شناورهای سبک دریایی انجام می‌شود؛ اما بعد از غرق شدن آن اتوبوس دریایی، قرار بود کارشناسانی برای ارزیابی وضعیت ایمنی شناورها بیایند که البته آمدند و بازرسی‌هایی را نیز انجام دادند؛ ولی هنوز نتیجه را اعلام نکرده‌اند. فقط رفت‌وآمد مسافران، سخت‌تر و تعداد قایق‌ها کم‌تر شده است.

از نظر برخی ساکنان جزیره‌ی «هنگام» پس از سانحه‌ای که برای اتوبوس دریایی و مسافرانش رخ داد، به جای ایمن شدن ناوگان مسافربری دریایی، سفرهای دریایی محدود شده‌اند و در واقع، صورت مسأله پاک شده است تا شاید از این راه، جان مسافران حفظ شود. این در شرایطی است که معیشت ساکنان این جزیره در این روزها که فصل گردشگری منطقه به‌شمار می‌آید، تحت تأثیر قرار گرفته و تا نوروز هم زمان زیادی باقی نمانده است.

براساس آمارهای سازمان بنادر و دریانوردی، در ۹ ماه گذشته، هشت‌میلیون مسافر از طریق بنادر به جزایر استان هرمزگان سفر کرده‌اند که این رقم ۹۸ درصد مسافران دریایی کل کشور را تشکیل می‌دهد. در نوروز ۹۰ نیز حدود پنج‌میلیون و ۲۶۵هزار نفر از راه دریا به جزایر جنوبی کشور سفر کردند.

 

    نظرات