بسیاری از ساختمان‌های شهری مهندسی‌ساز شده‌اند

بسیاری از ساختمان‌های شهری مهندسی‌ساز شده‌اند

http://www.bananews.ir/معاون شهر‌سازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های شهری مهندسی‌ساز هستند و اهرم‌های قانونی، نظارتی و کنترلی بر روی ساخت و ساز‌های شهری به صورت کامل اجرا می‌شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مسعود نریمانی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه سازمان شهرداری به صورت کلی اساس و شالوده مدیریت شهری است، اظهار داشت: عمده وظایف اصلی در شهر به عهده شهرداری است اما در کنار شهرداری سایر دستگاه‌های اجرایی نیز خدمات شهری را به مردم ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه نقش شهرداری‌ها در کلان‌شهر‌ها برجسته‌تر و پررنگ‌تر است، اضافه کرد: تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، قم، کرج و اهواز از کلان‌شهر‌های موجود در سطح کشور هستند.

معاون شهر‌سازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه شهر‌های با جمعیت بالای یک میلیون نفر به عنوان کلان‌شهر محسوب می‌شوند، تصریح کرد: طرح‌های توسعه شهری یکی از شاخصه‌های فعالیت‌های معاونت شهر‌سازی و معماری است و طرح‌های جامع و تفضیلی از مهم‌ترین این طرح‌ها به شمار می‌روند.

وی به اهمیت اجرای این طرح‌ها در سطح شهر‌ها اشاره کرد و افزود: طرح‌های جامع و تفضیلی به عنوان سند مرجع و قانونی توسعه شهر‌ها هستند و از این نظر اهمیت بسیاری دارند.

نریمانی با اشاره به اینکه صدور پروانه ساختمان نیز یکی از خروجی‌های معاونت معماری و شهر‌سازی به شمار می‌رود، تاکید کرد: مدیریت و کنترل ساخت و ساز‌های شهری نیز به عهده شهرداری‌ها قرار دارد و شهرداری اصفهان از توان مدیریتی و فنی قدرتمندی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه فرایند ساخت و ساز‌های شهری و توسعه و معماری شهر پایه و اساس هر شهری محسوب می‌شود، ادامه داد: هشت معاونت مختلف شهر‌سازی و معماری، اداری و مالی، عمران شهری، حمل و نقل ترافیک، خدمات شهری، برنامه‌ریزی و پژوهش، هماهنگی امور مناطق و سازمان‌ها و معاونت فرهنگی و اجتماعی در شهرداری اصفهان فعالیت می‌کنند.

معاون شهر‌سازی و معماری شهرداری اصفهان بیان داشت: فرایند ساخت و ساز، صدور پروانه ساختمان، معماری و کیفیت ساخت و ساز‌ها و اجرای مقررات ملی ساختمان‌ها به عهده معاونت معماری و شهر‌سازی شهرداری قرار دارد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته این مقررات به صورت ویژه در سطح شهر‌ها رعایت می‌شود و کیفیت ساخت و ساز‌ها به میزان بسیاری افزایش یافته است، گفت: در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌های شهری مهندسی‌ساز هستند و این موضوع در کلان‌شهر‌ها به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود.

نریمانی با اشاره به اینکه اهرم‌های قانونی، نظارتی و کنترلی بر روی ساخت و ساز‌های شهری به صورت کامل اجرا می‌شود، اظهار داشت: کیفیت ساخت و ساز‌ها به میزان بسیاری بهتر از گذشته شده است و اصول و الزامات فنی در ساختمان‌های شهری رعایت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر باید به کیفی‌سازی مقررات شهر‌ها باید به صورت ویژه توجه شود، اضافه کرد: در حال حاضر جامعه از مرز کمیت مورد نظر در زمینه پیشرفت شهر‌ها عبور کرده‌اند و ارتقا و توسعه کیفیت نمای ساختمان‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معاون شهر‌سازی و معماری شهرداری اصفهان تصریح کرد: سیما و منظر شهری شهر‌های کشور از کیفیت مناسبی برخوردار نیست اما در حال حاضر این موضوع نیز در میان مردم در حال نهادینه شدن است و ارتقای سیما و منظر شهری دغدغه بسیاری از شهروندان شده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته افزایش کیفیت نماس ساختمان‌ها از اهمیت چندانی برخوردار نبوده است، افزود: اما با وجود توجه بیشتر مردم به افزایش کیفیت سیما و منظر شهری در حال حاضر شهر‌های کشور از سیما و منظر شهری مطلوب برخوردار نیستند.

نریمانی با اشاره به اینکه معماری محصول اقلیم و فرهنگ هر شهری است، تاکید کرد: نمای ساختمان‌های شهر‌ها باید با فرهنگ، تمدن، اقلیم و محیط آن شهر‌ها متناسب باشد.

 

    نظرات