ایجاد ایستگاه های تحویل دوچرخه به شهروندان؛گامی موثر در ترویج حمل و نقل سالم

ایجاد ایستگاه های تحویل دوچرخه به شهروندان؛گامی موثر در ترویج حمل و نقل سالم

تا پیش از پیدایش وسایل نقلیه موتوری، دوچرخه از مهمترین وسایل حمل و نقل در مشهد به حساب می آمد، اما ازدیاد تعداد وسایل نقلیه افزایش بهای دوچرخه منجر به کاهش تمایل به دوچرخه‌سواری در مشهد شد.

به گزارش خبرگزاری آریا، طولانی شدن مسافت سفرهای درون شهری از طرفی و از طرف دیگر عدم دسترسی به دوچرخه در سفرهای کوتاه سطح شهر مشهد منجر به بی‌توجهی شهروندان به دوچرخه به عنوان یکی از وسایل مهم نقلیه در بهبود وضعیت ترافیکی این شهر شده است.

در گفتگو با تعدادی از شهروندان مشهدی نظر آنان را در رابطه با استفاده از دوچرخه در سفرهای درون شهری جویا شدیم.

یکی از شهروندان در پاسخ به این سوال که آیا از دوچرخه استفاده می کنید، گفت: متاسفانه خیر.

آقای شده ادامه داد: با وجود علاقه زیاد به استفاده از دوچرخه، متاسفانه به علت مشکلات اجتماعی و فرهنگی موجود در سطح شهر که برای دوچرخه سواران وجود دارد، نمی توانم از این وسیله استفاده کنم.

رجبی دیگر شهروند مشهدی در این رابطه اظهار داشت: استفاده از دوچرخه برای سفرهای درون شهری، ایده بسیار جالبی است، مشروط به اینکه امکان دسترسی به دوچرخه برای مسافت های جزیی وجود داشته باشد، در غیر این صورت حمل دوچرخه برای طول کامل مسیر سفر در شهری مانند مشهد غیر ممکن به نظر می رسد.

طایفه که سال هاست از دوچرخه برای عبور و مرور در سطح شهر استفاده می کند، گفت: دوچرخه در سفرهای کوتاه درون شهری وسیله ای بسیار مناسب است، اما همه مکان ها را به دلیل بعد مسافت و طول زمان نمی توان با دوچرخه طی کرد و این باعث می شود همه دوچرخه را وسیله ای برای زمان تفریح یا روزهای تعطیل بدانند.

فراهم سازی تسهیلات لازم برای گسترش سفرهای پیاده و دوچرخه از راهکارهای مورد توجه برای غلبه بر ترافیک سنگین و عوارض منفی ناشی از آن است.

در این راستا مجریان قانون تبصره ۱۳ تامین زیرساخت لازم برای راه اندازی سامانه دوچرخه سواری و ترویج استفاده از آن را مطرح نموده اند.

استفاده از دوچرخه برای سفرهای شهری علاوه بر کاهش حجم ترافیک، اثرات سودمند دیگری نیز نظیر کاهش آلاینده‌های موجود در هوا، کاهش مصرف سوخت و ایجاد جامعه ای با نشاط و سالم را به دنبال دارد، همچنین امروزه در طرح های جامع حمل و نقل شهری در تعدادی از کشورهای پیشرفته جایگاه دوچرخه در سامانه حمل و نقل شهری برای ۲۰ سال آینده مورد توجه قرار گرفته و بر تقویت آن تاکید شده است.

اجرای طرح های دوچرخه سواری و تلاش در جهت موفقیت آن ها، نیازمند توجه اساسی به نکاتی مانند طراحی و احداث شبکه های ایمن، پیوسته، راحت و در دسترس برای دوچرخه سواری و همچنین فراهم سازی زمینه های فرهنگی- اجتماعی به منظور ترغیب مردم به استفاده از دوچرخه است.

مسوول حوزه برنامه ریزی و مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد در این خصوص اظهار داشت: سال ۸۵ مقطع آغاز مطالعات جدید طرح ترویج دوچرخه سواری در کلان‌شهر مشهد بوده و درباره سرفصل‌هایی همچون «سامانه یکپارچه دوچرخه سواری مشهد» و «پارک ویژه دوچرخه» و «مشخص نمودن مسیرهای ویژه برای دوچرخه‌سواران» تحقیق شده است.

میثم ضیایی با بیان این که مطالعات طراحی سامانه یکپارچه دوچرخه طی سال‌های گذشته در مشهد انجام شده، اما اشکال کار کمبود اعتقاد به استفاده از این وسیله نقلیه است، افزود: کارایی بیشتر و بهتر از این طرح در گرو برنامه‌ریزی دقیق، احداث زیرساخت ها و تشویق افراد به استفاده از آن می باشد.

وی افزود: همکاری و تعاون نهادهای غیردولتی، رسانه‌ها و همچنین انجام کارهای تبلیغاتی مانند برگزاری همایش ها و مسابقات دوچرخه سواری به منظور ترغیب و تشویق شهروندان، ارایه مزایا به کارکنانی که از دوچرخه برای رفت و آمد به اداره استفاده می نمایند و ایجاد تسهیلات لازم جهت ارایه خدمات رایگان و یا کم هزینه به دوچرخه سواران از جمله اقدامات مهم برای تشویق شهروندان می باشد.

مسوول حوزه برنامه ریزی و مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد، در ادامه بیان داشت: مسیرهای دارای ظرفیت بالا به منظور احداث مسیر دوچرخه در شهر مشهد شناسایی شده و این طراحی به گونه ای است که تقریباً از هر ناحیه در شهر مشهد یک مسیر دوچرخه می تواند عبور کند.

این مسوول سازمان ترافیک مشهد ادامه داد: پس از تلفیق بررسی های صورت گرفته، شبکه جامع دوچرخه سواری با مسافتی بالغ بر ۱۲۰ کیلومتر به عنوان شبکه نهایی یکپارچه دوچرخه سواری شهر تعیین شد.

ضیایی در خصوص بودجه اجرای این طرح بیان داشت: اجرای این طرح مستلزم حدود ۵۰ میلیارد ریال اعتبار است که در راستای استفاده ایمن و آسان دوچرخه سواران در این مطالعات ۱۳ ایستگاه اصلی کرایه دوچرخه هر یک با ظرفیت ۴۰ دوچرخه و ۲۴ ایستگاه فرعی کرایه دوچرخه با ظرفیت ۲۰ دوچرخه در حدود شبکه پیوسته دوچرخه سواران مشهد به همراه سیستم متناسب کرایه دوچرخه پیشنهاد شده است.

همچنین مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد اجرای این طرح را مشروط به اختصاص بیش از ۴۱ میلیارد ریال اعتبار دانست و افزود: امید است با تامین بودجه ۵/۱ میلیاردی مورد نیاز به طور سالانه به توان در یک دوره ۵ یا ۶ ساله و در هر سال بیش از ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر از این مسیر یکپارچه را در شهر مشهد به بهره‌برداری رسانیم.

سید مهدی امامی میبدی ادامه داد: ۲ ایستگاه تحویل دوچرخه به شهروندان که همزمان با دهه کرامت در خیابان کوهسنگی مشهد به بهره‌برداری رسید، خوشبختانه اکنون مورد استقبال بسیاری از علاقمندان به دوچرخه سواری قرار گرفته است.

وی افزود: روزانه بیش از ۷۰ دستگاه دوچرخه در ایستگاه‌های دوچرخه خیابان کوهسنگی به شهروندان تحویل داده می‌شود.

امامی با بیان اینکه روزانه ۴ میلیون و ۲۲۵ هزار سفرکامل در سطح شهر مشهد انجام می شود، گفت: براساس آمار سال گذشته تنها ۶درصد نفر سفرها در مشهد با دوچرخه انجام می شود، در حالی که استفاده از دوچرخه برای گروه خاصی از افراد نظیر دانش‌آموزان از مطلوبیت ویژه ای برخوردار است.

وی با استناد به مطالعات ساماندهی شبکه دوچرخه سواری مشهد، اظهار کرد: در صورت ساخت مسیر دوچرخه سواری ۱۰ درصد از سفرهای وسیله نقلیه شخصی با طول کمتر از ۵ کیلومتر برای افق کوتاه مدت و ۱۵ درصد از سفرهای وسیله نقلیه شخصی با طول کمتر از ۵ کیلومتر برای افق بلندمدت به دوچرخه منتقل شود.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد در خصوص فضاهای لازم برای پارک دوچرخه نیز گفت: به منظور هماهنگی بین سیستم حمل و نقل همگانی و شبکه یکپارچه دوچرخه سواری، ایستگاه ها و پایانه های مهم حمل و نقل همگانی در شهر مشهد شناسایی شده اند تا زمینه برای شناسایی فضاهای لازم برای پارک دوچرخه و ایستگاه های کرایه دوچرخه نیز فراهم شود.

 

 

 

 

 

    نظرات