هرمزگان و بندر مرسین خواهر خوانده شدند

هرمزگان و بندر مرسین خواهر خوانده شدند

http://www.bananews.ir/تفاهمنامه خواهرخواندگی هرمزگان با بندر مرسین ترکیه در دیدار استاندار هرمزگان با استاندار ایالت مرسین منعقد شد و راه‌اندازی اتاق بازرگانی بندرعباس و بندر مرسین نیز در این دیدار پیشنهاد داده شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) استاندار هرمزگان در این دیدار با بیان اینکه ارتباط دیرینه‌ای بین دو کشور ایران و ترکیه در طول تاریخ برقرار بوده است، گفت: در این مقطع نیز عزم جدی دو کشور بر افزایش ارتباطات است.

ابراهیم عزیزی با بیان اینکه مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور سیر صعودی خوبی را در سال‌های اخیر داشته است، ادامه داد: مبادلات تجاری این کشور در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

وی همچنین با اشاره به ویژگی‌های هرمزگان و ایالت مرسین در ترکیه به ظرفیت‌های گردشگری، حمل‌و‌نقلی، تجاری و اقتصادی هرمزگان اشاره کرد و افزود: در حوزه صنعت و معدن ۷۹۰ واحد صنعتی و معدنی در هرمزگان فعالند.

عزیزی افزود: تمام ویژگی‌های هرمزگان می‌تواند فرصت مناسبی برای افزایش تبادلات بین دو کشور باشد و آمادگی خود را برای این امر اعلام می‌کنیم.

استاندار هرمزگان اضافه کرد: همچنین مبادی خروجی هرمزگان می‌تواند ظرفیت مناسبی برای صادرات اجناس ترکی به کشورهایی همانند هند باشد.

وی افزود: راه‌اندازی اتاق بازرگانی در دو استان مذکور برای آغاز ارتباطات تجاری بین هرمزگان و مرسین موثر است.

عزیزی بیان کرد: با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی می‌توان بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها را در هرمزگان توسط بخش خصوصی انجام داد.

وی گفت: همچنین پیشنهاد برگزاری هفته‌های فرهنگی دو استان را در کشورهای ترکیه و ایران ارائه می‌دهیم. استاندار هرمزگان با بیان اینکه مسوولان ایالت مرسین را برای دیدار از فرصت‌های هرمزگان و بهره‌گیری متقابل از فرصت‌های این استان دعوت کرده‌ایم، اظهار امیدواری کرد با فرصت پیش آمده تفاهمنامه‌های خوبی بین دو استان منعقد شود.

استاندار مرسین ترکیه نیز در این دیدار گفت: هرمزگان قابلیت‌ها و توانمندی‌های قابل‌توجهی دارد و مدیران عالی استان مرسین از گسترش مبادلات و مناسبات با این استان استقبال و حمایت می‌کنند.

حسن بصیر گوزل اوغلو افزود: جایگاه دو استان مرسین و هرمزگان در ترکیه و ایران شباهت زیادی به یکدیگر دارد و هر دو استان نقش ویژه‌ای در تعاملات اقتصادی خارجی دو کشور دارند.

وی بندر مرسین را دومین بندرتجاری ترکیه پس از استامبول معرفی کرد که رتبه پنجم اقتصاد و تجارت این کشور را در اختیار دارد.

استاندار مرسین حجم مبادلات خارجی این استان در سال ۲۰۱۱میلادی را بیش از ۱۶ میلیارد دلار اعلام کرد که ۷۰ درصد صادرات محصولات کشاورزی ترکیه را نیز انجام می‌دهد.

وی با اظهار امیدواری از اینکه روابط اقتصادی مرسین و هرمزگان در راستای تفاهمنامه‌های دو جانبه با قدرت و سرعت پیش برود، یادآور شد: قطعا تشکیل شوراهای مشترک بین دو استان تحقق اهداف تعیین شده را تسهیل خواهد کرد.

 

 

 

    نظرات