تحول مشهود روابط عمومی‌های صنعت آب و برق در نگرش به تبلیغات

تحول مشهود روابط عمومی‌های صنعت آب و برق در نگرش به تبلیغات

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، امروز شنبه، دکتر محمد سلطاني‌فر نماينده هیئت داوران، بیانیه هیئت داوران سومین جشنواره ارزیابی عملکرد روابط عمومی‌های صنعت آب و برق را به شرح زیر قرائت کرد:

نکات مهم در بیانیه
۱- در حوزه پژوهش اگر چه ورود این مقوله به حوزه روابط عمومی نشانه بارز توجه به مخاطب و فعال پنداشتن اوست، چیزی که کار داوری را مشکل می کرد، برون سپاری اکثر تحقیقات بود. از تیم پژوهش روابط عمومی انتظار می‌رود که در گام اول با آشنایی به تکنیک‌های پژوهش بخصوص در روش پژوهش میدانی و تحلیل و محتوا، بی نیاز از برون سپاری شوند و در گام دوم، در صورت برون سپاری به نکات مهم و زیربنایی پژوهش مثل نحوه نمونه گیری، پایایی و روایی، توجه کرده و نظارت کامل را بر روند کار پژوهشی داشته باشند. بهتر است که روابط عمومی‌ها خودشان کار پژوهشی انجام دهند.
۲- در حوزه نوآوری هم مشکل همپوشانی با مقوله تبلیغات وجود داشت. داوران ضمن لحاظ کردن این موضوع، در انتخاب های خود مواردی را در نظر گرفتند که جنبه نوآورانه کار در آن قوی و قابل دفاع بود.
۳- حوزه آموزش همکاران روابط عمومی و رسانه‌ها نیز مقوله‌ای است که به تازگی در حوزه وظایف روابط عمومی افزوده شده است. آنچه هم که به داوری رسیده بود، حکایت از ورود فعال مقوله آموزش به عرصه روابط عمومی های وزارت نیرو بود و جای خوشحالی داشت. اگر چه اپیدمی کرونا مانع آموزش‌های حضوری بود ولی آموزش‌های آنلاین حتی با تعداد نفرات اندک برگزار شده بود و قابل تقدیر بود.

بخش انتشارات
در شرایط توسعه اطلاع رسانی از طریق فناوری های نوین ارتباطی ، هنوز انتشارات مورد توجه بسیاری از مخاطبان بویژه در مراجعات حضوری است. لیکن مخاطبان امروز کم حوصله هستند. باید در انتشارات از کلمات کمتر استفاده شود. نمادها جایگزین شود اینفوگرافیگ یکی از ابزارهای انتشاراتی مناسب در انتقال مفاهیم است. انتشارات سنتی و به سبک و سیاق سال های قبل در آثار ارسال مشهود بود. باید سبک‌ها و روش‌ها تغییر کند در نشریه‌های ارسالی هنوز نگاه به مدیران بیش از حد برجسته است.


بخش برنامه‌ریزی
به نظر می‌رسد باید در این بخش کار بیشتری بشود، هنوز مفهوم و فرآیند برنامه‌ریزی برای همه روابط عمومی های صنعت برق و آب درک نشده است، توصیه می‌کنم با برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه تحول ایجاد کرد در برنامه‌ریزی یا تدوین برنامه ارتباطی باید همه اجزا و فرآیندهای یک برنامه را مد نظر داشت که در آثار مورد بررسی خیلی کم رعایت شده بود. جزئیات برنامه‌ریزی‌ها حتما از شروع فعالیت‌ها مورد پیش بینی قرار می‌گیرد و در پایان دوره برنامه‌ریزی‌ها با دقت ارزیابی گردد.

بخش تبلیغات
تحول در نگاه روابط عمومی های صنعت آب و برق به تبلیغات کاملا مشهود است و از این بابت جای تشکر دارد. برنامه‌های خلاقانه و نو در تولید پیام کمتر دیده می‌شود. ضروری است در این زمینه توجه بیشتری شود. هر چند تعدادی از روابط عمومی ها به این مهم توجه کرده اند. تولید و پخش برنامه های تبلیغاتی باید برنامه محور و با اهداف مشخص باشد. این نگاه در آثار ارسالی کمتر دیده می شود. از فرصت رسانه هایی مثل تلویزیون و رادیو کمتر استفاده شده است . پخش آگهی به تنهایی نمی تواند کار روابط عمومی به حساب آید و در استفاده از شبکه های اجتماعی در تبلیغات می‌باید سعی جدی‌تری مبذول گردد.

حوزه ارتباط با رسانه
هنوز نگاه سنتی غالب بر این ارتباط مشاهده می شود اگر امروز سایت ها و وبگاه ها و کانال های ارتباطی آن چنان قوی گردد که رسانه‌ها محتاج کسب اطلاع از روابط عمومی‌ها شوند رابط ارتباطی از سوی رسانه ها یک رابطه پایین به بالاست و لیکن نباید این روند، احساس بی نیازی به رسانه ها را از بین ببرد رابطه با رسانه امری حیاتی برای روابط عمومی است ، احترام متقابل درک نیازهای اطلاعاتی رسانه‌ها، تلاشی برای اقناع و ترغیب رسانه‌ها در روش ها ۲۴*۷ باید به یک ضرورت دائمی PR ها تبدیل شود و از طریق همه ابزارهای multimedia و همچنین ارتباط رو در رو و صمیمی و دائمی با رسانه‌ها این نیاز مرتفع گردد. معنی این مهم آن است که هرچه ارتباط به اشکال رودر رو و face to face و همچنین استفاده از فضای وب قوی‌تر، مسیر کار PR ها سهل تر و روان تر می‌گردد. در آثار درج شده هر دو نوع، پیشرفت خوبی داشته ولی حجم ارتباط رو در رو و کنفرانس‌های خبری و برنامه‌های دیداری برای رسانه‌ها هنوز شکل سنتی داشته است.

حوزه فضای مجازی
کار داوری کمی دچار چالش شده بود در آثار ارسالی کاملا مشخص بود که PRها پای در سنت و سرور مدرنیته و پست مدرن دارند. معنی آن است که آثار شما هنوز با تفکر سنتی ولی در فضای ;  web 2:0 web1:0 بروز و ظهور یافتند و از تفکر خلاق نوآورانه و جسورانه کمتر بهره برده اند . یک روابط عمومی مبتنی بر فضای جدید رسانه ای می باید به دنبال نروتین‌ها، غیر معمول‌ها، دیدگاه‌های خلاق، نوآوری و تعاملی در همه زمینه ها على الخصوص در بستر ویدئو و تصویر متحرک و همراه با همه ابزارهای multimedia باشد.
کارهای تکراری، تقلیدی و با نگرش محافظه کارانه و صرف تبلیغ مربوط به دوران سنت در رسانه ها است اصل در فضای مجازی تعامل است اگر PR ها نتوانند مخاطبان را تبدیل به کاربر کنند و از آن ها در همه عرصه های تبلیغ ، ترغیب و اقناع بهره نگیرند فضای مجازی را نشناخته ایم. همه فعالیت ما حتی اگر هم تبلیغی است از زبان کاربران بیشتر قابل پذیرش خواهد بود. در فضای جدید حتی یک لحظه هم نباید از حضور کاربر، تولید محتوی کاربران، Commentهای آنان، انتقادات مراجعین و دیدگاه‌های مردم غافل شد. این موضوع یکی از مهم ترین اصول در آثار مطرح در فضای مجازی بوده است.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات